لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

تلاش دبیرکل سازمان ملل برای آشتی سیاسی در لبنان


بان گی مون ماه گذشته از گروه های سياسی رقيب در پارلمان لبنان خواست که هر چه زودتر رييس جمهوری آينده را انتخاب کنند.
بان گی مون ماه گذشته از گروه های سياسی رقيب در پارلمان لبنان خواست که هر چه زودتر رييس جمهوری آينده را انتخاب کنند.

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه ۱۵ نوامبر، برای مذاکره با چهره های سياسی لبنان که برای انتخاب رييس جمهوری ماه هاست با بن بست سياسی روبرو شده اند، به بيروت سفر کرده است.


قرار است که دبيرکل سازمان ملل، با نصرالله صفير، رهبر حزب مسيحی مارونی لبنان که رييس جمهوری آينده لبنان به طور سنتی می بايست از ميان چهره های سياسی اين جناح انتخاب شود، گفت و گو خواهد کرد.


آقای بان همچنين قرار است با رهبران احزاب موافق غرب و رهبر گروه حزب الله گفت و گو کند و آنها را برای توافق بر سر انتخاب يک کانديدای واحد برای تصدی پست رياست جمهوری لبنان متقاعد و تشويق کند.


انتخابات رياست جمهوری لبنان پيشتر در ماه جاری، برای سومين بار به تعويق افتاد.


نبيه بری، رييس پارلمان لبنان در جلسه پیشین پارلمان اعلام کرد که به دليل عدم توافق گروه های هوادار و مخالف سوريه انتخاب رييس جمهوری از ۱۲ به ۲۱ نوامبر موکول شده است.


اين اختلاف نظرها ميان گروه های متمايل و مخالف سوريه بيش از دوماه است که صحنه سياسی لبنان را برای انتخاب جايگزين اميل لحود، رييس جمهور فعلی که از موافقان سوريه به شمار می رود، با چالش بزرگی روبرو کرده است.


برخی از نشريات لبنانی پيش بينی می کنند که «نصيب لحود» و «بوتروس حارب» از جمله کانديداهای احتمالی حزب مسيحی باشند و در ميان اسامی پيشنهادی، يک مسيحی طرفدار سوريه نيز وجود دارد.

پيشتر در هفته جاری برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه به بيروت سفر و با رهبر حزب مسيحی مارونی لبنان در مورد کانديداهای احتمالی حزب مسيحی برای رياست جمهوری مذاکره کرد.


برخی از نشريات لبنانی پيش بينی می کنند که «نصيب لحود» و «بوتروس حارب» از جمله کانديداهای احتمالی حزب مسيحی باشند و در ميان اسامی پيشنهادی، يک مسيحی طرفدار سوريه نيز وجود دارد، اما آقای صفیر انتظار دارد که به ليست آماده شده چند نام ديگر اضافه شود.


دوره رياست جمهوری اميل لحود ، رییس جمهوری هوادار سوريه لبنان، روز ۲۳ نوامبر به پايان می رسد.


دو جناح مخالف می بايست تا روز ۲۱ نوامبر بر سر انتخاب سه نامزد رياست جمهوری به توافق برسند تا در پارلمان برای انتخاب يکی از آنها رای گيری شود.


آرایش سیاسی پارلمان لبنان


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، ماه گذشته همزمان با اوج گيری چالش های سياسی در لبنان، از گروه های سياسی رقيب در پارلمان لبنان خواست که هر چه زودتر رييس جمهوری آينده را انتخاب کنند و درباره «خلاء قدرت که می تواند دولت اين کشور را متلاشی کند» هشدار داد.


آرايش سياسی احزاب لبنان در پارلمان اين کشور به خصوص در مقطع کنونی به شدت مورد توجه ناظران سياسی است.


ائتلاف احزاب سنی، مسيحی و دروزی ها در پارلمان لبنان که از حمايت غرب برخوردارند، کماکان اکثريت - هر چند ضعيفی - از کرسی های پارلمان را در اختيار دارند.


هم اکنون در پارلمان ۱۲۸ نفری لبنان، ۶۸ کرسی در اختیار اين ائتلاف است و در مقابل، ائتلاف حزب الله با گروهی ديگر از مسيحيان که از سوی ايران و سوريه حمايت می شوند، باقی کرسی ها را در اختيار دارند.


انتخاب رييس جمهوری آينده لبنان در ماه جاری برای سرنوشت سياسی اين کشورکه از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ با جنگ داخلی روبرو بوده است بسيار حياتی به نظر می رسد.


XS
SM
MD
LG