لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

بازداشت ۷۰ دانشجو در يک سال گذشته


فعالين دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی طی گزارشی به مناسبت ۱۸ تير، تعداد دانشجويان بازداشت شده طی سال گذشته را ۷۰ نفر اعلام کردند.
فعالين دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی طی گزارشی به مناسبت ۱۸ تير، تعداد دانشجويان بازداشت شده طی سال گذشته را ۷۰ نفر اعلام کردند.

با فرا رسيدن ۱۸ تير، سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران، کيوان انصاری، سعيد درخشندی و ابوالفضل جهاندار سه فعال دانشجوئی که از ۱۰ ماه قبل زندانی شده اند با احکام سنگين زندان مواجه شدند.


بازداشت هشت دانشجوی دانشگاه پلی تکنيک عباس حکيم زاده،علی صابری، مجيد توکلی، مقداد خليل پور، احسان منصوری، پويان محموديان، احمد قصابان و مجيد شيخ پور نيز کماکان ادامه دارد.


فعالين دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی طی گزارشی به مناسبت ۱۸ تير، تعداد دانشجويان بازداشت شده طی سال گذشته را ۷۰ نفر اعلام کردند.


در اين گزارش که فاصله زمانی بين تير ماه ۱۳۸۵ تا پايان خرداد ماه ۱۳۸۶ را در بر می گيرد، «قتل اکبر محمدی دانشجوی زندانی، دستگيری وسيع فعالين جنبش دانشجويی، توقيف نشريات دانشجويی، جلوگيری از فعاليت تشکل های دانشجويی» به عنوان شواهدی از تشديد نقض حقوق دانشجويان نسبت به سال گذشته معرفی شده است.


بنا بر اين گزارش، ۷۰ تن از فعالان دانشجویی در سال منتهی به ۱۸ تير ۸۶ بازداشت شدند و ۴۶ دانشجو در دانشگاه های مختلف ايران مورد بازجویی قرار گرفتند.


تعداد دانشجويانی که طی يک سال اخير بازجویی شدند ۴۶ نفر بوده و ۳۳ دانشجو به دادگاه احضار شدند که از اين تعداد ۲۱ نفر محاکمه شدند. برای ۲۶ دانشجو نيز از سوی دادگاه حکم صادر شد.



تعداد دانشجويانی که طی يک سال اخير بازجویی شدند ۴۶ نفر بوده و ۳۳ دانشجو به دادگاه احضار شدند که از اين تعداد ۲۱ نفر محاکمه شدند. برای ۲۶ دانشجو نيز از سوی دادگاه حکم صادر شد.

فعالان ايرانی حقوق بشر در عين حال اعلام کردند که ۲۱۷ تن از فعالان دانشجویی طی يک سال اخير به کميته های انضباطی احضار شدند و برای ۲۰۲ دانشجو نيز کميته های انضباطی احکامی را صادر کردند که در اغلب موارد محروميت موقت از تحصيل بخشی از حکم صادر بوده است.


اخراج از دانشگاه بيشترين مورد در برخورد دولت با دانشجويان را به خود اختصاص داده است تا حدی که در فاصله ۱۸ تير ۸۵ تا امروز ۳۴۴ تن از دانشجويان از دانشگاه اخراج شدند.


نهادهای دانشجویی نيز طی يک سال اخير مورد سرکوب واقع شدند، و مقامات دولتی از فعاليت ۳۴ انجمن و تشکل دانشجویی جلوگيری کردند.


برخورد با نشريات دانشجویی طی يک سال گذشته يکی از اصلی ترين روش های سرکوب فعالان دانشجویی بود.


در حالی که طی سال ۸۵ تعداد نشريات دانشجویی توقيف شده ۳۹ مورد بود، طی يک سال اخير ۴۴ نشريه دانشجویی توقيف شد. بدين ترتيب از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد ۸۳ نشريه دانشجویی توقيف شدند.


قتل دانشجويان


طی سال گذشته اکبر محمدی از فعالان دانشجویی در ۱۸ تير ۷۸ پس از سال ها تحمل زندان در حالی که مرخصی استعلاجی را در منزل پدری خود سپری می کرد دستگير و به زندان منتقل و چند روز بعد خبر مرگ وی انتشار يافت.


