لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

طرح اتهام «لابی‌گری» به شهرداری تهران برای «مدیریت» تحقیق و تفحص مجلس


محمدباقر قالیباف
محمدباقر قالیباف

یک عضو شورای شهر تهران ضمن ابراز تعجب از رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در کمیسیون عمران مجلس به طور غیرمستقیم شهرداری را متهم کرد که با «لابی‌گری» این تحقیق و تفحص را «مدیریت» کرده است.

رحمت‌الله حافظی، این عضو شورا، روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اعلام کرد که رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس «جای تعجب دارد» و اعضای این کمیسیون «باید پاسخگوی افکار عمومی باشند».

وی تاکید کرد که تحقیق و تفحص از شهرداری «مطالبه مردم است، زیرا در ماجرای املاک شهرداری حقوق مردم پایمال شده است».

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، روز چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه، خبر داده بود که این کمیسیون با ۱۶ رای مخالف از ۲۱ عضو، با انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کرده و درباره این موضوع باید در صحن علنی مجلس تصمیم گیری شود.

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پس از موضوع واگذاری املاک متعلق به این نهاد با تخفیف‌های بسیار به افراد خاص از جمله برخی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.

دو محور دیگر تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، «تغییر کاربری‌ها و مدیریت و میزان تطابق طرح جامع و تفصیلی شهر تهران با یکدیگر» است.

آقای حافظی در این مصاحبه همچنین گفت که شورای شهر نیز با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری مخالفت کرد و نهایتا این طرح با نام «بازرسی و نظارت» به تصویب رسید که «هم‌چنان در کشوی میز رئیس شورا است».

وی تاکید کرد که تغییر نام تحقیق و تفحص از شهرداری به بازرسی و نظارت «تنها جنبه پوپولیستی و ژورنالیستی» دارد.

شورای شهر تهران در شهریورماه طرح «بازرسی و نظارت» از شهرداری تهران را تصویب کرد اما هنوز نتایجی درباره تهیه این گزارش منتشر نشده است.

اعضای اصولگرای شورای شهر تهران که در اکثر مواقع در ائتلاف با برخی دیگر از اعضای شورا مشهور به «ورزشکاران» اکثریت اعضای شورای شهر را تشکیل می دهند از حامیان محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هستند.

در ماه‌های گذشته و پس از موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران و حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو اعضای اصلاح طلب و اصولگرای شورای شهر چندین بار با یکدیگر درگیری لفظی داشته اند.

برخی از منتقدان محمدباقر قالیباف را به استفاده از امکانات شهرداری برای فعالیت‌های سیاسی و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری متهم می کنند.

در همین زمینه تبلیغات نصب شده از سوی شهرداری تهران علیه توافق اتمی وین نیز در سال‌های گذشته خبرساز شده است.

از سوی دیگر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، روز پنج‌شنبه در کنفرانس جامع مدیریت شهری گفت: «یکی از آفت‌هایی که می‌تواند مدیریت شهری را تحت‌الشعاع قرار دهد، سیاسی و جناحی کردن موضوعات مربوط به مدیریت شهری است.»

وی اضافه کرد: «متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل حاکم شدن نگاه سیاسی بر موضوعات مربوط به مدیریت شهری به‌ویژه در کلان‌شهری به مانند تهران آن گونه که انتظار می‌رفت شاهد تحولی چشمگیر نبودیم.»

آقای حافظی در روزهای گذشته نیز محتویات یک گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره استخدام «غیر قانونی» ۴۲۰۰ نیرو در شرکت مترو تهران در سال‌های ۹۱ و ۹۲ را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، ۳۰۰ نفر از این افراد نزدیکان و اقوام مقامات جمهوری اسلامی و مداحان هستند.

در این گزارش همچنین اعلام شده که «۴۰۰ نفر از پرسنل جذب شده بالای ۴۰ سال سن دارند که مدرک تحصیلی نیمی از این افراد زیر دیپلم بوده، همچنین ۳۰ درصد نیز زیر پنجم ابتدایی یا بی‌سواد هستند».

متوسط حقوق این افراد بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان اعلام شده است.

در سال ۹۲، محمدباقر قالیباف با برکناری محسن هاشمی از مدیریت عاملی شرکت بهره‌برداری مترو، علی قلی‌ها را به جای او به این سمت گمارد که فاقد تخصص و سابقه مدیریت در این حوزه بود.

همان زمان رسانه ها اعلام کردند، علی قلی‌ها که داماد منصور ارضی، از مداحان معروف و سیاسی تهران است، با هدف تشکیل شبکه‌ حامیان قالیباف در میان مداحان و اعضای حاضر در هیئت‌های عزاداری به عنوان مدیرعامل مترو انتخاب شده است.

XS
SM
MD
LG