لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

بازتاب درگذشت آيت الله منتظرى در رسانه‌هاى ايران


در حالى كه خبر درگذشت آيت‌الله منتظرى بازتاب بسيار گسترده‌اى در سايت‌هاى اينترنتى نزديک به اصلاح‌طلبان داشته است، رسانه‌هاى خبرى و خبرگزارى‌هاى حامى دولت در ايران تنها با اشاره كوتاهى از كنار اين خبر گذشته‌اند.

به دنبال درگذشت آيت‌الله حسينعلى منتظرى، از مراجع تقليد شيعه، در ساعات اولیه بامداد روز یکشنبه، رسانه‌ها و خبرگزارى‌هاى حامى دولت در ايران اين خبر را تنها به صورت كوتاهى پوشش داده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، در خبری در این باره آورده است: «منتظرى بامداد يكشنبه در منزل خود دار فانى را وداع گفت».

ايرنا افزوده است: «منتظرى در سال ۱۳۰۱ خورشيدى در شهر نجف آباد در‏ ‏خانواده‌اى زحمتكش به دنيا آمد و در حوزه‌هاى علميه اصفهان، قم به تحصيل دروس سطح و عالى حوزه پرداخت».

خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى ايران كه به ويژه در جريان رويدادهاى پس از انتخابات در ايران، بارها از آيت‌الله منتظرى به دليل حمايت وى از جنبش سبز انتقاد كرده بود، به سوابق اين مرجع تقليد در انقلاب اسلامى اشاره كرده و نوشته است: «منتظرى از سال ۴۲ چندين نوبت بازداشت و در نهايت در سال ۵۴ به ده سال زندان محكوم شد اما در هشتم آبان ۵۷ به همراه آيت‌الله طالقانى آزاد شد».

به نوشته ايرنا «وى پس از پيروزى انقلاب اسلامى در سال ۶۴ از سوى مجلس خبرگان رهبرى به عنوان قائم مقام رهبرى انتخاب و تا سال ۶۸ نيز در اين جايگاه بود».

هر چند خبرگزارى جمهورى اسلامى در نخستين خبر خود در باره درگذشت آيت‌الله منتظرى به عنوان حوزوى وى اشاره نكرده است، اما در خبر تكميلى خود، از وى با عنوان «آيت‌الله منتظرى» ياد كرده است.

رسانه‌هاى حامى دولت در ايران معمولاً از به كار بردن عنوان «آيت‌الله» براى آقاى منتظرى خوددارى مى‌كردند.

خبرگزارى فارس، ديگر خبرگزارى حامى دولت در ايران نيز، در خبر خود در اين باره بدون به كار بردن عنوان «آيت‌الله» نوشته است: «منتظرى اوايل انقلاب به قائم مقامى رهبرى امام انتخاب شد، اما به دليل اتخاذ مواضعى عليه نظام اسلامى، توسط حضرت امام خمينى از قائم مقامى رهبرى عزل شد».

خبرگزارى مهر از اين مرجع تقليد با عنوان «آقاى منتظرى» ياد كرده و نوشته است: «آن مرحوم شب گذشته بر اثر بيمارى و كهولت سن در منزل خود در قم به ديار باقى شتافت».

اين در حالى است كه واحد مركزى خبر، وابسته به راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى از اين مرجع تقليد با عنوان «آيت‌الله منتظرى» ياد كرده است.

همچنين خبرگزارى دانشجويان ايران در خبر خود در اين باره آورده است: «آيت‌الله حسينعلى منتظرى كه هشتاد و هفتمين سال عمرش را مى‌گذراند، شنبه شب بر اثر بيمارى دار فانى را وداع گفت».

تنها خبرگزارى كه از آيت‌الله منتظرى با عنوان «يكى از مراجع تقليد شيعيان» ياد كرده است، خبرگزارى كار ايران، ايلنا است.
XS
SM
MD
LG