لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

«آمادگی ترکیه برای میانجی ‌گری بین ایران و آمریکا»


روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به مصاحبه روز یکشنبه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از اعلام آمادگی مجدد دولت این کشور برای میانجی‌ گری بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خبر داد.


آقای اردوغان که برای شرکت در اجلاس رهبران ۳۰ کشور صنعتی بزرگ و در حال توسعه عازم آمریکاست گفت: «ما حاضریم نقش میانجی را ایفا کنیم و به اعتقاد ما این اقدام مفید خواهد بود.»


اجلاس کشورهای صنعتی و در حال توسعه روز شنبه، پانزدهم نوامبر، در واشینگتن برگزار خواهد شد.


به نوشته نیویورک تایمز، آقای اردوغان پیروزی باراک اوباما را فرصتی جدید برای تغییر مناسبات ایران و آمریکا دانست و با اشاره به نامه تبریک محمود احمدی ‌نژاد به باراک اوباما گفت که باید از این گام بهره گرفت.


این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: دولت ترکیه مناسبات ایران و آمریکا را با حساسیت دنبال می کند. ترکیه از یک طرف عضو ناتو و از متحدان مهم غرب در منطقه است و از طرف دیگر به خاطر همسایگی با ایران و مناسبات تجاری خود با این کشور به ‌ویژه در زمینه انرژی، به بروز بحران یا جنگ در این منطقه علاقه‌ مند نیست.


نخست وزیر ترکیه به باراک اوباما توصیه کرده است که «سیاست‌های تبلیغاتی و دیپلماتیک خود را ادامه دهد، ولی هیچگاه خود را درگیر جنگ نکند.»

نیویورک تایمز می‌ افزاید: ترکیه با عضویت در ناتو و در اختیار داشتن کرسی غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل معتقد است که می ‌تواند در حل بحران روابط ایران و آمریکا نقش مهمی ایفا کند.


نمونه دیگری از نقش منطقه‌ای ترکیه، میانجی ‌گری دولت این کشور در برگزاری مذاکرات غیر مستقیم بین اسراییل و سوریه است که پس از سال‌ها توقف، سال گذشته از سر گرفته شد.


روزنامه یاد شده در مقابل این استدلال‌ها، نظر سیاستمداران غربی را بازگو می کند که معتقدند دولت ترکیه به خاطر مناسبات نزدیکش با غرب بعید است بتواند نقش بی طرفانه ‌ای در رابطه با ایران ایفا کند. همچنین مناسبات پیچیده این کشور با ایران نشان می دهد که دو طرف به‌ رغم مناسبات تجاری و معاملات مربوط به انرژی، بر سر گسترش نفوذ خود در منطقه با یکدیگر رقابت دارند.



نیویورک تایمز ضمن اشاره به تحولات چند ساله در سیاست خارجی ترکیه خاطر نشان می‌کند: این کشور از سال ۲۰۰۲ و روی کار آمدن دولت حزب «عدالت و توسعه» توانسته است مناسبات دیپلماتیک خود را در منطقه فعال کند.


در عین حال حجم مناسبات تجاری کشور ترکیه با همسایگانش در این مدت از هشت درصد به ۳۰ درصد از کل تجارت خارجی این کشور افزایش یافته است.


این روزنامه آمریکایی از قول مشاوران نخست‌ وزیر ترکیه می ‌نویسد: اصل اساسی در سیاست خارجی این کشور جلب دوست و پرهیز از دشمن ‌تراشی است. بنابر این دولت ترکیه می‌ کوشد با استفاده از نزدیکی و اعتماد غرب به این کشور مناسبات منطقه‌ ای خود را گسترش دهد، ولی این به معنای جایگزین کردن آن با روابط استراتژیک ترکیه و غرب نیست.


نیویورک تایمز در پایان این مطلب به اظهار نظرهای رجب طیب اردوغان در مصاحبه روز یکشنبه خود در مورد رهبر جدید آمریکا می ‌پردازد. آقای اردوغان در این مصاحبه گفت: «در آغاز قرن بیست و یکم رهبران آمریکا معیارهای نوینی را برای پیشبرد سیاست جهانی اعلام کردند، ولی در سال‌های اخیر نه تنها این اصول اجرا نشد، بلکه گام ‌هایی به عقب برداشته شده است.»


نخست وزیر ترکیه به باراک اوباما توصیه کرده است که «سیاست‌های تبلیغاتی و دیپلماتیک خود را ادامه دهد، ولی هیچگاه خود را درگیر جنگ نکند.»
XS
SM
MD
LG