لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

خانواده امیر حکمتی و یک قانونگذار آمریکایی خواستار آزادی او شدند


سارا حکمتی و دن کلیدی در ماه مه سال جاری میلادی در کنار تصویری از امیر حکمتی با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کنند
سارا حکمتی و دن کلیدی در ماه مه سال جاری میلادی در کنار تصویری از امیر حکمتی با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کنند

با ورود حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک، خانواده امیر حکمتی، شهروند ایرانی آمریکایی محبوس در ایران، خواستار آزادی او شد. از سوی دیگر یک نماینده کنگره آمریکا نیز از کشورهای ۵+۱ خواسته است در این مورد با ایران صحبت کنند.

دن کلیدی، نماینده دمکرات، در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار بخش فارسی «صدای آمریکا» قرار گرفته، نوشته است «از شما (اعضای دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان) می‌خواهم که طی نشست عمومی سازمان ملل از فرصت استفاده کرده، از همکاران ایرانی خود بخواهید تا امیر حکمتی و دیگر شهروندان آمریکایی را، که در ایران به شکل نادرستی در زندان هستند، آزاد کند».

به گفته این نماینده کنگره، تهران با این کار «به جامعه جهانی ثابت می‌کند، که می‌توان در اجرای تعهداتش به عنوان یک عضو مسئول جامعه جهانی، به آن اطمینان کرد».

ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱، از روز جمعه گذشته، دور تازه‌ای از گفت‌وگوها در مورد برنامه اتمی تهران را در نیویورک آغاز کرده‌اند.

خانواده آقای حکمتی نیز در نامه خود خواستار آزادی او شده‌ است.

سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ابراز امیدواری کرده است که رئیس‌جمهوری ایران، هنگام حضورش در نیویورک، برای این پرونده راه‌حلی پیدا کند.

او گفته مایل است با آقای روحانی دیدار کند.

حسن روحانی عصر دوشنبه، برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وارد آمریکا شد.

امیر حکمتی، تفنگدار پیشین نیروی دریایی ایالات متحده، با تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی، در سال ۲۰۱۱ طی سفری که به ایران داشت، بازداشت شد.

دادگاه اولیه او را به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم کرده بود که این حکم بعدا به ۱۰ سال زندان کاهش پیدا کرد.

خانواده او می‌گوید سفر او به ایران برای دیدار با مادربزرگش انجام شده بود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، خود شخصا در بیانیه‌ای در خرداد ماه گذشته خواستار آزادی او شده بود.

تقاضاهای خانواده آقای حکمتی و مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی و دیگر کسانی که برای آزادی او تلاش کرده‌اند، تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

XS
SM
MD
LG