دادگاهی در خصوص مرگ مبهم آقای محمدی تشکيل نشد ولی خليل بهراميان، وکيل خانواده محمدی تحت پيگرد قرار گرفت.


توحيد غفار زاده نادی، دانشجوی دانشگاه آزاد سبزوار در هفته آخر آبان ۸۵ در حالی که با نامزد خود در مقابل درب خروجی دانشگاه آزاد سبزوار ايستاده بود، توسط يک عضو بسيج دانشجويی دانشگاه تربيت معلم سبزوار به ضرب چاقو به قتل رسيد.




طی سال گذشته اکبر محمدی از فعالان دانشجویی که پس از سال ها تحمل زندان در حالی که مرخصی استعلاجی را در منزل پدری خود سپری می کرد دستگير و به زندان منتقل و چند روز بعد خبر مرگ وی انتشار يافت.


به گفته رییس حراست دانشگاه تربيت معلم سبزوار، ضارب مدعی است که «بر اساس تکليف شرعی و اعتقاداتش» عمل کرده است.


در پی اعتراضات و تجمعات دانشجويان در دانشگاه تربيت معلم سبزوار در اعتراض به قتل توحيد غفارزاده، شش عضو انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشگاه به نام های احمد نور حسينی، سعيد قربانيان، کاظم حسين زاده، حسن سهيلی فرد، اصغر محمد زاده، مريم مهر آذر به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند.


بازداشت دانشجويان


در یکسال گذشته، ياسر گلی، دانشجوی دانشگاه آزاد سنندج، عابد توانچه و ياشار قاجار، دانشجويان دانشگاه امير کبير تهران، محمد مجدزاده قائم مقامی، دانشجوی دانشگاه تهران، پيمان مسکين خدا، عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه رازی کرمانشاه، خيرالله درخشندی، دانشجوی سابق دانشگاه يزد و فارغ التحصيل دوره کارشناسی ارشد دانشگاه مفيد قم، ابوالفضل جهاندار، عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی، جمال ظاهرپور، دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه خواجه نصير، آرام نصرت پور از فعالين دانشجويی دانشگاه آزاد سنندج و حسين اسدی، دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه آزاد اردبيل از سوی نهادهای امنیتی و قضایی بازداشت شدند.


از دیگر دانشجویان بازداشت شده می توان به محمد رضا آزمند، دانشجوی کارشناسی ارشد، بيژن صباغ، سعيد يعقوبی نژاد، عميد شريف زاده، سيد مهدی شريف النبی، سيد ضياء نبوی، علی تقی پور، عليرضا کلاراستاقی نژاد، جواد مير شفيعی، هومن شريفی، رامين آجرلو، سياوش سليمی، علی کيايی و نجات الله افشار همگی از دانشگاه مازندران، بابک زمانيان، احمد قصابان، مقداد خليل پور، پويان محموديان، مجيد توکلی، احسان منصوری ،مجيد شيخ پور،علی صابری و عباس حکيم زاده، مديران مسئول نشريات دانشجويی دانشگاه امير کبير، کمال برزی و ارسلان آزمنديان دانشجويان رشته عمران دانشگاه آزاد تبريز، سعيد عزت بخش، مازيار سمعيی و سعيد فيض الله زاده دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی، آزاده فرقانی، زينب پيغمبر زاده، بهاره هدايت، اشاره کرد.


تجاوز به دانشجويان دختر


يک دانشجوی دختر دانشگاه آزاد اسلامی آشتيان نيز تيرماه ۸۵ پس از بازداشت وی توسط نيروی انتظامی، توسط بازجويش مورد تجاوز قرار گرفت.


انتشار خبر اين تجاوز سبب شد تا دانشجويان در اعتراض به اين عمل نيروی انتظامی، در مقابل ساختمان فرمانداری و نيروی انتظامی تجمع کنند.


در مورد ديگری نيز در دانشگاه رازی کرمانشاه معاون حراست اين دانشگاه به يکی از دختران تجاوز کرد که مقامات وزارت علوم و تحقيقات و فن آوری پس از تکذيب های اوليه سرانجام آن را پذيرفته و اعلام کردند که اين مامور حراست دستگير شده است.


