لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

روسیه: اختلافات مالی نیروگاه بوشهر حل شده است


هنوز تاريخی برای راه اندازی نيروگاه بوشهر اعلام نشده است.
هنوز تاريخی برای راه اندازی نيروگاه بوشهر اعلام نشده است.

شرکت روسی سازنده نيروگاه اتمی بوشهراعلام کرد که اختلافات مالی بر سر پرداخت هزينه های ساخت اين نيروگاه ميان تهران و مسکو حل و فصل شده است.


به گزارش خبرگزاری اينترفکس، سرگئی شماتکو، رييس شرکت اتم استروی اکسپورت روز پنج شنبه گفت: «مشکلات در ارتباط با ايران حل شده است و ما بر سر يک جدول زمانی بری ادامه ساخت نيروگاه به توافق رسيده ايم که جزئيات آن را اواخر ماه دسامبر اعلام می کنم.»


دست يافتن به اين توافق همزمان با سفر منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران به مسکو برای شرکت در هفتمين نشست مشترک کميسيون های دولتی دو کشور اعلام می شود.


  • «مشکلات در ارتباط با ايران حل شده است و ما بر سر يک جدول زمانی بری ادامه ساخت نيروگاه به توافق رسيده ايم که جزئيات آن را اواخر ماه دسامبر اعلام می کنم.»
سرگئی شماتکو، رييس شرکت اتم استروی اکسپورت

ايران و روسيه در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی توافقنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.


بر اساس اين توافقنامه، قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی راه اندازی شود و طرف روسی موظف شد شش ماه پيش از راه اندازی فيزيکی، سوخت اين نيروگاه را که ۹۰ تن است به تهران ارسال کند.


اما به دليل آنچه شرکت اتم استروی اکسپورت،«بروز مسئله مالی و فنی» خوانده، اين برنامه به تعويق افتاد. اکنون با آنکه اين شرکت می گويد اختلافات با ايران حل شده، ولی تاريخی برای راه اندازی نيروگاه بوشهر را اعلام نکرده است.


مهرماه سال جاری ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به تهران سفر کرد و در بيانيه مشترکی که توسط روسای جمهوری ايران و روسيه منتشر شد، مسکو تعهد کرد که ساخت نيروگاه بوشهر را تکميل کند.


روسيه به دليل مشارکت در پروژه چندين ميليارد دلاری ساخت نيروگاه بوشهر از سوی آمريکا و قدرت های اروپايی، با انتقادهايی رو به رو شده، ولی مسکو انتقادها از سطح همکاری با تهران را رد کرده است.


اين کشور همچنين با انجام تحريم های تازه تر عليه جمهوری اسلامی ايران مخالفت کرده است و سطح مبادلات تجاری خود با ايران را در نه ماهه اول سال ۲۰۰۷ به دو برابر مدت مشابه سال قبل افزايش داده است.


درصد پايين غنی سازی سوخت نيروگاه


از سوی ديگر، روسيه می گويد که سوخت ارسالی برای نيروگاه اتمی بوشهر از لحاظ غنی سازی از حد معينی تجاوز نخواهد کرد.


  • «سوخت نيروگاه بوشهر در حد بسيار پايينی غنی سازی شده اند و ميزان آن ۱.۶ تا ۳.۶۲ درصد است.»
رييس شرکت دولتی «تول»

سوخت اين نيروگاه توسط شرکت دولتی «تول»، توليد کننده سوخت اتمی روسيه، در مجتمع فرآوری نووسيبيرسک آماده شده و بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در ماه جاری ميلادی آن را مهر و موم کرده است.


قرار است که اين محموله سوخت به فاصله شش ماه قبل از راه اندازی نيروگاه به ايران ارسال شود.


ميخاييل سولنين، رييس شرکت تول می گويد که سوخت نيروگاه بوشهر در حد بسيار پايينی غنی سازی شده و ميزان آن ۱.۶ تا ۳.۶۲ درصد است.


وی افزود: بر اساس اطلاعات سازمان بين المللی انرژی اتمی، متخصصان ايرانی در حال حاضر قادر هستند تا اورانيوم- ۲۳۵ را در آبشارهای مربوط به غنی سازی خود بيش از ۳.۷ درصد فرآوری کنند.


سولنين می گويد: «حتی اگر بدترين سناريو را در نظر بگيريم: ايران روابط خود را با دنيای خارج قطع کند، بازرسان آژانس را اخراج کند، مهر و مو آژانس را بر سوخت ارسالی به نيروگاه بردارد، قرص های سوخت را که با غنی سازی پايين فرآوری شده با هم ترکيب کند (که خود اين روند چندين ماه طول می کشد) تا اورانيوم – ۲۳۵ را در سطح بالايی غنی کند، متخصصان ايرانی چه چيزی به دست خواهند آورد؟ آنها هم اکنون می توانند با آبشارهای موجود در ايران چنين کاری را انجام دهند.»


XS
SM
MD
LG