لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

صلیب سرخ خواستار کمک به پناهندگان کرد ایرانی شد


۱۹۰ پناهنده کرد ايرانی در حال حاضر در اردوگاهی بين عراق و اردن، در وسط بيابان زندگی می کنند.
۱۹۰ پناهنده کرد ايرانی در حال حاضر در اردوگاهی بين عراق و اردن، در وسط بيابان زندگی می کنند.

سازمان صليب سرخ بين المللی، روز يکشنبه خواستار انتقال ۱۹۰ پناهنده کرد ايرانی به مکانی امن شد که در حال حاضر در اردوگاهی بين عراق و اردن، در وسط بيابان زندگی می کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين پناهندگان شامل ۲۹ خانواده نيز می شوند که در ژانويه سال ۲۰۰۵ از پناهگاه الطالش در منطقه رمادی عراق، گريخته اند.


تهديد شورشيان و شبه نظاميان عراقی موجب شد که آنها از پناگاه خود گريخته و به منطقه دور دستی در وسط بيابان پناه آورند.


کميته بين المللی صليب سرخ اعلام کرد که «راه حلی دراز مدت برای اين پناهندگان بايد پيدا شود تا آنها بتوانند اردوگاه خود را که در ميان بيابان است ترک کرده و به مکان امنی بروند.»


  • «شرايط فعلی زندگی اين افراد واقعا دردناک است و برنامه ای هم وجود ندارد که آنها را به جای امنی انتقال دهد.»
مسئول کميته بين المللی صليب سرخ در اردن

پل کاستلا، مسئول کميته بين المللی صليب سرخ در اردن، می گويد: «تنها چيزی که اين پناهندگان می خواهند يک زندگی معمولی است يعنی اين که بچه ها بتوانند به مدرسه بروند و والدين آنها بتوانند کار کنند.»


اين مسئول صليب سرخ افزود: «شرايط فعلی زندگی اين افراد واقعا دردناک است و برنامه ای هم وجود ندارد که آنها را به جای امنی انتقال دهد.»


در ۲۰ سال گذشته، حدود ۱۳ هزار کرد ايرانی در پناهگاه الطاش زندگی کرده اند. اکثر اين افراد پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۹۷۹، از ايران گريخته اند.


در دو سال گذشته، حدود هزار و ۲۵۰ پناهنده کرد ايرانی که در اردوگاه بيابانی زندگی می کردند، به کشور ثالث فرستاده شده اند ولی برای ۱۹۰ نفر باقيمانده جايی پيدا نشده است.


کشور اردن به اين پناهندگان اجازه ورود نمی دهد و می گويد که در حال حاضر حدود يک ميليون و ۷۰۰ هزار پناهنده فلسطينی در این کشور زندگی می کنند.


اردن به ۷۵۰ هزار عراقی نيز که از جنگ در اين کشور گريخته اند اجازه داده تا در اين کشور بمانند ولی آنها را به عنوان پناهنده به رسميت نمی شناسد.


صليب سرخ بين المللی نيازهای اوليه پناهندگان را مانند آب آشاميدنی و وسايل بهداشتی بر آورده می کند و در اختيار کودکان اسباب بازی و در اختيار بزرگسالان ماشين خياطی قرار می دهد.


XS
SM
MD
LG