انتقال دوباره زهره سرو، زندانی سیاسی، به زندان پس از مداوا به دلیل اقدام به خودکشی

زهره سرو، زندانی سیاسی و فعال فضای مجازی

زهره سرو، زندانی سیاسی و فعال فضای مجازی که در زندان اوین محبوس است و در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد، از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد.

او پس از این اقدام، به بیمارستان لقمان منتقل شده و، پس از شستشوی معده‌اش، پس از ساعاتی به زندان بازگردانده شده است.

بنا بر گزارش‌ها، زهره سرو در زندان در وضعیت روحی و جسمی ناگواری به‌ سر می‌برد. در روزهای اخیز نیز سپیده قلیان و محبوبه رضایی، دو زندانی سیاسی، در نامه‌ای از زندان اوین نسبت به وخامت حال زهره سرو هشدار داده بودند.

به گفته آنها، خانم سرو «در اعتراض به ناعدالتی‌هایی که از مهر ۱۴۰۰ و چهار ماه تبعید غیرانسانی به زندان قرچک تا امروز متحمل شده، دست به اعتصاب غذا زده است.»

در نامهٔ این دو فعال مدنی که نسخه‌ای از آن به رادیوفردا رسید آمده بود که قاضی پروندهٔ زهره سرو با وجود سپری شدن یک سوم از حبس او، از آزادی مشروطش خودداری می‌کند.

به نوشته آنها، علت مخالفت قاضی، عدم موافقت بازجوی پرونده با آزادی خانم سرو است.

شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران و فعال سیاسی، روز چهارشنبه ۲۲ آذر در پیامی نوشت: «جان خانم زهره سرو در خطر است و مسئولیت هر اتفاقی که برای وی بیفتد با جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای است.»

رضا پهلوی تأکید کرد که «از شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب آن، و نیز سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهم که فشارها بر رژیم برای آزادی زندانیان سیاسی را افزایش دهند» و از زهره سرو نیز خواست تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

زهره سرو دوم مهر ۱۴۰۰ بازداشت با حکم ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، بابت اتهام «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام» به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد که شش سال از آن قابل اجرا است.

در تمامی مراحل دادرسی از دسترسی این فعال مدنی و وکیل او به پرونده‌اش خودداری شده بود.

او در سال‌های گذشته بارها در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود اعتصاب غذا کرده است.