نماینده مجلس: در دولت رئیسی مدل جدیدی برای مذاکرات برجام پیگیری خواهد شد

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران ضمن اعلام خبر ادامه مذاکرات احیای برجام در دولت ابراهیم رئیسی گفت که مدل مذاکرات قطعا تغییر می‌کند.

زهره الهیان در گفت‌وگویی که خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، منتشر کرد، ضمن «فرسایشی» خواندن روند مذاکرات وین در دولت پیشین گفت: «متاسفانه مذاکرات در دولت روحانی بدون نتیجه استمرار داشت و قطعاً در دولت جدید این رویه را شاهد نخواهیم بود.»

خانم الهیان با این حال درباره شکل جدید مذاکرات در دولت کنونی توضیحی نداد.

اسماعیل کوثری، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز روز یک‌شنبه، ۲۴ مرداد با اشاره به ادامه مذاکرات هسته‌ای در دولت رئیسی گفته بود: «بحث اینکه مذاکره ادامه پیدا نکند، مطرح نیست.»

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش انجام شده است و مشخص نیست دور هفتم مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود و رویکرد دولت ایران در دور جدید مذاکرات چه خواهد بود.

ابراهیم رئیسی، رئيس جمهور ایران، در سخنرانی مراسم تحلیف خود در مجلس گفت که از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود، استقبال خواهد کرد.

مقام‌های اروپایی پس از دیداری که هفته پیش حسین امیرعبداللهیان، «وزیر خارجه پیشنهادی» دولت ابراهیم رئیسی با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا داشت، می‌گویند ایرانی‌ها نه فقط خواستار بازگشت «هر چه سریع‌تر» به مذاکرات وین هستند، بلکه مایلند مذاکرات این‌بار به توافق نهایی بینجامد.

کشورهای حاضر در توافق برجام یعنی روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین در مذاکره برای احیای برجام در وین با ایران حضور دارند. آمریکا نیز در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم حضور دارد.

این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود، اما اختلافات دو طرف همچنان پابرجاست.

ایران بارها به نتیجه رسیدن این مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای و شروع اقدامات جبرانی را منوط به بازگشت آمریکا به تعهدات ذیل برجام عنوان کرده است.