لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کرد


برخی از منتقدان شهرداری، محمدباقر قالیباف را به استفاده از امکانات شهرداری برای فعالیت‌های سیاسی و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری متهم می‌کنند.
برخی از منتقدان شهرداری، محمدباقر قالیباف را به استفاده از امکانات شهرداری برای فعالیت‌های سیاسی و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری متهم می‌کنند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند. در این جلسه محمود صادقی، نماینده تهران، شهرداری را به «لابی‌گری» و دادن «ده میلیارد تومان تراکم» به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس متهم کرد.

این اتهامی است که پیشتر رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نیز مطرح کرده است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه با ۱۳۲ رأی موافق، ۹۰ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از ۲۳۳ نماینده حاضر به رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای دادند.

پیشتر کمیسیون عمران مجلس نیز به رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای داده بود و در جلسه علنی روز سه‌شنبه گزارش این کمیسیون قرائت شد.

«هزینه تحقیق و تفحص» و «لازم نبودن تحقیق و تفحص به دلیل اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه اسناد» از جمله دلایل کمیسیون عمران مجلس برای مخالفت با این طرح بود.

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پس از موضوع واگذاری املاک متعلق به این نهاد با تخفیف‌های بسیار به افراد خاص از جمله برخی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.

«چگونگی تملک اموال واقع در طرح‌ها»، «تغییر کاربری‌ها» و «درآمد شهرداری از فروش املاک و تراکم» از جمله دیگر محورهای این طرح بود.

پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس، محمود صادقی، نماینده تهران و از طراحان طرح تحقیق و تفحص، از «لابی‌های» شهرداری تهران برای منتفی شدن این طرح انتقاد کرد.

به گفته آقای صادقی، شهرداری تهران از ابتدا «واکنش غیرمتعارفی» درباره تحقیق و تفحص از این نهاد داشته و تلاش برای رد این طرح نشان می‌دهد که مقامات شهرداری «ترس دارند» که این طرح «برخی ابهامات» را روشن کند.

آقای صادقی همچنین اعلام کرد که شهرداری تهران در اقدامی که به «پدیده هولوگرام» مشهور است، اقدام به فروختن «تراکم سیار» می‌کند.

وی شهرداری تهران را متهم کرد که ظرف سه ماه گذشته «به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران تراکمی به قیمت ده میلیارد تومان داده» است.

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نیز از رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس ابراز تاسف کرده و گفت که «به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم».

وی نیز اعلام کرد که شهرداری تهران به برادر یک عضو کمیسیون عمران مجلس««ده میلیارد تومان تراکم داده» است.

آقای حافظی روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، نیز ضمن ابراز تعجب از رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در کمیسیون عمران مجلس به طور غیرمستقیم شهرداری را متهم کرده بود که با «لابی‌گری» این تحقیق و تفحص را «مدیریت» کرده است.

شورای شهر تهران در شهریورماه طرح «بازرسی و نظارت» از شهرداری تهران را تصویب کرد، اما هنوز نتایجی درباره تهیه این گزارش منتشر نشده است.

اعضای اصولگرای شورای شهر تهران که در اکثر مواقع در ائتلاف با برخی دیگر از اعضای شورا مشهور به «ورزشکاران» اکثریت اعضای شورای شهر را تشکیل می دهند از حامیان محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، هستند.

در بهمن‌ماه نیز محتوای یک گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره استخدام «غیر قانونی» ۴۲۰۰ نیرو در شرکت مترو تهران در سال‌های ۹۱ و ۹۲ منتشر شد.

بر اساس این گزارش، ۳۰۰ نفر از این افراد نزدیکان و اقوام مقامات جمهوری اسلامی و مداحان هستند.

در این گزارش همچنین اعلام شد که «۴۰۰ نفر از پرسنل جذب شده بالای ۴۰ سال سن دارند که مدرک تحصیلی نیمی از این افراد زیر دیپلم بوده، همچنین ۳۰ درصد نیز زیر پنجم ابتدایی یا بی‌سواد هستند».

برخی از منتقدان شهرداری، محمدباقر قالیباف را به استفاده از امکانات شهرداری برای فعالیت‌های سیاسی و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری متهم می‌کنند.

در همین زمینه تبلیغات نصب شده از سوی شهرداری تهران علیه توافق اتمی وین نیز در سال‌های گذشته خبرساز شده است.

XS
SM
MD
LG