لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

برنی سندرز با ماری‌جوآنا به جنگ کلینتون می‌رود


تصویری از برنی سندرز (راست) و هیلاری کلینتون در نخستین مناظره درون حزبی دموکراتها برای انتخاب نامزد نهایی این حزب در انتخابات
تصویری از برنی سندرز (راست) و هیلاری کلینتون در نخستین مناظره درون حزبی دموکراتها برای انتخاب نامزد نهایی این حزب در انتخابات

شاید برنی سندرز و و مشاورانش زیادی به نخستین مناظره حزب دموکرات خوشبین بودند!

این روزها که هر چه می‌گذرد، سلطه هیلاری کلینتون بر رقابت درون حزبی دموکراتها واضح‌تر می‌شود، سندرز هم بیشتر تغییر می‌کند و روز به روز، بیشتر از گذشته به روشهای معمول سیاستمداران آمریکایی برای پیروزی بر رقبیب انتخاباتی روی می‌آورد.

از پیش کشیدن ماجرای ایمیل‌های کلینتون و پخش نخستین آگهی تلویزیونی گرفته تا حتی پیشنهاد طرحی در سنا که می‌تواند دل جوان‌های زیادی را آب کند و وضعیت سندرز را در نظرسنجی‌ها تغییر دهد.

برنی سندرز طرحی را ارائه کرده که اگر تصویب شود، مصرف تفریحی ماری‌جوآنا (یا همان علف) در سراسر ایالات متحده آمریکا در سطح فدرال قانونی خواهد شد و تصمیم نهایی درباره این موضوع به ایالت‌ها سپرده می‌شود.

احتمال اینکه طرح پیشنهادی سندرز از سد محافظه‌کاران مسلط بر کنگره آمریکا بگذرد و به قانون تبدیل شود، نزدیک به صفر است، اما پیام این کار روشن است: اگر برنی سندرز رئیس‌جمهور شود، برخلاف اوباما یا کلینتون، رئیس‌جمهوری خواهد بود که از حمایت علنی از مصرف ماری‌جوآنا، ابایی نخواهد داشت.

قانونی کردن مصرف تفریحی ماری‌جوآنا، یک موضوع محوری در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیست، اما کمپین طرفداران ماری‌جوآنا در سال‌های اخیر موفقیت‌های خیره‌کننده‌‌ای به دست آورده است. این گروه قطعاً فعالیت‌های نامزدهای سال آینده را در ارتباط با مسئله ماری‌جوآنا از نزدیک رصد خواهد کرد.

ضمن اینکه صنعت تولید ماری‌جوآنا و محصولات جانبی‌اش این روزها در واشنگتن لابی خود را دارد، و حتی این احتمال وجود دارد که هواداران قانونی کردن ماری‌جوآنا در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی با تشکیل یک «سوپر پک – Super PAC»، به نفع نامزد مورد علاقه‌شان، آگهی پخش کنند.

در حال حاضر به رغم اینکه بر اساس قوانین فدرال مصرف ماری‌جوآنا غیرقانونی است، اما مصرف تفریحی ماری‌جوآنا در چهار ایالت آمریکا قانونی اعلام شده است.

همچنین در ۲۳ ایالت نیز مصرف پزشکی ماری‌جوآنا قانونی است.

این در حالی است که ماری‌جوآنا بر اساس قوانین فدارل در آمریکا در دسته مواد مخدر خطرناک، در کنار هروئین قرار دارد و مصرف تفریحی آن نیز در اکثر ایالت‌های آمریکا مجازات‌هایی به مراتب سخت‌تر از مصرف کوکائین در پی دارد.

این شرایط پیچیده و ناهماهنگی گسترده در ارتباط به مصرف ماری‌جوآنا در آمریکا یکی از دلایلی است که هم گروهی از موافقان و هم گروهی از مخالفان معتقدند کنگره باید در این زمینه وارد عمل شود.

سندرز در حالی طرح خود را ارائه کرده که موضع کلینتون در برابر این مسئله کاملاً منفعلانه است و به گفته خودش، ترجیح می‌دهد صبر کند و ببیند این موضوع در سطح قوانین ایالتی به چه شکل پیش خواهد رفت و به قول او در «لابراتوآر دموکراسی»، به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

به بیان دیگر او هنوز مطمئن نیست که قانونی کردن ماری‌جوآنا در سراسر آمریکا، کار درستی است و منتظر خواهد ماند تا نتیجه این آزادی را در ایالت‌های محدودی ببیند.

طرفداران آزادی ماری‌جوآنا می‌گویند که خطرات مصرف این ماده برای سلامتی انسان از سیگار و الکل کمتر است و غیرقانونی کردن آن، آسیب‌های اجتماعی به مراتب مخرب‌تری را به دنبال دارد. از جمله اینکه به دلیل شایع بودن مصرف ماری‌جوآنا در میان مردم، بسیاری بعد از دستگیری، سوء‌سابقه پیدا می‌کنند.

ضمن اینکه به رغم خطرات کمی که مصرف ماری‌جوآنا برای انسان دارد، بخش زیادی از بودجه و انرژی پلیس آمریکا صرف مبارزه با قاچاقچیان و مصرف کنندگان این ماده می‌شود. به گفته برنی سندرز، مبارزه با مار‌ی‌جوآنا، هدر دادن منابع است.

اما همچنان عده‌ای از دانشمندان می‌گویند که مصرف ماری‌جوآنا می‌تواند مانند مصرف الکل اعتیاد‌آور باشد.

تلاش برای آزاد کردن «علف کشیدن» تنها ابتکار تازه سندرز برای مطرح شدن در خبرها و جلب نظر رأی‌دهندگان در روزهای اخیر نیست. او سرانجام نخستین آگهی تلویزیونی خود را نیز تهیه کرد تا با پرداخت دو میلیون دلار در تلویزیون‌های دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر پخش شوند. (در جریان انتخاب نامزد احزاب جمهوریخواه و دموکرات، این دو ایالت نخستین جاهایی هستند که نامزد موردنظرشان را انتخاب خواهند کرد.)

نخستین آگهی تلویزیونی برنی سندرز را اینجا ببینید:

برنی سندرز همچنین به رغم ژست مردم‌پسندش در نخستین مناظره که گفته بود ملت از دست ماجرای ایمیل‌های کلینتون خسته شده‌اند، در مصاحبه‌ای به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت که اگر در ایمیل‌های ذخیره شده در سرورهای شخصی کلینتون، اطلاعات مرتبط با امنیت ملی آمریکا نیز وجود داشته‌اند، طرح پرسش درباره این موضوع، کار درستی است.

جب بوش در سراشیبی

در آن سوی میدان و در آستانه مناظره‌ای دیگر که روز سه‌شنبه هفته آینده در شبکه «فاکس بیزنس» برگزار خواهد شد، تا اینجای کار صدرنشینی بن کارسون قطعی است. دونالد ترامپ با اختلاف کم دوم است و مارکو روبیو با اختلافی بیشتر سوم.

اما آن بالا از جب بوش خبری نیست. در نظرسنجی‌های مختلف موقعیت او از رده پنجم تا هشتم در نوسان است و به طور متوسط میزان حمایت از او به حدود پنج درصد رسیده است. (بن کارسون و دونالد ترامپ مدت‌هاست که بالای ۲۰ درصد هستند. مارکو روبیو هم حمایت دو رقمی دارد.)

جب بوش در ابتدای این مبارزه، اصلی‌ترین نامزد جمهوریخواهان برای حضور در رقابت نهایی محسوب می‌شد. اما حالا در آستانه مناظره چهارم چنان وضعیتی بحرانی پیدا کرده که ناچار شده دکمه «reset» کمپین خود را فشار دهد و همه چیز را از اول شروع کند! با شعارهای جدید و استراتژی متفاوت. در این کمپین تازه، او با شعار «جب می‌تواند درستش کند»، تور جدیدی را اغاز کرده است.

اما حتی این ابتکارات هم موجب نشد تا پل سینگر، یکی از مهم‌ترین میلیاردرهای طرفدار جمهوریخواهان پشتش را خالی نکند. آقای سینگر که در سال گذشته بزرگترین حامی مالی حزب جمهوریخواه بوده در نامه‌ای به سران حزب نظرش را شرح داده و نوشته که به نظر او کسی که می‌تواند در نهایت دست جمهوریخواهان را به پست ریاست جمهوری برساند، نه جب بوش، بلکه مارکو روبیوست. این نامه که نیویورک تایمز از وجودش پرده برداشت، کمک بزرگی برای روبیو و ضربه‌ای جدی به کمپین جب بوش بود.

در مناظره چهارم که با همکاری روزنامه وال‌استریت ژورنال برگزار می‌شود، نامزدهای جمهوریخواه فرصت خواهند داشت تا برنامه‌های اقتصادی‌شان، به ویژه طرح‌های مرتبط با کاهش مالیات و کم کردن مخارج دولت را برای رأی‌دهندگان شرح دهند.

در میان نامزدهای کنونی شاید جب بوش به عنوان دو دوره فرماندار موفق یک ایالت بزرگ (فلوریدا)، با تجربه‌ترین شخص برای صحبت کردن درباره مسایل مرتبط با مالیات باشد و همین موضوع او را نجات دهد. اگر نه، هر روز که می‌گذرد، فرصت جب بوش برای بازگشت به قلوب جمهوریخواهان کمتر می‌شود ...

XS
SM
MD
LG