لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

انفجار بمب در بيروت سه کشته برجای گذاشت


در پی انفجار بمب در يک خودرو در حومه بيروت سه نفر عصر روز سه شنبه کشته شدند
در پی انفجار بمب در يک خودرو در حومه بيروت سه نفر عصر روز سه شنبه کشته شدند

انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در روز سه شنبه در شهر بیروت با آسیب وارد کرد به چند خودرو، دست کم سه کشته و شماری مجروح برجای گذاشت.


بنا به گزارش ها، در اين بمبگذاری، به يکی از خودروهای سفارت آمريکا در بيروت آسیب وارد شده، ولی به گفته مقامات امنيتی لبنان، هيچ شهروند آمريکايی در اين انفجار کشته و مجروح نشده است.


يک مقام امنيتی لبنان در خصوص اين انفجار گفت:«هنگامی که يک خوردرو شهری، که مسافران را از «دورا» به «القرانتینا» منتقل می کرد، و خودروی متعلق به سفارت آمريکا در حال عبور از خيابان بودند اين بمب منفجر شد».


اين مقام امنيتی به به خبرگزاری فرانسه گفته است دو نفر در يک خودروی حمل نقل شهری در دم کشته شدند و يک نفر ديگر نيز در خودروی دیگری کشته شده است.


در همين حال، وزارت امور خارجه آمريکا تاييد کرده است که خودروی سفارت خانه اين کشور در بيروت مورد هدف قرار گرفته و راننده ان مجروح شده است.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز سه شنبه، گفت:«به جز اين(مجروح شدن راننده سفارت) اين فقط يک انفجار بوده است و من حرف بيشتری برای گفتن ندارم».


ديپلمات و نيروهای نظامی آمريکا در طی سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بارها در لبنان مورد هدف حمله قرار گرفته اند.


در تصاويری که تلويزيون لبنان به نمايش گذاشت، چندين خودرو براثر اين انفجار از بين رقته و ماموران آتش نشانی در محل حاضر شده اند.


سخنگوی سفارت آمريکا در لبنان نيز گفت:«برای ما مشخص نيست که خودروی سفارت آمريکا هدف اين انفجار بوده است و در اين لحظه ما اطلاعاتی در اين خصوص نداريم».


در سال های اخير لينان شاهد تشديد بمبگذاری های خيابانی بوده است و بيشتر، سياستمداران ضد سوريه در لبنان هدف چنين حملاتی قرار گرفته اند.


انفجار روز سه شنبه می تواند بحران موجود در لبنان را عميق تر کند. اکثريت پارلمان و دولت فواد سينيوره، نخست وزير، که حمايت کشورهای غربی را به همراه دارند، تا کنون نتوانسته اند بحران بر سر انتخاب رييس جمهوری اين کشور راه حل کنند.


تا کنون انتخابات رييس جمهوری لبنان در اين کشور به تعويق افتاده است. لبنان سه ماه است که بدون رييس جمهوری مانده و با وجود تشکيل جلسات پارلمان اين بحران ادامه داشته است.


بحران انتخاب رييس جمهوری


لبنان از ۲۳ نوامبر، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص، نتوانسته جايگزين او را انتخاب کند.


در نشست رای گيری برای انتخاب رييس جمهوری بايد دست کم دو سوم نمايندگان پارلمان حضور داشته باشند؛ که اين امر بدون توافق بين دو جناح موافق و مخالف سوريه امکان پذير نيست.


اقليت طرفدار سوريه و ايران (حزب الله لبنان و متحدانش) برای داشتن حق وتو در کابينه تضمين می خواهند و سعد حريری، رهبر اکثريت در پارلمان با اين خواسته مخالفت کرده است.


هفته گذشته جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، گفت که در صورت ادامه اين بن بست، بايد رای گيری يک جانبه با حضور اکثريت مجلس صورت گيرد.


حزب الله، که از سوی دولت ايران حمايت می شود و از سوی آمريکا گروهی تروريستی محسوب می شود، انتخابات يکسويه توسط اکثريت پارلمان را برابر با کودتا دانسته است.


آمريکا، سوريه را به مداخله در اوضاع داخلی لبنان متهم می کند و در اين باره به سوريه هشدار داده است.
از سوی ديگر، هفته گذشته نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه که کشورش نقشی فعال در


ميانجيگری بين گروه های رقيب برای دست يافتن به توافق دارد، طی تماسی تلفنی با رييس جمهوری سوريه، به او گفته بود که انتخابات بايد طبق برنامه پيش رود.


XS
SM
MD
LG