لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

مدیر مسئول یک نشریه دانشجویی بازداشت شد


دانشگاه امیر کبیر از روز دهم اردیبهشت، ناآرام است.
دانشگاه امیر کبیر از روز دهم اردیبهشت، ناآرام است.

در ادامه ناآرامی های دانشجويی در دانشگاه اميرکبير، نايب دبير انجمن اسلامی اين دانشگاه خبر داد که يکی از مديران مسوول نشريات دانشجويی اين دانشگاه توسط نيروهای ناشناس بازداشت شد.


به گفته وی، احمد قصابان مدير مسول نشريه دانشجويی سحر، در حالی که قصد داشت به نمانيدگی از سوی مديران مسئول، شکوائيه آنها را که در آن از بسيج دانشگاه، انجمن منتسب به مديريت دانشگاه و روزنامه کيهان به خاطر اتهامات وارده به مديران مسئول نشريات دانشجويی، به دادگاه تحويل بدهد، در خيابان توسط نيروهای ناشناس دستگير شده است.


علی عزيزی، نايب دبير انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنيک اميرکبير در اين باره به راديو فردا گفت: «از سرنوشت آقای قصابان اطلاعی نداريم و حتی نمی دانيم چه کسانی او را دستگير کرده اند و در کجا نگهداری می شود.»


به گفته آقای عزيزی، مجيد شيخ پور، مدير مسوول نشريه خط صفر، که او نيز توسط نيروهای لباس شخصی دستگير شده بود، روز پنج شنبه آزاد شده است.


دانشگاه اميرکبير، از روز دوشنبه، دهم ارديبهشت ماه سال جاری به دنبال چاپ همزمان مطلبی در نشريات دانشجويی سحر، ريوار، آتيه و خط صفر که برخی می گويند در آن مطلب «به پيامبر اسلام و سران حکومتی توهين شده» است، به شدت متشنج است.


بيش از ۱۲۰ نشريه دانشجويی سراسر کشور، در بيانيه ای با اعتراض به انتساب اين مطالب به نشريات دانشجويی، آن را «توطئه ای عليه جنبش دانشجويی» خوانده اند.


در بخشی از اين بيانيه آمده است: «اگر تا ديروز فعالان دانشجويی به سبب انتقاد خود از وضع موجود راهی کميته‏ های انضباطی می‏شدند، امروز اقتدارطلبان که تاب شنيدن هيچ صدای مخالفی را ندارند، با طراحی يک پروژه و با سوءاستفاده از احساسات پاک مذهبی دانشجويان، سعی در برخورد شديد با منتقدان خود دارند.»



حضور محمود احمدی نژاد، در روز دانشجو در پلی تکنیک، خشم گسترده دانشجویان این دانشگاه را در پی داشت.

علی عزيزی، نايب دبير انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير در اين باره گفت که معتقد است، «همه اين اتفاقات، پروژه ای هماهنگ شده» عليه انتقاد های صريحی است که دانشجويان دانشگاه امير کبير، در مراسم بزرگداشت روز دانشجو، خطاب به آقای محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران عنوان کرده اند.


در آن مراسم، جمعی از دانشجويان منتقد، آقای احمدی نژاد را «رييس جمهوری فاشيست» خوانده بودند و آقای عزيزی می گويد که بعد از اين اتفاق، دانشجويان خود نيز منتظر چنين روزی بوده اند.


وی افزود: «آنها کينه بدی از ما به دل گرفتند. آن روز آقای احمدی نژاد خيلی تلاش کرد که وجه خوبی از خود نشان بدهد و خود را مهروز معرفی کند اما در نهايت از کوره در رفت و ما را دانشجونما خواند و گفت که ما را به صلابه خواهد کشيد.»


آقای عزيزی، در ادامه با اشاره به واکنش محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس شورای اسلامی به حادثه روز دانشجو، گفت: «نايب رييس مجلس گفته بود که دانشجويان اميرکبير، هزينه اين برخوردشان را می پردازند و اين گفته ها نشان می دهد که آنها دنبال فرصتی می گشتند تا ضربه ای که می خواهند به دانشجويان پلی تکنيک بزنند.»