تبعيض دانشگاهی


طی يک سال اخير فشار بر دانشجويان دختر در خصوص پوشش و افزايش آمار دانشجويان دختر افزايش قابل توجهی داشت.


به گفته يادگاری، معاون دانشجويی دانشگاه تربيت مدرس «پوشش اسلامی در درجه اول چادر و در درجه بعدی استفاده از مانتوی بلند تا زير زانو و بدون چاک بلند است.»


وی افزود:«پوشش کامل موی سر و عدم استفاده از لوازم آرايشی از ديگر ملاک های مد نظر کميته انضباطی برای دانشجويان دختر دانشگاه است.»


ممانعت از تحصيل دانشجويان نيز بخش ديگری از تبعيض دولت در دانشگاه ها بود. دست کم از ادامه تحصيل ۴۰ دانشجو طی سال گذشته در مقطع کارشناسی ارشد به دليل فعاليت های صنفی ممانعت شد.


تعدادی از اين دانشجويان با پيگيری و شکايت موفق به ثبت نام شدند ولی تعداد ديگر از آنها اين اجازه را نيافتند.


شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در دی ماه ۸۵ با اشاره به عوارض و آسيب های ناشی از تشديد سرکوب جنبش دانشجویی از خودکشی ۲۸ دانشجو در مدت چهار ماه و افزايش مصرف مواد مخدر در دانشگاه های کشور خبر داد، و به نقل از آمارهای رسمی گزارش کرد که حداقل ۱۵۰ هزار دانشجو يکبار در ماه از مواد مخدر استفاده می کنند.

دانشجويان بهائی نيز کماکان با تبعيض مواجه بودند. به گفته ديان علايی، نماينده جامعه بين المللی بهایی در سازمان ملل متحد در ژنو، «تا اواسط فوريه، حداقل ۷۰ دانشجو، پس از اطلاع مقامات دانشگاه از بهايی بودن آنان اخراج شدند.»


به گفته وی، «از ۱۷۸ دانشجوی بهايی که آزمون ورودی را گذرانده بودند، از ورودشان به دانشگاه ممانعت به عمل آمد و يا پس از ورود، هنگامي که دانشگاه به بهايی بودن آنها آگاهی يافت، اخراج شدند.»


سهميه بندی جنسيتی به منظور کاهش ورودی دختران به دانشگاه ها طی يک سال اخير يکی ديگر از مباحثی بود که از سوی مجلس و وزارت علوم و تحقيقات و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی مطرح شد.


با وجود مخالفت گسترده با اين اقدام، خبرگزاري ها از اعمال بی سر و صدای آن در کنکور سال ۸۵ در رشته های پزشکی خبر دادند.


آسيب های سرکوب دانشجويان


حضور محمود احدی نژاد در دانشگاه امير کبير چند روز پس از ۱۶ آذر با اعتراض شديد دانشجويان همراه شد.


هواداران دولت نيز طی ماه های اخير با مطرح کردن انقلاب فرهنگی دوم خواستار اخراج دانشجويان و اساتيد مستقل و منتقد شدند.


بازنشستگی اجباری اساتيد و ايجاد مشکل برای کليه اساتيدی که معتقد به استقلال و حفظ شان علمی دانشگاه بخشی از فشار بر دانشگاه طی سال اخير بود. تعدادی از استادان در همين روند بازنشسته شدند و تعدادی ديگر نيز از حضور دانشگاه منع شدند.


انتشار نشريات جعلی دانشجویی و دستگيری هشت تن از فعالان دانشجویی دانشگاه پلی تکنيک به گفته ناظران يکی از پيامدهای اعتراض به حضور آقای احمدی نژاد در اين دانشگاه است.


شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در دی ماه ۸۵ با اشاره به عوارض و آسيب های ناشی از تشديد سرکوب جنبش دانشجویی از خودکشی ۲۸ دانشجو در مدت چهار ماه و افزايش مصرف مواد مخدر در دانشگاه های کشور خبر داد، و به نقل از آمارهای رسمی گزارش کرد که حداقل ۱۵۰ هزار دانشجو يکبار در ماه از مواد مخدر استفاده می کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG