لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

اسرائیل قصد «حمله بزرگ‌تری به ایران را داشت اما برای اجتناب از جنگ آن را کنار گذاشت»


مقام‌های اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته‌اند که نیروی هوایی این کشور دو موشک به سمت پایگاه نظامی ایران در اصفهان شلیک کرد
مقام‌های اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته‌اند که نیروی هوایی این کشور دو موشک به سمت پایگاه نظامی ایران در اصفهان شلیک کرد

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه سوم اردیبهشت در گزارشی نوشت که حمله شامگاه جمعه اسرائیل به ایران قرار بود وسیع‌تر باشد، اما رهبران این کشور به‌دنبال فشار متحدان خود موافقت کردند آن را محدودتر کنند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از سه مقام اسرائیلی که نام‌شان فاش نشده افزود: رهبران اسرائیل هفته گذشته در ابتدا بمباران چندین هدف نظامی در خاک ایران، از جمله در اطراف تهران، را مورد بحث قرار دادند تا حملات موشکی و پهپادی ۲۵ فروردین جمهوری اسلامی را تلافی کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، یک چنین حمله وسیع و خسارت‌باری نمی‌توانست از سوی ایران نادیده گرفته شود و خطر ضدحمله مرگبار ایران را به‌دنبال داشت که می‌توانست خاورمیانه را به لبه یک درگیری بزرگ منطقه‌ای بکشاند.

حمله ایران به خاک اسرائیل که با استفاده از ۳۰۰ موشک و پهپاد صورت گرفت، به گفته مقام‌های اسرائیلی، خسارات جزئی برجای گذاشت و ۹۹ درصد این پرتابه‌ها از سوی پدافند هوایی این کشور با مشارکت کشورهای هم‌پیمان از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن رهگیری و منهدم شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوم اردیبهشت عدم اصابت موشک و پهپادهای ایران به اسرائیل را «موضوعی فرعی» خواند و مدعی شد که موضوع اصلی، «ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است».

حملات ایران در پی هدف قرار گرفتن ساختمانی در نزدیکی سفارت ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین انجام شد که به اسرائیل نسبت داده می‌شود و در جریان آن هفت تن از فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی کشته شدند.

گزارش‌ها حاکی است که اسرائیل شامگاه جمعه ۳۱ فروردین به تلافی حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی، به سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ایران در یک پایگاه هوایی شکاری در شمال غربی اصفهان حمله کرد و خساراتی به آن زد.

نیویورک تایمز می‌گوید: پس از این‌که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و وزیران خارجه بریتانیا و آلمان از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستند تا مانع آغاز جنگی وسیع شود، این کشور پذیرفت که حمله شامگاه جمعه، دست‌کم در مقطع فعلی، محدودتر باشد تا از وارد آوردن خسارت گسترده و در نتیجه افزایش تنش‌ها جلوگیری شود.

با این حال، به اعتقاد مقام‌های اسرائیل، این حمله عمق و پیچیدگی تسلیحات اسرائیلی را به ایران نشان داد.

نیویورک تایمز می‌افزاید: اسرائیل به جای اعزام جنگنده به حریم هوایی ایران، شماری موشک از جنگنده‌های خود از چند صد کیلومتری غرب خاک ایران شلیک کرد. حملات کوچکی نیز با استفاده از ریزپرنده‌ها صورت گرفت تا دفاع هوایی ایران سردرگم شود.

در سال‌های اخیر، برخی از تاسیسات نظامی ایران بارها هدف حملات این ریزپرنده‌ها قرار گرفته و خسارت دیده‌اند.

رسانه‌های ایران روز شنبه به نقل از یک «منبع آگاه» خبر حمله را تایید کردند ولی مدعی شدند که صدای انفجار شنیده شده در آسمان منطقه زردنجان استان اصفهان ناشی از «انهدام سه ریزپرنده در آسمان توسط پدافند غیر عامل بود» و «حادثه‌ای برای پایگاه هشتم شکاری اصفهان رخ نداده است».

مقام‌های اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته‌اند که نیروی هوایی این کشور دو موشک به سمت پایگاه نظامی ایران شلیک کرد، اما دومی در آسمان منفجر شد.

یکی از مقامات گفته است که نیروی هوایی اسرائیل «عمداً» موشک دوم را منهدم کرد چون اولی به هدف اصابت کرده بود و قصد نداشت خسارت بزرگ‌تری وارد کند.

این مقامات افزودند: هدف اسرائیل این بود که به ایران فضا بدهد تا دست به حمله تلافی‌جویانه نزند و در عین حال درباره توانایی نظامی اسرائیل برای حمله به ایران، بدون این‌که وارد حریم هوایی آن شود یا حتی سامانه دفاع هوایی‌اش را فعال کند، به مقام‌های تهران آگاهی دهد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز و رادیوفردا/ ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG