لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

«حملات لفظی ایران و اسرائیل، جنگ روانی است»


وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل می گوید که راه حل دیپلماتیک هم منافع ایران و هم نگرانی های اسرائیل را مرتفع می کند.(عکس: AFP)
وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل می گوید که راه حل دیپلماتیک هم منافع ایران و هم نگرانی های اسرائیل را مرتفع می کند.(عکس: AFP)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز شنبه، ۲۲ تير، گفت: آمريکا و اسرائيل توانايی لازم برای درگير شدن در يک بحران جديد در خاور ميانه را ندارند و نمی خواهند به تاسيسات ايران حمله کنند.


وزير خارجه ايران هنگامی اين سخنان را به زبان می آورد که به تازگی سپاه پاسداران طی رزمايش پيامبر اعظم - ۳ چند موشک، از جمله يک فروند موشک شهاب - ۳ را که برد آن ۲۰۰۰ کيلومتر گزارش شده، آزمايش کرد. اين موشک می تواند اهدافی را در اسرائيل هدف قرار دهد.


سرلشگر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفته است که «این رزمایش باید درس عبرتی برای دشمنان ایران باشد.»


همزمان با انتشار خبر آزمایش های موشکی ایران ، اسرائیل یک فروند از پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی خود به نام «ایتام» Eitam را به نمایش گذاشت و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، هشدار داد که کشورش آماده است تا در صورت احساس تهدید از سوی ایران علیه این کشور اقدام کند.


در این رابطه «شلومو بن آمی»، وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل و معاون «مرکزبین المللی مطالعات صلح تولدو» در اسپانیا در گفت وگو با رادیو فردا می گوید که اعتقاد دارد راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران وجود دارد.


  • «به باور من، بیشتر آنچه را که می شنویم، بخشی از یک جنگ روانی است مانند حملات لفظی احمدی نژاد و یا حملاتی از این دست، از سوی آمریکا و اسرائیل علیه ایران.»
شلومو بن آمی، وزیر امور خارجه سابق اسرائیل

به گفته وی ، «راه حل دیپلماتیک هم به منافع ایران در منطقه صحه خواهد گذاشت و هم نگرانی های مشروع و امنیتی اسرائیل را مرتفع خواهد کرد.»


رادیو فردا: افزایش تنش بین ایران و اسرائیل را چگونه ارزیابی می کنید ؟


شلومو بن آمی: ایران، که به برداشت عمومی، به قدرت مهم منطقه ای تبدیل شده، با حملات لفظی خود، به ویژه از سوی احمدی نژاد و فرمانده سپاه پاسداران، اسرائیل را نشانه گرفته است. اضافه بر این، ایران می خواهد به سلاح هسته ای دست یابد که اسرائیل آن را تهدیدی برای موجودیت خود می داند.


کوشش برای دستیابی به سلاح هسته ای، یک بعد مسئله است، اما وقتی که این کار با حملات لفظی توام می شود، مسئله پیچیده تر می شود. دولت و ارتش اسرائیل مصمم هستند که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند. این برداشت کلی اسرائیل از ایران است.


آقای بن آمی، به تازگی رفت و آمد مقام های نظامی و دولتی آمریکا به اسرائیل و بالعکس زیاد شده است. اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، هم قرار است در روزهای آینده عازم آمریکا شود. آیا این رفت و آمدها برای هماهنگی و اجرای عملیات نظامی علیه ایران است؟


بی شک همگان گزینه دیپلماتیک را برای حل مسئله هسته ای ایران ترجیح می دهند، البته هم در ایران و هم در آمریکا صحبت هایی در این زمینه می شود، که ابهام آمیز است.


از یک سو، گفته می شود که گزینه دیپلماتیک راه حل مطلوب برای حل مسئله هسته ای ایران است و از سوی دیگر، گزینه نظامی علیه ایران مطرح می شود.


به عبارت دیگر اگر گزینه دیپلماتیک کارساز نباشد، از گزینه نظامی استفاده خواهد شد. در رابطه با رفت و آمدهای اخیر مقامات کشوری و لشگری اسرائیل به آمریکا و بالعکس باید بگویم، که این دو کشور روابط نزدیک استراتژیک دارند، که همگان از آن آگاه هستند.


بسیاری از این رفت و آمدها، معمولی و جزیی از روابط نزدیک دو کشور است. مقام های دو کشور اغلب به تبادل نظر می پردازند و اسرائیل از نظر تامین تجهیزات جنگی به آمریکا نیاز دارد.


به تازگی دریا سالار مایکل مولن، رییس ستاد ارتش آمریکا، نکته جالبی را مطرح کرد، بدین معنا که «آمریکا نمی خواهد جبهه سومی را در خاورمیانه علاوه بر عراق و افغانستان بگشاید.» ما نمی دانیم که این گفته برای گول زدن ایران است و یا این که صرفا یک اظهارنظر است، مبنی بر اینکه، آمریکا گزینه دیپلماسی را برای حل مسئله ایران، ترجیح می دهد.


به تازگی پروفسور آنتونی کوردزمن، از مقام های پیشین پنتاگون که به سناتور جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نزدیک است گفت: «آمریکا مخالف حمله اسرائیل به ایران است و گزینه نظامی راه حل مسئله هسته ای ایران نیست.»


به باور من، بیشتر آنچه را که می شنویم، بخشی از یک جنگ روانی است مانند حملات لفظی احمدی نژاد و یا حملاتی از این دست، از سوی آمریکا و اسرائیل علیه ایران.


  • «ایران و اسرائیل دشمن یکدیگر نیستند. اسرائیل با ایران زمان شاه و حتی مدتی بعد از روی کار آمدن آیت الله خمینی، روابط کاری داشت. بین ایران و اسرائیل هیچ گونه دشمنی فطری، در زمینه سیاسی وجود ندارد.»
وزیر امور خارجه سابق اسرائیل


آزمایش موشک شهاب - ۳ و یا اخبار مربوط به رزمایش اسرائیل در شرق دریای مدیترانه هم برای اعمال فشار است. هدف غرب این است که ایران را به سوی راه حل دیپلماتیک سوق دهد.

به نظر شما چگونه می توان مسئله هسته ای ایران را حل کرد و تنش بین اسرائیل و ایران را کاهش داد؟


به باور من، جامعه بین المللی باید، مسئله هسته ای ایران را از طریق دیپلماتیک حل کند.



ایران و اسرائیل دشمن یکدیگر نیستند. اسرائیل با ایران زمان شاه و حتی مدتی بعد از روی کار آمدن آیت الله خمینی، روابط کاری داشت. بین ایران و اسرائیل هیچ گونه دشمنی فطری، در زمینه سیاسی وجود ندارد.


ایران بیشتر نگران مسائل افغانستان، خلیج فارس و کشورهای مسلمان آسیای مرکزی است. منافع استراتژیک ایران در این مناطق متمرکز شده است، نه در کشورهای میانی خاورمیانه.


به نظر من بیشتر این لفاظی ها و حملات از سوی ایران، برای این است که خود را مدافع منافع اعراب نشان دهد و توجه توده شهروندان عرب را، از چالشی که ایران متوجه رژیم های سنی کرده است، منحرف نماید. اعتقاد دارم راه حلی دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران وجود دارد. راه حل دیپلماتیک هم به منافع ایران در منطقه صحه خواهد گذاشت و هم نگرانی های مشروع و امنیتی اسرائیل را مرتفع خواهد کرد. در این صورت می توان به رفع مناقشه بین اعراب و اسرائیل نیز پرداخت.


حل نشدن مسائل بین اعراب و اسرائیل بهانه ای شده است برای فعالیت های یهود ستیزی، اسرائیل ستیزی و طرفداری از هولوکاست و حملات لفظی احمدی نژاد.


در صورتی که اسرائیل و کشورهای عرب در صلح زندگی کنند، دلیلی برای این گونه فعالیت ها و حملات لفظی ایران وجود نخواهد داشت و همه اینها بی معنا خواهند بود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG