لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

اکران پررونق «لانتوری» زیر سایه تحریم حوزه هنری


لانتوری
لانتوری

در شرایطی که فضای سینمای ایران همچنان تحت تاثیر عملکرد نشریه یالثارات الحسین در توهین به سینماگران شرکت‌کننده در جشن سینمایی مجله دنیای تصویر قرار دارد، آغاز نمایش درام اجتماعی پرتنش «لانتوری» رونقی به سینماها داده است.

این فیلم که از هفته گذشته به نمایش عمومی درآمده است در روزهای اخیر توانسته مجموع فروشش را به سرعت از مرز یک میلیارد تومان فراتر ببرد. «لانتوری» سومین فیلم بلند رضا درمیشیان پس از «بغض» و فیلم به نمایش درنیامده «عصبانی نیستم» محسوب می‌شود.

نوید محمدزاده، مریم پالیزبان و باران کوثری بازیگران اصلی این فیلم هستند که نمایشش در دوره پیشین جشنواره فیلم فجر باعث موضع‌گیری‌های مختلف منتقدان در موافقت یا مخالفت با آن شد. لانتوری پیش از نمایش در ایران، در چند جشنواره معتبر جهانی از جمله بخش پانورامای جشنواره برلین و بخش مرور جشنواره فیلم کارلوویواری شرکت کرده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:58 0:00
لینک مستقیم

«لانتوری» در ادامه ساخته‌های پیشین سازنده‌اش در روایت داستانی عاشقانه بر بستر معضلی اجتماعی محسوب می‌شود. اسیدپاشی محور اصلی داستان «لانتوری» است و در این راه فیلمساز با انتخاب فرمی گزارش‌گونه، نظرات نمایندگانی از بخش‌های مختلف جامعه را ضمن روایت داستانش نسبت به این اتفاق ارائه کرده است.

نظراتی که آشکارا بخش‌های مختلفی از اجتماع مانند طبقات محروم، وکلا، روشنفکران یا حتی گروهی که به‌نام «دلواپسان» در ایران شناخته می‌شوند، نمایندگی می‌کنند و بازتاب‌دهنده قضاوت‌های بعضا متناقض جامعه ایران نسبت به تحولات روز هستند.

موفقیت‌های لانتوری در حالی رقم خورده که حوزه هنری از نمایش این فیلم در سینماهایش خودداری کرده است. مسئولان حوزه هنری بدون تایید تحریم کردن اکران این فیلم گفته‌اند، سینماهایشان در حال نمایش فیلم‌های دیگر است و فرصت اکران لانتوری را ندارند.

با این همه پخش‌کنندگان فیلم می‌گویند مسئولان حوزه هنری حتی با نمایش تک‌سانس فیلم در سینماهای متعلق به این نهاد مخالفت کرده‌اند. به این ترتیب لانتوری اولین فیلم تحریمی حوزه هنری در سال جاری محسوب می‌شود. این نهاد فرهنگی متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی، از سال ۱۳۹۰ با نادیده گرفتن پروانه نمایش‌های صادر شده وزارت ارشاد از اکران فیلم‌هایی که به نظر این نهاد، مضمون و پرداختی بحث‌انگیز دارند، خودداری کرده است. «پل چوبی»، «بی‌خود و بی‌جهت» و «برف روی کاج‌ها» از جمله فیلم‌هایی هستند که در سال‌های گذشته از نمایششان در سینماهای متعلق به حوزه هنری از جمله سینما آزادی تهران جلوگیری شده بود.

مدیران سینمایی دولت حسن روحانی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند با مذاکره و مشارکت دادن هرچه بیشتر مدیران حوزه هنری در شوراهای صدور مجوز نمایش فیلم‌ها از تنش‌های ایجاد شده با حوزه هنری بکاهند. درباره فیلم لانتوری هم حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی تحریم شدن این فیلم را به استناد صحبت‌های مدیران حوزه هنری رد کرده است.

از دیگر اتفاقات مرتبط با اکران فیلم‌ها در ایران، نمایش تمام فیلم‌های پیشین اصغر فرهادی کارگردان تقدیر شده به جز فیلم «درباره الی» در گروه سینماهای هنر و تجربه است. این فیلم‌ها به مناسبت در پیش بودن نمایش فیلم «فروشنده» به نمایش درآمده‌اند و علت اکران نشدن فیلم «درباره الی» بازی گل شیفته فراهانی بازیگر مهاجرت کرده ایرانی در این فیلم اعلام شده است. قرار است فیلم فروشنده برنده دو جایزه از دوره اخیر جشنواره فیلم کن از ۱۰ شهریور در ایران اکران شود.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG