لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

روسیه نیمی از سوخت نیروگاه بوشهر را تحویل داد


به گفته مقام های ایرانی، ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در هشت مرحله صورت می گیرد.
به گفته مقام های ایرانی، ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در هشت مرحله صورت می گیرد.

جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که چهارمین محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر وارد ایران شد و بدین ترتیب تاکنون نیمی از سوخت این راکتور تحویل شده است.


شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران گفته است که محموله چهارم به میزان ۱۱ تن است که بامداد روز یکشنبه به محل سوختگاه نیروگاه حمل شد.


به گفته خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، عملیات انتقال چهار محموله باقیمانده نیز طی جدول زمانی معین انجام خواهد شد.


پيشتر سه محموله سوخت هسته ای در روزهای ۱۷ و ۲۸ دسامبر و ۱۸ ژانویه از سوی روسيه به ايران تحويل داده شده بود.


بر اساس قرارداد میان تهران و مسکو، ايران در مجموع ۸۲ تن سوخت هسته ای را برای نيروگاه بوشهر دريافت می کند.


همچنین تامین سوخت نیروگاه بوشهر به مدت ده سال به عهده کشور روسیه است.


ارسال سوخت نیروگاه بوشهر در حالی صورت می گیرد که مقام های جمهوری اسلامی و روسیه هنوز تاریخی برای راه اندازی نخستین راکتور هسته ای ایران اعلام نکرده اند.


ارسال سوخت نیروگاه بوشهر در حالی صورت می گیرد که مقام های جمهوری اسلامی و روسیه هنوز تاریخی برای راه اندازی نخستین راکتور هسته ای ایران اعلام نکرده اند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز نهم دی ماه اعلام کرد که پس از ارسال سوخت از روسيه که هشت مرحله دارد، نيمی از نيروگاه بوشهر در تابستان آينده راه اندازی خواهد شد.


این در حالی است که رییس شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه، سازنده نیروگاه بوشهر، اواسط ماه دسامبر اعلام کرد که به رغم ارسال سوخت نيروگاه بوشهر، تاسيسات آن تا پايان سال ۲۰۰۸ راه اندازی نخواهد شد.


طبق قرارداد میان دو کشور، طرف روسی موظف است که شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه بوشهر سوخت آن را تحویل ایران دهد.


تصميم روسيه برای ارسال سوخت پس از آن اتخاذ شد که گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعلام کرد که ايران برنامه توليد بمب هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


با این حال، کشورهای غربی که از ماهیت برنامه اتمی جمهوری اسلامی نگران هستند اعلام کرده اند که احتمال دارد ایران از این سوخت برای مصارف نظامی استفاده کند.


تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل روز پنج شنبه به روسيه اخطار کرده بود که اين محموله می تواند مورد استفاه نظامی قرار بگيرد.


وزير خارجه اسرائيل گفته بود که ايران ثابت کرده «ايدئولوژی خطرناکی نزديک به جنون» دارد.


آمريکا و روسيه اعلام کرده اند که ايران با دريافت محموله سوخت هسته ای، به برنامه غنی سازی اورانيوم که می تواند علاوه بر تامین سوخت یک نیروگاه هسته ای، در توليد بمب به کار رود، نیازی ندارد.


ايران توافق کرده است که پس مانده سوخت مصرف شده را به روسيه بازگرداند تا ثابت کند که پلوتونيوم را برای ساخت بمب نمی خواهد.


با اين حال دولت ايران اعلام کرده است که برخلاف نظر شورای امنيت، غنی سازی اورانيوم را ادامه خواهد داد چرا که برای رآکتور اتمی ۳۰۰ مگاواتی، در دارخوئين به سوخت نياز دارد.


مقامات دولت ايران اعلام کرده اند که قصد دارند طی دو دهه آتی ۲۰ هزار مگاوات الکتريسيته از انرژی هسته ای به دست بياورند.


XS
SM
MD
LG