لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

«پرونده سه دانشجوی امیرکبیر در دادگاه انقلاب مفتوح است»


احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان ۳ دانشجوئی هستند که به همراه دستکم ۵ دانشجوی ديگر در فاصله اول تا ۱۵ ارديبهشت سالجاری به دنبال انتشار «جعلی» نشريات دانشجوئی در دانشگاه پلی تکنيک از سوی منابع ناشناس بازداشت شدند.
احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان ۳ دانشجوئی هستند که به همراه دستکم ۵ دانشجوی ديگر در فاصله اول تا ۱۵ ارديبهشت سالجاری به دنبال انتشار «جعلی» نشريات دانشجوئی در دانشگاه پلی تکنيک از سوی منابع ناشناس بازداشت شدند.

دو روز پس از ابلاغ حکم تبرئه احسان منصور، احمد قصابان، و مجيد توکلی، دادگستری استان تهران روز جمعه با انتشار اطلاعيه ای ضمن تائيد تبرئه اين دانشجويان در دادگاه عمومی تهران، از مفتوح بودن پرونده ديگری برای اين ۳ دانشجوی دانشگاه پلی تکنيک، در دادگاه انقلاب خبر داد.


در اين اطلاعيه که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، آمده است که اين سه دانشجو، به اتهام « تبليغ عليه نظام و جرايم امنيتی» در شعبه ششم دادگاه انقلاب به دو تا سه سال حبس تعزيری محکوم شده اند.


در عين حال محمد علی دادخواه، وکيل اين پرونده در مصاحبه با راديو فردا گفت که به رغم «مفتوح بودن پرونده ای در دادگاه انقلاب»، اين سه نفر در روز شنبه آزاد خواهند شد.


آقای دادخواه گفت: «اين سه تن با حکم دادگاه عمومی در زندان بودند و حکم دادگاه انقلاب به مرحله اجرا نرسيده است. حکم دادگاه دوم بر مبنای اتهامات دادگاه نخستين صادر شده که با توجه به تبرئه دانشجويان از اين اتهامات، منطقا بايد در دادگاه تجديد نظری پرونده دوم هم تبرئه شوند.»


  • «اين سه تن با حکم دادگاه عمومی در زندان بودند و حکم دادگاه انقلاب به مرحله اجرا نرسيده است. حکم دادگاه دوم بر مبنای اتهامات دادگاه نخستين صادر شده که با توجه به تبرئه دانشجويان از اين اتهامات، منطقا بايد در دادگاه تجديد نظری پرونده دوم هم تبرئه شوند.»
محمد علی دادخواه

اين حقوقدان سرشناس تاکيد کرد که قرار بازداشت اين سه دانشجو به قرار وثيقه بدل شده و آزادی آنها، به دليل تعطيلی به روز جمعه موکول شده است.



دادگستری تهران اطلاعيه روز جمعه خود که به رغم تعطيلی سراسری در ايران به دليل عيد مذهبی «قربان» منتشر شده است، ضمن اشاره به انتشار خبر تبرئه شدن اين دانشجويان، اعلام کرده که برای «جلوگيری از سوء تعابير تحليل های متفاوت و بعضا اشتباه توسط رسانه ها از حکم صادره» چنين اقدامی را صورت داده است.


دادگستری تهران در عين حال اعلام کرده که به دنبال اعتراض اين ۳ دانشجو به رای صادره از سوی شعبه ۶ دادگاه انقلاب تهران «مراتب به جهت رسيدگی به محاکم تجديد نظر استان تهران ارسال شده است».


اطلاعيه دادگستری تهران همچنين رای تبرئه دانشجويان در دادگاه عمومی تهران را «غير قطعی» و«قابل تجديد نظر خواهی» اعلام کرده است.


اين اطلاعيه در حالی منتشر می شود که خبرنامه امير کبير، سايت اينترنتی فعالان دانشجوئی دانشگاه پلی تکنيک تهران روز گذشته از «جشن خودجوش» دانشجويان به مناست تبرئه احمد قصابان، احسان منصوری و مجيد توکلی خبر داده بود.


«تاوان انتقاد از احمدی نژاد»


احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان ۳ دانشجوئی هستند که به همراه دستکم ۵ دانشجوی ديگر در فاصله اول تا ۱۵ ارديبهشت سالجاری به دنبال انتشار «جعلی» نشريات دانشجوئی در دانشگاه پلی تکنيک از سوی منابع ناشناس بازداشت شدند.


احمد قصابان و احسان منصوری به عنوان مديران مسئول اين نشريات دانشجوئی ساعتی پس از انتشار «نشريات جعلی» طی نامه ای به رئيس قوه قضائيه از عاملان انتشار نشريات جعلی شکايت کرده و خواستار پيگيری و شناسايی آنان شدند.


منابع دانشجويی اعلام کردند که پرونده «نشريات جعلی»، در پی انتقاد دانشجويان اين دانشگاه در سخنرانی محمود احمدی نژاد تشکيل شده و هدف پيگيری آن توسط گروهی از مقام های قضايی «سرکوب فعالان دانشجويی دانشگاه اميرکبير» است.
دو روز بعد از شکايت دانشجويان نيز سخنگوی قوه قضائيه از بازداشت چند نفر غير دانشجو به اتهام انتشار نشريات جعلی در دانشگاه امير کبير خبر داد.


اما به فاصله چند روز از اين اظهار نظر نيروهای امنيتی احمد قصابان و احسان منصوری را به همراه چند دانشجوی ديگر و از جمله مجيد توکلی عضو انجمن اسلامی اين دانشگاه، به اتهام توهين به مقدسات بازداشت کردند.


دانشجويان بازداشت شده ماه ها در سلول انفرادی نگهداری شدند و بنابر نامه های چندگانه خانواده هايشان به رئيس قوه قضائيه، در طی بازداشت مورد شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفتند.



دانشجویان پلی تکنیک با صراحت، به حضور احمدی نژاد در دانشگاه خود اعتراض کردند.

با اين حال دانشجويان در بازپرسی ها و همچنين طی نامه هايی که پس از ماه ها بازداشت از داخل زندان انتشار دادند بارديگر بر بی گناهی خود تاکيد کرده و خود را از کليه اتهامات مبرا دانستند.


کليه جلسات دادگاه اين دانشجويان به شکل غير علنی برگزار شد و شعبه ۱۰۴۳ دادگاه عمومی تهران چهارشنبه گذشته آنها را از اتهام اوليه که منجر به بازداشت شان شده بود يعنی «اتهامات توهين به مقدسات دينی و مذهبی، توهين به حرم اهل بيت مطهر، توهين به مردم شهرستان قم و شهر قم، توهين به مراجع عظام، توهين به عموم جوانان متشرع و زنان محجبه و توهين به مسوولان» تبرئه کرد.


به گفته ناظران انتشار اطلاعيه دادگستری تهران که عنوان «رفع ابهام» را بر خود دارد، بر ابهام ها افزوده و اين گمان را تقويت کرده که نگرانی از شکايت دانشجويان برای اعاده حيثيت و پيگيری پرونده، منجر به شناسايی عاملان اصلی انتشار نشريات جعلی شود.


پيش از اين فعالان دانشجوئی در دانشگاه پلی تکنيک تهران ارديبهشت ماه گذشته افراد وابسته به بسيج دانشجوئی را عامل انتشار نشريات جعلی معرفی کرده بودند.


XS
SM
MD
LG