لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۰:۳۴

«زمستان»، سر تعظیمی در مقابل اخوان ثالث و دولت آبادی


داستان فیلم زمستان، بر گرفته از داستانی از محمود دولت آبادی نویسنده پر آوازه ایران است
داستان فیلم زمستان، بر گرفته از داستانی از محمود دولت آبادی نویسنده پر آوازه ایران است

در جشنواره امسال فيلم لس آنجلس که از روز شنبه آغاز شد و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد، فيلم ايرانی «زمستان» برگرفته از داستانی نوشته محمود دولت آبادی و تحت تاثير يکی از اشعار مهدی اخوان ثالث به همين نام به نمايش گذاشته شد.


اين فيلم توسط رفيع پيتز کارگردان ايرانی ساکن انگلستان ساخته شده و يکی از سه فيلم ايرانی شرکت کننده در فستيوال امسال به شمار می رود.


فيلم نئو رئاليستی «زمستان»، بر اساس داستان کوتاهی از محمود دولت آبادی ساخته شده و ماجرای ورود يک مکانيک جوان به شهرک کوچک و بی برکتی در جنوب تهران و داستان دلدادگی او به زن جوانی است که همسرش به اميد يافتن يک زندگی بهتر در خارج از ايران، او و دختر خردسالش را ترک کرده است.


فیلمی سرشار از صحنه های محزون


مانند دو خط موازی قطاری که از ميان شهری می گذرد، آينده رابطه عاشقانه این فیلم نيز در هيچ نقطه ای بهم نمی رسد

فيلم که سرشار از صحنه های محزون است، زندگی مردمی زحمت کش اما بی هدف و با سرنوشتی مختوم و بی ثمر را درلابلای اشعار اندوه بار مهدی اخوان ثالث، موسيقی حسين عليزاده و صدای محمدرضا شجريان به نمايش می گذارد.


مکانيک جوان (مرهب) با بازی هنرپيشه آماتور علی نيک صولت، شخصيتی است سرکش و پرانرژی اما بی قرار است که می کوشد با وجود فضای جامد و يخ زده شهرک، به شيوه ای که خود می پسندد زندگی کند و دوست بدارد.


هرچند رابطه و عشق او و (خاتون) آتش سوزانی است در قلب «زمستان» سرد و بی پايانی که در آن زندگی می کنند، اما اين عشق و اشتياق در مقابل فقر بی ترحمی که همه جا و همه چيز را در خود فرو برده در نهايت رنگ می بازد و مانند دو خط موازی قطاری که از ميان شهر و از کنار خانه آنها می گذرد، آينده اين رابطه عاشقانه نيز در هيچ نقطه ای بهم نمی رسد.


بازیگران غیر حرفه ای در زمستان


خرابی و دلتنگی این فیلم، فقط به مملکت ما تعلق ندارد. با اين حال من بيش از هرچيز ديگر خواسته ام تعظيمی کرده باشم به آقای مهدی اخوان ثالث و آقای محمود دولت آبادی. همين و بس
رفیع پیتز

فيلم زمستان، که به جز ميترا حجاريان در نقش زن اول فيلم تماما با استفاده از بازيگران غيرحرفه ای ساخته شده است، مملو از صحنه های تيره زمستانی، خيابان های خالی، بازاری با حجره های بسته و مردمی خموش و غمگين است که در مسير دشوار گذران يک زندگی ساده در شرايط ناهنجار زندگی در جامعه به بن بست رسيده اقتصادی ايران امروز قرار گرفته اند.


با اين حال آقای رفيع پيتز که در بخش پرسش و پاسخ جشنواره درباره مشکلات فيلمسازی از جمله گذشتن از خط قرمزهای مختلف سانسور در ايران صحبت کرد در يک گفت و گوی کوتاه با راديو فردا، داستان فيلم زمستان را مسئله ای با عموميت جهانی خواند که می تواند در هر شهر و کشور ديگری اتفاق بيفتد.


هرچند يکی از منتقدان سينمايی شهر لس آنجلس، فيلم زمستان را يکی از «جسورترين آثار تازه سينمای ايران» توصيف کرده است، فيلمساز در گفت گو با راديو فردا، آن را هماژی ساده به شعر زمستان مهدی اخوان ثالث می خواند.


او می گويد: «اين فيلم از فرهنگ ايران نشات گرفته و پيام آن اين است که ايران دارای فرهنگ قوی است.»


در پاسخ به اين پرسش که اين ويرانی، دلتنگی و پريشانی که در فيلم به نمايش درآمده را چگونه توجيه می کند، آقای پيتز می گويد: «اين خرابی و دلتنگی فقط به مملکت ما تعلق ندارد. با اين حال من بيش از هرچيز ديگر خواسته ام تعظيمی کرده باشم به آقای مهدی اخوان ثالث و آقای محمود دولت آبادی. همين و بس.»


XS
SM
MD
LG