لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

تأکید بلینکن و کامرون بر جلوگیری از انتقال سلاح به روسیه و لزوم آتش‌بس در غزه


کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در روز سه‌شنبه
کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در روز سه‌شنبه

آنتونی بلینکن می‌گوید که ایالات متحده و هم‌پیمانانش نگران فناوری‌هایی هستند که از سوی کره‌شمالی، ایران و چین برای پشتیبانی از صنایع دفاعی روسیه ارسال می‌شوند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۲۱ فروردین پس از دیدار با دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در واشینگتن به خبرنگاران گفت که در دیدار با همتای بریتانیایی خود راه‌های جلوگیری از انتقال تسلیحات به روسیه که در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌شود، بررسی شده‌ است.

او همچنین بار دیگر از مجلس نمایندگان آمریکا خواست طرح کمک‌های مالی و تسلیحاتی دولت آمریکا به اوکراین را سریع‌تر تصویب کنند.

دیوید کامرون، روز سه شنبه ۲۱ فروردین وارد واشینگتن شد تا با مقامات آمریکایی درباره تنش‌های بین‌المللی تبادل نظر کند.

آقای بلینکن همچنین گفت: ایالات متحده آمریکا، از تاریخ عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح، آخرین پناهگاه غزه برای آوارگان فلسطینی، مطلع نیست و افزود که انتظار دارد هفته آینده دوباره با مقامات اسرائیلی برای گفت‌وگو درباره این حمله به جنوب نوار غزه دیدار کند.

این در حالی‌ است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به رغم مخالفت‌های ایالات متحده گفته‌ است که حمله به رفح «اتفاق خواهد افتاد» و تاریخ مشخصی نیز برای آن تعیین شده است.

پیش از این، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده بود واشنگتن به هیچ وجه نمی‌خواهد شاهد تهاجم گسترده به رفح به عنوان آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی در غزه باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در چند نوبت از اسرائیل خواسته است بدون طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان به شهر رفح حمله نکند و امکان ارسال کمک‌های امدادی بیشتر به ساکنان غزه را فراهم کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از کنفرانس خبری مشترک با دیور کامرون از ترخیص بیش از ۴۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه در روز دوشنبه برای رفتن به غزه خبر داد و گفت که این تعداد بیشترین میزان در یک روز از زمان آغاز درگیری‌ها در غزه در ۱۵ مهرماه بوده‌ است.

آقای بلینکن همچنین تاکید کرد که ایالات متحده به همکاری نزدیک با قطر و مصر در مورد توافق آتش‌بس غزه ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال گفت که یک پیشنهاد «بسیار جدی» برای گروه افراطی حماس روی میز وجود دارد که به گفته او«باید پذیرفته شود».

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد که مواضع بریتانیا در مورد ارسال تسلیحات به اسرائیل تغییری نکرده است.

هفته گذشته سه قاضی ارشد سابق بریتانیا به بیش از ۶۰۰ نفر از اعضای حرفه‌ای حقوقی بریتانیا پیوستند و از دولت خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند و گفتند که این امر می تواند بریتانیا را در نسل کشی غزه شریک سازد.

بریتانیا در سال ۲۰۲۲، ۴۲ میلیون پوند، معادل ۵۳ میلیون دلار سلاح به اسرائیل ارسال کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، گاردین و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG