لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

اسرائیل و فلسطین، صحنه حضور تمام رهبران جهان


دیدار حسنی مبارک با هیاتی از اتحادیه اروپا در قاهره. (عکس: AFP)
دیدار حسنی مبارک با هیاتی از اتحادیه اروپا در قاهره. (عکس: AFP)

در دهمین روز از عملیات نظامی ارتش اسرائیل علیه نیروهای حماس در غزه، در حالی که شمار تلفات و مجروحین افزایش یافته، اسرائیل روز دوشنبه به صحنه رفت و آمد شمار زیادی از دیپلمات‌ها و رهبران جهان تبدیل شد.


به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، نخست وزیر و وزیران خارجه و دفاع اسرائیل در دیدار خود با این میهمانان خارجی به هر طرحی با این رویکرد نگاه می‌کنند که آیا موجب انزوای بیشتر حماس در منطقه و جهان می‌شود یا خیر.



هاآرتص می‌نویسد اسرائیل برای جلب موافقت رهبر حکومت فلسطینی و سران عرب، به ویژه مصر، نیز تلاش می‌کند و آنها نیز در اجرای این طرح سهم مهمی خواهند داشت.


«یدیعوت آخرونوت» نیز نوشت این طرح که همه عوامل جهانی باید در اجرای آن همکاری کنند از سوی آمریکا با هدف انزوای حماس تنظیم شده است. این طرح چهار هدف اسرائیل را تامین می‌کند: توقف حملات راکتی حماس، توقف ترورعلیه اسرائیل، جلوگیری از تقویت حماس و استقرار ناظران بین‌المللی.


نخست وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه در این راستا تلفنی با صدراعظم آلمان و رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو کرد و نیز این امر را در دیدار با تونی بلر، نماینده ویژه «کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه»، مطرح کرد. یک نماینده روسیه نیز روز یک‌شنبه با وزیر خارجه اسرائیل در بیت المقدس دیدار کرد.


سارکوزی در رام‌الله و اسرائیل


مهم‌ترین شخصیت جهانی که با هدف حل بحران به اسرائیل می‌آید نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، است. او شامگاه دوشنبه وارد اسرائیل خواهد شد. آقای سرکوزی طرح آتش‌بس پیشنهادی اتحادیه اروپا را با سران اسرائیل در میان خواهد گذاشت.


سارکوزی گفت‌وگوهای خود را با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در شهر رام‌الله آغاز می‌کند، و سپس در اسرائیل با نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور گفت‌وگو خواهد کرد. او دیدارهایی با وزیران دفاع و خارجه اسرائیل نیز خواهد داشت.


نیکولا سرکوزی چند ساعت پیش از ورود به اسرائیل، سازمان حماس را «مسوول رنج فلسطینی‌های غزه» معرفی کرد.


نیکولا سرکوزی چند ساعت پیش از ورود به اسرائیل، سازمان حماس را «مسوول رنج فلسطینی‌های غزه» معرفی کرد. او در مصاحبه با سردبیران سه روزنامه لبنانی گفت: «حماس باید هر چه زودتر حملات راکتی به اسرائیل را متوقف کند».


آقای سرکوزی با محکوم کردن اسرائیل نیز گفت راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه باید باز شود.


فرانسه هفته گذشته پیشنهاد آتش بس ۴۸ ساعته را به طرفین داد، اما اسرائیل این پیشنهاد را رد کرد.


تروئیکای اروپائی در اسرائیل


وزیران خارجه «تروئیکا»، هیات رئیسه اتحادیه اروپا، نیز در شمار شخصیت‌های خارجی هستند که به اسرائیل آمده‌اند. وزیران خارجه جمهوری چک، فرانسه و سوئد پس از مصر به اسرائیل آمده‌اند.


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز یک‌شنبه در قاهره گفت: «صادرکردن بیانیه کافی نیست...همه می‌دانند که باید کاری کرد، اما کسی موفق نمی‌شود... شکست نشست اخیر شورای امنیت کار را سخت کرده است».


تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا و نماینده ویژه کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه، نیز در حال تلاش برای حل این بحران است.


آقای بلر روز یک‌شنبه در کنار دیدار با نخست وزیر اسرائیل با وزیر دفاع این کشور نیز دیدار کرد.


در آستانه آمدن رئیس جمهور فرانسه و هیات وزیران خارجه «تروئیکا»ی اروپا به اسرائیل، نخست‌وزیر ترکیه نیز شامگاه یک‌شنبه تلفنی با سرکوزی و نخست وزیر چک گفت‌وگو کرد.


میراک توپولانک، نخست وزیر چک، در روزهای اخیر گفت که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و عملیات آن در غزه صرفا دفاع از خود است.


میراک توپولانک، نخست وزیر چک، در روزهای اخیر گفت که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و عملیات آن در غزه صرفا دفاع از خود است. در همین زمینه یک سخنگوی دولت چک روز یک‌شنبه گفت: «از اظهارات توپولانک سوء‌برداشت شده است».



اردوغان: اسرائیل موجب نابودی خود می‌شود


در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، با ابراز خشم از ناکام ماندن تلاش‌های میانجی‌گرانه اخیر خود در شامگاه یک‌شنبه گفت اولمرت به پیشنهاد ترکیه پاسخ نداد.


اردوغان با محکوم کردن اسرائیل گفت: «با اقداماتی که این کشورانجام می‌دهد، زمینه نابودی تدریجی خود را فراهم می‌کند».


اردوغان برای حل بحران غزه در روزهای اخیر به سوریه، اردن، مصر و عربستان سفر کرد.


تلاش‌های سوریه و ایران


سوریه نیز دوشنبه ولید المعلم، وزیر خارجه خود، را برای گفت‌وگوهای بیشتر با رهبران ترکیه به آنکارا فرستاد.


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز که در روزهای اخیر به سوریه و لبنان رفته بود، نیمه‌شب دوشنبه از دمشق به تهران بازگشت.


آقای جلیلی شنبه در دمشق با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس، در سوریه و رمضان عبدالله شلاح، رهبر«جهاد اسلامی»، دیدار کرد.


او در طول شامگاه شنبه تا ظهر یک‌شنبه در لبنان با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، و شماری از مقامات لبنانی گفت‌وگو کرد و عصر یک‌شنبه برای گفت‌وگو با ولید المعلم به دمشق بازگشت.


اردوغان با محکوم کردن اسرائیل گفت: «با اقداماتی که این کشور انجام می‌دهد، زمینه نابودی تدریجی خود را فراهم می‌کند».



خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ایرنا»، می‌گوید که «راهکارهای توقف فوری حمله، رفع محاصره و گشودن همه گذرگاه‌ها» در این دیدارها از سوی آقای جلیلی بررسی شد.


تمایل رئیس «کنفرانس اسلامی» به سفر به اسرائیل


عبدالله واد، رییس جمهوری سنگال، نیز که رییس سازمان کنفرانس اسلامی نیز هست شامگاه یک‌شنبه در داکار اعلام کرد برای میانجی‌گری به اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و نیز اردن و مصر سفر خواهد کرد. تاکنون رئیس جمهوری سنگال به اسرائیل سفر نکرده است.


هیات حماس در قاهره


همزمان سازمان حماس هیاتی را برای گفت‌وگو با سران مصر روز دوشنبه راهی قاهره کرد. ایمن طه، یکی از سخنگویان حماس، گفت اعزام این هیات پاسخ به دعوت هفته پیش مصر است.


حماس در ماه دسامبر تلاش‌های مصر را برای برگزاری گفت‌وگو ناکام گذاشت و در آخرین روزهای پیش از پایان گرفتن مهلت شش‌ماهه «آتش‌بس نانوشته» با اسرائیل، از فرستادن هیات به قاهره خودداری کرد، و موجب خشم مصر و جنبش فتح شد.
XS
SM
MD
LG