لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

لبنان در آستانه بحران: رییس جمهوری جدید انتخاب نشد


حضور ارتش در خیابان های بیروت کاملا مشهود است.
حضور ارتش در خیابان های بیروت کاملا مشهود است.

به رغم اينکه تنها چند ساعت از رياست جمهوری اميل لحود در لبنان باقی مانده است، آخرين تلاش های نمايندگان پارلمان اين کشور برای انتخاب رييس جمهوری جديد با شکست رو به رو شد و اين کشور در آستانه بحرانی جدی قرار گرفت.


با پايان يافتن روز جمعه، در نيمه شب، رياست جمهوری اميل لحود به پايان می رسد و از هم اکنون، ناظران بسياری نسبت به اقدام بعدی هر يک از دو جناح مخالف و موافق سوريه ابراز نگرانی کرده است.


در حال حاضر ارتش لبنان با ادوات سنگين نظامی چون تانک و همراه با زره پوش های جنگی، خيابان های مرکزی بيروت را در کنترل خود دارد.


نبيه بری، رييس مجلس لبنان، با صدور بيانيه ای اعلام کرد که نشست روز جمعه که قرار بود در ساعت يک بعد از ظهر به وقت بيروت آغاز شود و در آن نمايندگان برای انتخاب رييس جمهوری جديد رای گيری کنند، لغو شده است.



نبيه بری، رييس مجلس لبنان، با صدور بيانيه ای اعلام کرد که نشست روز جمعه که قرار بود در ساعت يک بعد از ظهر به وقت بيروت آغاز شود و در آن نمايندگان برای انتخاب رييس جمهوری جديد رای گيری کنند، لغو شده است.

آقای بری در اين بيانيه اعلام کرد که نشست بعدی در روز ۳۰ نوامبر برپا خواهد شد تا مجلس برای «مشورت بيشتر با هدف دستيابی به توافق» فرصت کافی داشته باشد.


رييس مجلس لبنان، تعويق نشست را ۳۰ دقيقه بعد از اينکه جلسه رسمی پارلمان به دليل تحريم اپوزسيون به حد نصاب قانونی نرسيد، اعلام کرد.


نبيه بری که رهبری جنبش امل لبنان را نيز به عهده دارد، خود از متحدان حزب الله و از مخالفان گروههای هوادار غرب محسوب می شود.


ائتلاف سياسی گروه وی با حزب الله، فراکسيون اقليت لبنان را تشکيل می دهند که عملا با تحريم نشست روز جمعه موجب شدند تا آخرين فرصت برای انتخاب رييس جمهوری جديد نيز از بين برود.


ناظران می گويند که شکست در انتخاب رييس جمهوری برای شش سال آينده، می تواند لبنان را به سوی بحران های سياسی و هرج و مرج ناشی از خلاء قدرت هدايت کند.


طی دو ماه اخير، هر دو گروه مخالف و موافق سوريه در پارلمان لبنان تلاش کردند تا نامزدی همسو با سياست های خود را به مقام رياست جمهوری بنشانند و تا کنون، چهار نشست پارلمان برای انتخاب رييس جمهوری – از جمله نشست روز جمعه - به دليل عدم توافق طرفين، تشکيل نشده است.


اين در حالی است که نظاميان چندين روز است که در حال آماده باش به سر می برند. صبح روز جمعه، صدها نظامی در تانک ها و جيپ های خود در طول جاده ای که به بيروت می رسند، همچنين در محوطه جنوب شهر نزديک به جايی که مجلس اين کشور قرار دارد، مستقر شده اند و خيابان های محوطه بزرگی را مسدود کرده اند.


عليرغم بن بستی که بين اکثريت پارلمان که از حمايت غرب برخوردار است و مخالفان آنها که از سوی گروه حزب الله که از سوی سوريه و ايران حمايت می شود، وجود دارد، اکثريت تصميم داشت که در جلسه روز جمعه حاضر شود.


هم اکنون در ميان گروهی از صاحب نظران اين نگرانی وجود دارد که وضعيت موجود، لبنان را با خلاء قدرت يا شکل گيری دو شبه دولت رقيب همانند دوران جنگ های داخلی اين کشور بين سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ رو به رو کند.


هم اکنون در ميان پاره ای صاحب نظران اين نگرانی وجود دارد که وضعيت موجود، لبنان را با خلاء قدرت يا شکل گيری دو شبه دولت رقيب همانند دوران جنگ های داخلی اين کشور بين سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ رو به رو کند.

فرمانده ارتش، ژنرال ميشل سليمان به سربازان فرمان داده که در مقابله با مشکل سازان، «خنثی و بی خاصيت» نباشند و بی توجه به سياستمداران، تنها به دستورات توجه کنند.


وزيران امور خارجه کشورهای فرانسه، ايتاليا و اسپانيا ، سه کشوری که از سوی اتحاديه اروپا برای برقراری صلح در حنوب لبنان پا پيش گذاشته اند، پنج شنبه شب سعی داشتند در مذاکراتشان رهبران لبنان، زمينه توافق را فراهم کنند.

همچنين در دقايق آخر، ميشل عون، رهبر مسيحی مخالف و نامزد رياست جمهوری، پيشنهاد کرد که قدرت برای يک دوره موقت به رييس جمهوری و نخست وزير بی طرف واگذار شود.


اما اکثريت پارلمان، به سرعت اين پيشنهاد را رد کرده و آن را خلاف قانون دانستند .

همچنين اکثريت مجلس به آقای اميل لحود اخطار داده اند که پيش از ترک دفترش در نيمه شب جمعه، از هرگونه حرکت غير قانونی خودداری کند.


گروهی از صاحب نظران اين احتمال را مطرح کرده اند که اميل لحود به عنوان يک سياستمدار طرفدار سوريه، قدرت را به فواد سينيوره، نخست وزير طرفدار غرب واگذار نکند و در عوض کنترل کشور را به ارتش بسپارد.


XS
SM
MD
LG