رئیس‌جمهوری اوکراین: روسیه دو هزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده است

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید «صدای نفرت‌انگیز پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان (کشور) ما شنیده می‌شود»

رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه دوم آبان اعلام کرد که روسیه حدود دو هزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده است.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی برای کنفرانسی که از سوی روزنامه اسرائیلی هاآرتص ترتیب داده شده بود، گفت بر اساس اطلاعاتی که اوکراین در اختیار دارد، روسیه قریب دو هزار پهپاد از نوع «شاهد» به ایران سفارش داده است.

سخنرانی آقای زلنسکی از قبل ضبط شده بود و روز دوشنبه دوم آبان در این کنفرانس پخش شد.

معلوم نیست که اطلاعات بیان شده از سوی رئیس‌جمهوری روسیه در مورد مجموع سفارش‌های پیشین روسیه برای دریافت پهپاد از ایران بوده یا او به معاملات جدید نظامی میان مسکو و تهران اشاره داشت.

آقای زلنسکی افزود که «صدای نفرت‌انگیز پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان (کشور) ما شنیده می‌شود».

روسیه در دوره اخیر با پهپادهای ایرانی به زیرساخت‌های اوکراین حمله کرده و ده‌ها تن از غیرنظامیان را از جمله در استان‌های غرب اوکراین کشته است.

به نوشته هاآرتص، رئیس‌جمهوری اوکراین که کشورش هیچ نوع تسلیحاتی از اسرائیل دریافت نکرده است، در ادامه سخنانش ابراز ناخشنودی عمیق کرد که اگر اسرائیل حاضر شده بود به اوکراین کمک نظامی لازم را اعطا کند، «اتحاد میان ایران و روسیه اجرایی نمی‌شد».

برخی سایت‌های خبری اسرائیلی نوشتند که آقای زلنسکی اسرائیل را «مقصر» رابطه گرم اخیر میان مسکو و تهران معرفی کرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت که «به نظر می‌رسد روسیه در برابر پهپادهایی که از ایران می‌گیرد، به توسعه برنامه هسته‌ای ایران کمک بیش‌تری می‌دهد».

این اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین هنوز با واکنش جمهوری اسلامی ایران یا روسیه روبرو نشده اما تهران و مسکو پیاپی اطلاعات منتشر شده از سوی اوکراین و آمریکا در خصوص استفاده از پهپادهای ساخت ایران از سوی نظامیان روسیه برای حمله به زیرساخت‌ها و تاسیسات برق و انرژی اوکراین را رد می‌کنند.

ولودمیر زلنسکی هفته گذشته به رسانه‌های کانادایی گفت که یک کلمه از حرف‌های مقامات ایران را باور ندارد زیرا آن‌ها پیشینه روشن دروغگویی و انکار حقایق را دارند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در کنفرانس روز دوشنبه گفت آگاه است که اسرائیل برای جلوگیری از وخیم شدن روابط خود با روسیه، حاضر نیست که به اوکراین هیچ نوع کمک تسلیحاتی اعطا کند.

اوکراین در ۹ ماهی که از یورش نظامی روسیه به این کشور سپری شده، بارها از اسرائیل خواسته بود که ارتش اوکراین را به سامانه‌های دفاع هوایی، از جمله از نوع «گنبد آهنین» مجهز کند اما بیشترین کمکی که اسرائیل به اوکراین رساند، چند صد کلاهخود بود، که اوکراین آن را «تحقیرآمیز» خواند.