لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

موج تازه هشدارها به «دخالت ایران در عراق»


قرار است مبارک و رایس در روزهای آینده با یکدیگر دیدار و درباره تحولات منطقه ای گفت وگو کنند.
قرار است مبارک و رایس در روزهای آینده با یکدیگر دیدار و درباره تحولات منطقه ای گفت وگو کنند.

در موج جدیدی از انتقادها به آنچه «دخالت ایران در امور داخلی عراق» خوانده شده، مقامات ایالات متحده آمریکا و مصر، در اظهارنظرهای جداگانه شدیدا به تهران هشدار دادند.


انتقاد از نقش ایران در خشونت های عراق ابتدا در سخنان روز چهارشنبه جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا انعکاس یافت که وی صریحا تهران را به «تامین نیازهای شورشیان و ستیزه جویان در عراق، ضد منافع ایالات متحده» متهم کرد.


آقای بوش با اشاره به رژیم های ایران و سوریه گفت که این کشورها به ترویست ها اجازه می دهند از خاکشان برای ورود و خروج از عراق استفاده کنند.


آقای بوش تاکید کرد که جمهوری اسلامی تامین کننده و حامی ستیزه جویان برای حمله به نیروهای آمریکایی است.


او همچنین گفت: «نیروهای آمریکایی حمایت های ایران و سوریه از شورشیان و تروریست ها را مختل خواهند کرد و شبکه هایی را که به ستیزه جویان آموزش و سلاح می دهند از بین خواهند برد.»


مبارک: ایران پای خود را از عراق بیرون بکشد


حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر روز پنج شنبه شديدا به تهران هشدار داد که «پای خود را از عراق بيرون بکشد«.


آقای مبارک در گفت وگويی با هفته نامه مصری الاسبوع گفت: «ايران در تلاش است تا در عراق و منطقه حامی پيدا کند و من به همه می گويم که کاری به عراق نداشته باشيد«.


به گفته رييس جمهوری مصر « عراق قادر است تا وحدت خود را حفظ کند مشروط بر اينکه نيروهای منطقه ای و بين المللی دخالت های خود را در امور اين کشور متوقف کنند. اما اگر شرايط فعلی ادامه پيدا کند اين نگرانی وجود دارد که عراق به چندين دولت متخاصم تقسيم شود.»


آقای مبارک افزود: «وضعيت عراق تاسف بار است و در حال بدتر شدن است، تجزیه طلبی رو به افزايش است و اين کشور در حال فرور رفتن در يک جنگ داخلی است .»



آنهايی که به دنبال نابودی منطقه هستند بايد درک کنند که خطر تجزيه (عراق) تاثيری گسترده و منفی بر کل جهان خواهد گذاشت.
حسنی مبارک

وی گفت: « چنين خشونتی حاکميت عراق را تهديد می کند و اين برای امنيت ملی و هويت عربی خطرناک است.»


آقای مبارک اظهار داشت: «آنهايی که به دنبال نابودی منطقه هستند بايد درک کنند که خطر تجزيه (عراق) تاثير گسترده و منفی بر کل جهان خواهد گذاشت«.


انتظار می رود که رييس جمهوری مصر با کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، در جريان سفر وی به منطقه خاورميانه ديدار و درباره تحولات عراق با یکدیگر گفت وگو کنند .


آقای مبارک در آوريل سال ۲۰۰۶ در اظهاراتی که جنجال برانگيز شد گفت که شيعيان عراق بيشتر به ايران وفادار هستند تا به کشورشان .


رييس جمهوری مصر در مصاحبه با «الاسبوع» همچنين اعلام کرد که وی آمريکا را در جنگ اول خليج فارس متقاعد کرده بود که وارد بغداد نشده و صدام حسين را دستگير نکند .


وی گفت: «من دوستانه عليه اين برنامه هشدار دادم و گفتم که اين مسئله می تواند اوضاع را در جهان عرب به هم بريزد. زمانی هم که جرج بوش پدر اين هشدار و مشورت را دريافت کرد کوتاه آمد و کل ماجرا خاتمه يافت.»


مصر در جنگ اول خليج فارس از متحدين نزديک آمريکا به شمار می رفت ولی حاضر نشد که در تهاجم سال ۲۰۰۳ ايالات متحده به عراق شرکت کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ، هفته نامه الاسبوع از هواداران دو آتشه صدام حسين به شمار می رفت و زمانی که وی اعدام شد، اين نشريه پوستر رايگانی از صحنه اعدام صدام به چاپ رساند که در آن نوشته شده بود: «او مانند يک قهرمان زيست و مثل يک انسان مرد.»


رایس: آمریکا ساکت نمی نشیند


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنج شنبه به ایران هشدار داد که ایالات متحده در برابر تلاش های ایران برای ناکام گذاشتن کوشش های جدید در مسیر ثبات بخشیدن به عراق ساکت نخواهد ماند.


خانم رایس که چند ساعت پس از هجوم نیروهای آمریکایی به کنسولگری ایران در شهر اربیل کردستان سخن می گفت، اظهار داشت که واشینگتن مصمم است تا «تهاجم منطقه ای» ایران را سرکوب کند.


وی حاضر نشد تا به طور مستقیم درباره حمله نیروهای آمریکایی به کنسولگری ایران سخن بگوید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رایس همچنین حاضر نشد تا درباره به کارگیری اقدام نظامی علیه ایران اظهار نظر کند.


XS
SM
MD
LG