لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

بوش و پوتين در باره سپر دفاع موشکی به توافق نرسیدند


کنفرانس خبری ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با جرج بوش، همتای آمریکایی خود در بندر سوچی روسیه ( عکس: AFP)
کنفرانس خبری ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با جرج بوش، همتای آمریکایی خود در بندر سوچی روسیه ( عکس: AFP)

جرج بوش، و ولاديمير پوتين، روسای جمهوری آمریکا و روسيه که روز يکشنبه برای آخرين بار با يکديگر ديدار کردند، نتوانستند به توافقی درباره سپر دفاع موشکی دست يابند، اما تعهد کردند که ميراث مثبتی را برای جانشينان خود به جای بگذارند.


روسای جمهوری آمريکا و روسيه در پایان دیدار خود در بندر سوچی روسیه، بیانیه ای را امضا کردند که بر آمادگی آنها برای جست و جوی مصالحه ای درباره سپر دفاع موشکي، تاکید شده است.


واشينگتن انتظار داشت که بتواند معضل عدم توافق با روسيه بر سر سپر دفاع موشکی را در ديدار دو روزه بوش از استراحتگاه ساحلی آقای پوتين، حل کند، اما اين نشست های کوتاه نتوانست اختلاف نظر عمیق دو کشور را حل کند.


آمريکا قصد دارد يک سپر دفاع موشکی برای مقابله با تهدید کشورهایی نظیر ایران که «ياغی» می خواند، در چک و لهستان مستقر کند، اما روسيه می گويد اين اقدام تهديد امنيت روسيه است و اين سپر می تواند عليه این کشور به کار رود.


آقای پوتين در يک کنفرانس خبری با حضور رییس جمهوری آمريکا گفت:« از نظر استراتژيک هيچ تغييری در رفتار ما در قبال برنامه های آمريکا اتفاق نيفتاده است.»


وی اضافه کرد:« با اين حال توسعه های مثبتی رخ داده است. نگرانی های ما بالاخره توسط طرف آمريکايی شنيده شد. من خوشبين هستم که ما به يک توافق خواهيم رسيد.»


به رغم به نتيجه نرسيدن گفت و گوها، دیدار روسای جمهوری دو کشور، دوستانه توصیف شد و این رهبران پس از مذاکرات رسمی، زمان زيادی را با هم به گفت وگو پرداختند.


واشينگتن انتظار داشت که بتواند معضل عدم توافق با روسيه بر سر سپر دفاع موشکی را در ديدار دو روزه بوش از استراحتگاه ساحلی آقای پوتين، حل کند، اما اين نشست های کوتاه نتوانست اختلاف نظر عمیق دو کشور را حل کند.

رییس جمهوری آمريکا گفت:«خيلی سياستمدارها هستند که در چشمت نگاه می کنند و چيزی را می گويند که در ذهنشان نيست. آقای پوتين در چشمت نگاه می کند و هرچه را که فکر می کند می گويد


آقای بوش که با دیميتری مدودوف، رییس جمهوری منتخب روسيه که از هفتم ماه مه به کرملین می رود، هم ديدار و گفت و گو داشت، از او به عنوان يک شخص رک ياد کرد و گفت:«تجربه ديدار اول من خيلی مثبت بود، يک شخص باهوش.»


گزارش های حاکی است که تنها سند امضا شده طی ديدار روسای جمهوری دو کشور، سند کمک به گذاشتن ميراثی مثبت برای روسای جمهوری آينده دو کشور بود.


در اين سند همچنين به همکاری آمریکا و روسیه در مواردی نظير تجارت، عدم توسعه سلاح های هسته ای و مبارزه عليه تروريسم که هم اکنون هم وجود دارد، تاکيد شده است.


در بیانیه یاد شده آمده است: طرف روسی آشکارا اعلام کرده است که با احداث سپر دفاع موشکی در چک و لهستان مخالف است و طرف آمريکایی هم تاکيد کرده است که اين سپر به نفع امنيت روسيه است:«ما توافق کرديم که گفت و گو هايمان در اين زمينه را برای رسيدن به يک توافق ادامهدهيم.»


گسترش ناتو تا مرزهای روسيه و عضويت گرجستان و اوکراين در آن هم از جمله ديگر موارد اختلاف روسيه و آمريکاست.


ولاديمير پوتين در جلسه روز جمعه ناتو در بخارست، خطاب به رهبران ناتو تاکيد کرد که روسيه با گسترش ناتو در شرق و مرزهای روسيه و با برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا در کشورهای شرق اروپا مخالف است.


اما آقای پوتين از لحن خود که طی يک سال گذشته توام با حمله به واشينگتن و متحدانش بود و برخی تحليلگران را واداشته بود تا دوره جديد را دوره «جنگ سرد خفيف» بنامند، دست برداشت.


با اين حال آقای پوتين در کنفرانس خبری پس از جلسه روز جمعه با اشاره به احتمال عضويت اوکراين و گرجستان در پيمان ناتو گفت: «حضور يک سازمان نظامی در مرزهای روسيه، تهديد مستقيمی برای امنيت کشورش است. شنيده ام که می گويند اين به طور مستقيم عليه روسيه نيست، اما بايد بگويم اين پتانسيل وجود دارد.»


آقای پوتين از اين که آقای بوش به نگرانی های روسيه درباره امنيت اين کشور گوش می کند، سپاسگزاری کرده و گفته است آنها به دنبال راه هايی برای افزایش همکاری میان دو کشور هستند.


XS
SM
MD
LG