لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

هویر: کنگره آمریکا به زودی درباره تحریم های تازه علیه ایران تصمیم می‌گیرد


استنی هویر، رئیس اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا
استنی هویر، رئیس اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا
رئیس اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که کنگره این کشور به زودی در مورد تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران به دلیل سرپیچی از متوقف ساختن برنامه مشکوک هسته‌ای‌اش «اقدام نهایی» خواهد کرد.

استنی هویر، رئیس اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، که در نشست اعضای ای‌پک، لابی قدرتمند حامی اسرائیل در آمریکا، سخن می‌گفت، اضافه کرده است که ما نمی‌توانیم امیدوار به تغییر بنیادی در منش حکومتی باشیم که بر پایه خشونت و بی‌اعتنایی به افکار عمومی جهان بنا شده اما می‌توانیم خواستار تغییر رفتار [این حکومت] باشیم.

آقای هویر ادامه داده است که کنگره به زودی در مورد تحریم‌های نهایی که اقتصاد ایران، به ویژه نقطه ضعف آن در پالایش مواد نفتی، را هدف قرار می‌دهد تصمیم خواهد گرفت.

ایران به دلیل ظرفیت پالایش پایین، تا کنون به واردات ۴۰ درصدی بنزین مصرفی خود وابسته بوده است گرچه مسئولان دولتی مدعی هستند که با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و همچنین دوگانه‌سوز کردن خودروها، این میزان به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های تندتر و قرار دادن نفت و گاز ایران در شمول تنبیهات هستند، حال آنکه دولت آمریکا در عمل معتدل‌تر از کنگره و علاقه‌مند به ایجاد فرصت بیشتر با هدف دست یافتن به هماهنگی در جامعه جهانی علیه ایران است.

متحدان اروپایی ایالات متحده نیز تاکنون از لزوم اعمال تحریم‌ها بر بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مسئولان ایران سخن رانده‌اند و با تحریم انرژی که می‌تواند فشار را بر مردم ایران افزایش دهد اعلام موافقت نکرده‌اند.

با وجود رئیس اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که این تحریم‌ها نشانگر بهای سنگینی است که ایران در قبال انزوای خود ساخته خود از جامعه جهانی متحمل می‌شود.

احتراز از تنش با اسرائیل و تمرکز بر ایران

در همین حال دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اظهاراتی خواهان احتراز دولت آمریکا از ادامه تنش با اسرائیل و «تمرکز بر تهدید ایران» شدند.

روابط آمریکا و اسرائیل در رخدادی بی‌سابقه، به دلیل اقدام دولت نتانیاهو در صدور مجوزهای تازه ساخت و ساز در بیت‌المقدس شرقی همزمان با سفر جوزف بایدن به خاورمیانه، دچار تنش شد و اقدام دولت اسرائیل مورد نکوهش شدید مقام‌های آمریکایی قرار گرفت.

در واکنش به این موضوع جان بوهنر، رئیس اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از اینکه دولت اوباما «به کشورهایی که ضد منافع ملی آمریکا اقدام می‌کنند، امتیاز می‌دهد» افزوده است که اقدام اسرائیل به عنوان متحد کلیدی آمریکا، در مورد ساخت‌وسازهای جدید، «قابل چشم‌پوشی» است.

آقای بوهنر همچنین در بیانیه خود آورده است که دستگاه حاکمه آمریکا باید هم اکنون در مورد اتخاذ تحریم‌های هدفمند و معنادار در مورد ایران اقدام کند و از کشورهای دیگر بخواهد که همین روش را در پیش گیرند.

اریک کانتر عضو جمهوری‌خواه و تنها عضو یهودی مجلس نمایندگان نیز در نشست آیپک گفته است که ایران باید با تحریم‌های محکم واقعی مواجه شود، تحریم‌هایی که به قدر کافی گزنده باشد و روشن کند که تمایل ما به استفاده از فشار همچنان بر روی میز است.

آقای کانتر افزود که باید روشن شود که هر کس خواهان همکاری با ایران است، از وی برای همکاری با آمریکا استقبال نمی‌شود.

این عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان افزود که شرایط کنونی بحرانی است و اکنون زمان آن نیز که برای جلب توجه اعراب با اسرائیل درگیر شویم. ایالات متحده باید در منازعه جهانی با اسلام رادیکال در کنار اسرائیل بایستد.
XS
SM
MD
LG