اين فعال دانشجويی که از سوی مديريت دانشگاه امير کبير، به دانشگاه ممنوع الورود شده افزود: «مجموعه فعالين دانشگاه پيش بينی می کردند که پروژه هايی در دانشگاه پياده بشود که ضمن تخريب اين جنبش، با فعالان برخورد امنيتی کنند.»


دادخواه: فردا به دادسرا می روم


محمد علی دادخواه، وکيل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر از سوی دانشجويان اميرکبير، به عنوان وکيل نشريات دانشجويی اين دانشگاه معرفی شده است.


آقای دادخواه که از روز چهارشنبه، مامور رسيدگی به اين پرونده شده است عقيده دارد که «توطئه ای در کار است» تا دانشجويان را «بد نام» کنند.



«اعلام مخالفت و انتقادهای برخی گروه ها قبل از انتشار نشريات بوده و همين، فرضيه ای را در ذهن تقويت می کند که توطئه ای دراين زمينه وجود داشته است.»
محمد علی دادخواه، وکیل دانشجویان

اين وکيل دادگستری به راديو فردا گفت که دستگيری دو نفر از دانشجويان اين دانشگاه به عنوان مديران مسئول نشريات دانشگاهی کاری خلاف قانون است و افزود: «موضع نگرش قانون اساسی ايران، جرم ابتدا بايد اثبات شده تا فرد تحت تعقيب قضايی قرار بگيرد. بنابراين دستگيری دانشجويانی که سردبير اين نشريات بودند فاقد توجيه قانونی است مضافا بر اينکه، اتهاماتی که اعلام کرده اند با توجه به شرايطی که دانشجويان قبلا اعلام کرده بودند با رويه مستمر اين نشريات منطبق نيست.»


آقای دادخواه، افزود: «اعلام مخالفت و انتقادهای برخی گروه ها قبل از انتشار نشريات بوده و همين، فرضيه ای را در ذهن تقويت می کند که توطئه ای دراين زمينه وجود داشته است.»


قرار است وکيل دانشجويان دانشگاه اميرکبير، صبح روز شنبه با مراجعه به دادسرا، از سرنوشت احمد قصابان و همچنين ناگفته های اين پرونده کسب اطلاع کند.


رد «جعلی» بودن نشريات

دکتر خرمشاد، معاون وزير علوم، با رد فرضيه جعلی بودن لوگوی نشريات چاپ شده در دانشگاه اميرکبير گفت که اين استدلال قابل توجيهی نيست و وزارت علوم موضوع را پيگيری خواهد کرد.


اين در حالی است که روز سه شنبه، سخنگوی قوه قضائيه اعلام کرد که پنج تن، به اتهام انتشار اين نشريات بازداشت شدند که هيچ يک از آنها دانشجو نبوده اند.


اما معاون وزير علوم، ضمن محکوم کردن آنچه «راديکاليزم» می خواند گفت: «زمانی که چند ماه قبل رييس جمهور در دانشگاه اميرکبير حضور پيدا کرد ما شاهد بروز و ظهور تاسف بار اين راديکاليزم کور بوديم و عده ای حتی علت عدم حضور رييس جمهور سابق کشور در اين دانشگاه را ترس ايشان از اين روحيه آنارشيستی و معرکه گير خود ارزيابی کرده و بدان افتخار هم کردند، همان زمان هم معلوم بود که اين منطق پايان خوشی نخواهد داشت.»


آقای خرمشاد اضافه می کند: « برخلاف بعضی از تشکلهای دانشجويی که فکر ميکنند با راديکاليزمی که از سال ۸۰ در پيش گرفته اند می توانند توفيقاتی کسب کنند؛ تجربه اين چند سال نشان داده است که اشتباه می کنند، به ياد داشته باشيم که آزموده را آزمودن خطاست.»


XS
SM
MD
LG