لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

رئیس موساد برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس با حماس به قطر می‌رود


حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در اردوگاه النصیرات در مرکز غزه باعث کشته شدن ۳۶ تن شد
حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در اردوگاه النصیرات در مرکز غزه باعث کشته شدن ۳۶ تن شد

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از منابع خود خبر داده‌اند که دور جدید مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه روز یکشنبه ۲۷ اسفند آغاز خواهد شد.

در همین زمینه، رویترز روز شنبه ۲۶ اسفند نوشت که انتظار می‌رود رئیس موساد، آژانس اطلاعاتی اسرائیل، مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در جنگ غزه را با مقام‌های قطر و مصر در روز یکشنبه از سر بگیرد.

بر اساس این گزارش، داوید برنئا در سفر به دوحه با نخست‌وزیر قطر و مقام‌های مصری دیدار می‌کند تا شکاف‌های باقیمانده میان اسرائیل و گروه افراطی حماس بر سر توافق را به بحث بگذارد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

موارد اختلافی شامل تعداد زندانیان فلسطینی که قرار است در برابر آزادی گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند و همچنین کمک‌های بشردوستانه برای مردم نوار غزه است.

اسرائیل روز جمعه گفته بود نمایندگان خود را به دوحه می‌فرستد، اما به هویت آنها و زمان ازسرگیری مذاکرات اشاره نکرده بود.

داوید برنئا در تلاش‌های پیشین برای شکل‌گیری توافق آتش‌بس نیز نقش داشت. در ماه نوامبر آتش‌بسی یک هفته‌ای شکل گرفت که در پی مذاکره او با میانجی‌ها در دوحه بود.

رئیس موساد آخرین بار در ماه ژانویه با نخست‌وزیر قطر دیدار کرد که باعث ارائه پیشنهادی برای وقفه در جنگ غزه بود، اما حماس درنهایت آن را رد کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز در گزارشی جداگانه به نقل از منابع مصری خبر داده که مذاکرات متوقف‌شده برای آتش‌بس در جنگ غزه روز یکشنبه از سر گرفته می‌شود.

این نخستین بار است که نمایندگان اسرائیل و حماس از زمان آغاز ماه رمضان قرار است به شکل غیرمستقیم مذاکره کنند.

مصر و قطر همراه با آمریکا به عنوان میانجی‌های اصلی مذاکرات امیدوار بودند پیش از آغاز ماه رمضان به یک آتش‌بس موقت شش هفته‌ای دست یابند، اما حماس هرگونه توافق بدون رسیدن به آتش‌بس دائمی را رد کرد و این خواسته حماس نیز با مخالفت اسرائیل مواجه شد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز ۲۵ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرد حماس بر سر «خواسته‌های بی‌اساس» خود اصرار ورزیده است.

با این حال منابع ناشناس مصری به اسوشیتدپرس گفتند که حماس به میانجی‌ها پیشنهاد جدیدی درباره یک «برنامه سه مرحله‌ای» داده است که در مرحله اول شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی ۳۵ گروگان خواهد بود که در برابر آزادی ۳۵۰ زندانی فلسطینی به اسرائیل بازگردانده خواهند شد.

حماس همچنین گفته پنج سرباز زن اسرائیلی را در برابر آزادی ۵۰ زندانی فلسطینی محکوم به جرایم ترورویستی در اسرائیل آزاد خواهد کرد.

مرحله دوم شامل آتش‌بس دائمی در برابر آزادی سربازان اسرائیلی گروگان حماس و آزادی تعداد بیشتری از زندانیان فلسطینی خواهد بود.

مقام‌های مصری درباره مرحله سوم پیشنهادی حماس گفته‌اند که در این مرحله، این گروه اجساد گروگان‌ها و سربازان کشته‌شده را در برابر اتمام محاصره غزه و صدور مجوز بازسازی از سوی اسرائیل به این کشور تحویل خواهد داد.

نخست‌وزیر اسرائیل این پیشنهاد را «غیرواقع‌بینانه‌»‌ خوانده است، اما با فرستادن مذاکره‌کنندگان اسرائیلی به قطر برای گفت‌وگو موافقت کرده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت غزه که زیرنظر حماس اداره می‌شود، صبح شنبه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۲۳ فلسطینی در سراسر نوار غزه بر اثر حملات ارتش اسرائیل کشته شدند.

این شامل ۳۶ نفر است که در جریان یک حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز غزه کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه این افراد را اعضای یک خانواده خواند که عصر جمعه برای «افطار» در اولین جمعه رمضان گردهم آمده بودند اما حمله هوایی اسرائیل به خانه محل اقامت آنها باعث کشته شدن بیشتر اعضای خانواده شد.

ارتش اسرائیل گفته است که گزارش‌ها درباره این اتفاق را بررسی خواهد کرد.

حماس می‌گوید از روز ۱۵ مهر تا به حال بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ فلسطینی بر اثر حملات زمینی و هوایی اسرائیل به غزه کشته شده‌اند که ۷۰ درصد آنها زنان و کوکان هستند.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داد یک فلسطینی مسلح که شنبه به سوی یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری آتش گشود،‌ به ضرب گلوله سرابازان اسرائیلی کشته شد.

خشونت‌ها در کرانه باختری که توسط اسرائیل اشغال شده است، از زمان حمله حماس به خاک اسرائیل و آغاز عملیات ارتش این کشور در نوار غزه شدت یافته است.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور قبرس بعد از رسیدن نخستین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به ساحل غزه اعلام کرد کشتی دوم نیز آماده حرکت به سوی این باریکه است.

نیکوس کریستودولیدس روز شنبه به خبرنگاران گفت: «کشتی اول سفر بازگشت به قبرس را آغاز کرده و ما آماده‌ایم کشتی دوم را اعزام کنیم.»

دومین کشتی که حامل ۲۴۰ تن کمک است، در ساحل لارناکا در قبرس لنگر انداخته و منتظر فرمان حرکت است. این کمک‌ها شامل مواد کنسرو شده و محصولات فله و باز است.

بعدازظهر روز جمعه اعلام شد که اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان به نزدیکی سواحل نوار غزه رسید.

انتقال کمک از طریق دریا در شرایطی انجام می‌شود که تعداد زيادی از کامیون‌های حامل کمک بشردوستانه در گذرگاه کرم شالوم، در مرز اسرائیل با نوار غزه و گذرگاه رفح در مرز نوار غزه با مصر منتظر دریافت اجازه عبور از سوی اسرائیل هستند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG