لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

جبهه پایداری با تشکل نوپای اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دچار اختلاف شد


نمایی از نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در روز پنجشنبه.
نمایی از نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در روز پنجشنبه.

طیف‌های متعددی از اصولگرایان روز پنجشنبه در تشکیلات «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» گردهم آمدند و ۱۰ نامزد اولیه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تعیین کردند. فعالیت این تشکیلات با انتقاد طیف جبهه پایداری نزدیک به مصباح یزدی روبرو شده است.

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» دی‌ماه امسال اعلام موجودیت کرد و آن طور که غلامعلی حداد عادل، از چهره‌های شاخص اصولگرایان، می‌گوید تلاش این است که شکست انتخابات سال ۹۲ تکرار نشود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع این تشکیلات روز پنجشنبه پنجم اسفند اسامی ۲۱ کاندیدای مورد نظر خود را اعلام کرد و به گفته مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی این تشکل، از این ۲۱ نفر در نهایت ۱۰ نفر نهایی شده‌اند که به زودی نام آنها اعلام می‌شود.

افراد منتخب این لیست باید تعهد دهند که به نفع نامزد اصلی کناره‌گیری کنند.

مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی بابایی، محمد خوش چهره جمالی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، علیرضا زالی،‌ محمدمهدی زاهدی، مسعود زریبافان، عزت‌الله ضرغامی، محمد عباسی، ابراهیم عزیزی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، محمدحسن قدیری ابیانه،‌ شاهین محمدصادقی،‌ غلامرضا مصباحی مقدم، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد، در لیست ۲۱ نفره این مجمع قرار دارند.

محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران و رییس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام از سخنرانی این نشست اصولگرایان بود و تاکید کرد که رییس‌جمهوری آینده «باید منویات، فرامین و دستورات رهبر و سیاست‌های کلی ایشان را اجرا کند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اظهار داشت: «رییس قوه مجریه باید...کسی باشد که نسبت به اسلام بینش قوی داشته و...اشداء علی الکفار باشد و باور کند که آمریکا دشمن است؛ باید چنین فردی توسط شما انتخاب شود».

یکی از نامزدهایی که نام او در این فهرست آمده است، ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی، است که در روزهای اخیر نام وی به عنوان نامزد احتمالی و نهایی اصولگرایان بر سر زبان‌ها افتاده است.

روزنامه ایران عصر پنجشنبه در صفحه تلگرام خود خبر داده بود: «لحظاتی پیش شماری از خبرنگاران در صفحه توئیتر خود اعلام کردند که در نشست جمعی از نمایندگان طیف اصولگرا ابراهیم رییسی به عنوان کاندیدای نهایی این جریان برای انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده انتخاب شده است».

با این حال، خبرگزاری ایسنا به نقل از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، نهایی شدن کاندیدای این تشکیلات را تکذیب کرد.

اما همزمان با تلاش اصولگرایان برای معرفی کاندیدای واحد، جبهه پایداری همانند چهار سال گذشته اعلام کرده است که خود را ملزم به افراد منتخب این شورا نمی‌داند.

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری روز پنجشنبه در توییتر خود نوشت: «ما کار خودمان را خواهیم کرد و جمنا [جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی] هم تلاش‌شان می‌کنند. انشاالله که نتایج مثبتی برای همه داشته باشد».

دبیرکل جبهه پایداری روز یکم اسفند هم در انتقاد به نشست اصولگرایان گفته بود: «پس از پنج ماه جبهه مردمی به سراغ ما آمد، در حالی که بسیاری از کارها شده است؛ اما دعا می‌کنیم که دوستان در بهترین راه موفق باشند و به اصلح برسند و اگر واقعا به اصلح برسند دوستان را یاری خواهیم کرد».

در واکنش به اظهارات دبیرکل پایداری مرضیه وحید دستجردی گفت هیات امنای جمنا دو بار با محمدتقی مصباح دیدار کرده‌ است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد این تشکل بتواند با جبهه پایداری به تعامل برسد.

به گفته مرضیه وحید دستجردی، هنوز جبهه پایداری کاندیدایی معرفی نکرده است.

XS
SM
MD
LG