لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

قشقاوى: قطعنامه شوراى امنيت تاثيرى بر ايران ندارد


آقای قشقاوی می گوید که قطعنامه اخیر شورای امنیت برای این بود که «خواستند اعلام شود انسجامى وجود دارد.» (عکس: EPA)
آقای قشقاوی می گوید که قطعنامه اخیر شورای امنیت برای این بود که «خواستند اعلام شود انسجامى وجود دارد.» (عکس: EPA)

جمهورى اسلامى ايران روز دوشنبه اعلام كرد كه قطعنامه شوراى امنيت تاثيرى بر ايران ندارد و تهران فعاليت هاى هسته اى خود را متوقف نخواهد كرد.


حسن قشقاوى، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران به خبرنگاران در تهران گفت: «ما غنى سازى را حق خودمان مى دانيم و تعليق آن خواسته اى فرا قانونى است و لذا غنى سازى ما مسير عادى و طبيعى را كه داشته ادامه مى دهد.»


وى قطعنامه تازه شوراى امنيت عليه برنامه هسته اى ايران را رد كرد و گفت: «اين قطعنامه بيشتر يک بيانيه سياسى و نمايشى بوده و خواستند اعلام شود كه انسجامى وجود دارد.»


شوراى امنيت سازمان ملل روز شنبه قطعنامه ۱۸۳۵ را كه از سوى كشورهاى موسوم به گروه پنج به علاوه يک ارائه شده بود را تصويب كرد. در اين قطعنامه كوتاه، تحريم هاى تازه اى عليه ايران اعمال نشده است، ولى از تهران خواسته شده است كه سه قطعنامه تحريمى تصويب شده پيشين را اجرا كند.


قطعنامه ۱۸۳۵ از ايران خواسته است «بى درنگ و بدون تاخير تعهدات خود در قبال شوراى امنيت [ براساس قطعنامه هاى مرتبط سازمان ملل] و شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى را به اجرا بگذارد.»


پيش نويس اين قطعنامه به دنبال توافق روسيه و آمريكا در روز جمعه تهيه شد و به سرعت در دستور كار شوراى امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفت.


  • «ما غنى سازى را حق خودمان مى دانيم و تعليق آن خواسته اى فرا قانونى است و لذا غنى سازى ما مسير عادى و طبيعى كه داشته را ادامه مى دهد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی

برخى نمايندگان از كشورهاى موسوم به گروه پنج به علاوه يک روز جمعه گفته بودند: در پيش نويس جديد، بر تحريم هاى تصويب شده در سه قطعنامه پيشين شوراى امنيت عليه ايران تاكيد شده است تا از اين طريق نشان داده شود كه روند صدور قطعنامه ها عليه جمهورى اسلامى متوقف نشده است و تهران بايد آنها را اجرا كند.


جمهورى اسلامى ايران همواره قطعنامه هاى شوراى امنيت را در مورد برنامه هسته ایش رد كرده و بر خواست خود مبنى بر ادامه غنى سازى اورانيوم كه كاربرد دو گانه نظامى و غير نظامى دارد، پافشارى كرده است.


«فعالیت در چارچوب قواعد»


سخنگوى وزارت امور خارجه ايران، قطعنامه اخير شوراى امنيت كه پنجمين مورد آن محسوب مى شود را «غير قابل قبول و مردود» دانست و افزود: فعاليت هاى ايران تهديدى براى صلح و امنيت جهانى نيست كه شوراى امنيت در اين خصوص تصميم مى گيرد.


آقاى قشقاوى فعاليت هاى ايران را در «چارچوب قواعد بين المللى» خواند كه به گفته وى براى «دستيابى به حق ايران است و اين گونه فعاليت ها از طرف شورا تاثيرى در استيفاى حقوق ملت ايران و اجماع ملى و همه جانبه در خصوص بحث هسته اى ندارد.»


كشورهاى غربى نگران هستند كه جمهورى اسلامى ايران به دليل پنهانكارى در برنامه اتمى خود طى دو دهه گذشته، به دنبال دستيابى به سلاح اتمى باشد و از تهران مى خواهند كه در باره گذشته و حال اين فعاليت ها شفاف سازى كند.


تهران اين ادعاها را رد كرده و برنامه هسته اى خود را «صلح آميز» مى داند. اين در حالى است كه محمد البرادعى، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى روز دوشنبه هفته گذشته در سخنانى اعلام كرد كه نمى تواند تضمين دهد برنامه اتمى تهران صلح آميز است.


آقاى برادعى گفت: «غير ممكن است تضمين داد كه ايران فعاليت هاى هسته اى خود را مخفى نمى كند، مگر اينكه اجازه بازرسى هاى وسيع داده شود و پاسخ اتهام هاى مطرح شده در باره گذشته برنامه اتمى تهران دريافت شود.»


«ایران شفاف سازی کند»


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته جاری نیز در سخنانی در مراسم آغازین نشست سالانه آژانس از ایران خواست تا در باره برنامه اتمی خود شفاف سازی کند.


  • «ما قادر به راستی آزمایی عدم انحراف در اعلام مواد هسته ای از سوی ایران هستیم ولی آژانس همچنان در موقعیتی نیست که بتواند در خصوص مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده پیشرفتی داشته باشد.»
محمد البرادعی

وی اظهار داشت: «این موضوع هم برای ایران خوب است، هم برای خاورمیانه خوب است و هم برای کل جهان.»


آقای برادعی گفته است: «ایران باید در اولین فرصت ممکن از همه ابزارهای شفاف سازی برای اعتماد سازی در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی خود بهره گیرد.»


وی گفت که «ما قادر به راستی آزمایی عدم انحراف در اعلام مواد هسته ای از سوی ایران هستیم ولی آژانس همچنان در موقعیتی نیست که بتواند در خصوص مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده پیشرفتی داشته باشد.»


مدیر کل آژانس افزود: «گر چه ایران مقدار کمی اورانیوم با غلظت پایین تولید کرده است که تحت نظارت آژانس قرار دارد ولی در غیاب روشن ساختن گذشته و حال برنامه اتمی ایران، همین مسئله موضوع نگرانی جامعه بین المللی است.»


به گفته وی، این نگرانی در نشست های مختلف شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل بارها تکرار شده است.


آژانس بين المللى انرژى اتمى كه خواستار افشاى تمام جزئيات برنامه اتمى ايران است، پيشتر گفته بود به برخى از اسناد دست يافته است كه نشان مى دهد جمهورى اسلامى مطالعاتى در زمينه استفاده از سانتريفوژهاى پيشرفته براى غنى سازى سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روى كلاهك هاى هسته اى كه بر روى موشک سوار مى شوند، انجام داده است.


سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى در بخش ديگرى از سخنان خود بار ديگر به اين اسناد اشاره كرد و آنها را «مطالعات اتهامى» ناميد كه به گفته وى، « هيچ پايه و اساسى ندارد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG