لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

ايران: سهم توتال در پارس جنوبی به شريک جديد منتقل می شود


نمایی از میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه.
نمایی از میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه.
ايران می گويد: شرکت توتال اعلام کرده است به دليل تحريم ايران، نمی تواند در مرحله ۱۱ توسعه ميدان پارس جنوبی حضور فعال داشته باشد و به همين دليل «سهم رهبری طرح از شرکت توتال به شريک جديد» منتقل می شود.

سيف الله جشن ساز، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، که روز چهارشنبه در نشستی مطبوعاتی صحبت می کرد، نام شرکت جايگزين «توتال» را مشخص نکرد و نگفت که آيا توتال به طور کامل از اين طرح کنار گذاشته می شود يا نه.

آقای جشن ساز همچنین گفت:« شرکت توتال در مذاکره با شرکت ملی نفت ايران اعلام کرده به دلايل تحريم عليه ايران، نمی تواند دراين طرح حضور فعال داشته باشد و لذا يک شريک انتخاب تا سهم اين شرکت به آن منتقل شود »

مديرعامل شرکت ملی نفت ايران افزود: شرکت توتال «در اين طرح دفع الوقت کرده و در بهره برداری از اين طرح ملی، تاخير ايجاد کرده است.»

آقای جشن ساز در حالی از فعاليت شرکت توتال در مرحله ۱۱ توسعه ميدان پارس جنوبی انتقاد می کند که وی در سی بهمن ماه سال جاری گفته بود: شرکت ملی نفت ايران تا پايان سال خورشيدی با شرکت نفتی توتال فرانسه قراردادی به ارزش حدود پنج ميليارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا خواهد کرد.

به گزارش خبر گزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای جشن ساز درباره وضعيت ادامه حضور شرکت های شل و رپسول در توسعه مراحل ۱۳ و ۱۴ ميدان پارس جنوبی که مذاکرات آنها نيز مانند شرکت توتال در مرحله ۱۱ پيشرفتی ندارد، گفت «در خصوص اين شرکت ها نيز به شيوه ديگری عمل خواهد شد.»

مذاکره ميان شرکت ملی نفت ايران و شرکت توتال فرانسه از زمان امضای توافق اوليه در سال ۲۰۰۴ برای توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی تاکنون ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت توتال بیش از۵۰ درصد از سهم توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی را برعهده دارد. نزديک به هشت درصد از ذخاير گاز جهان در ميدان پارس جنوبی واقع است. ايران برای بهره برداری ازاين ميدان عظيم گازی، آن را به ۲۴ فاز تقسيم کرده است.

شرکت توتال طی ده سال گذشته همکاری گسترده ای با ايران داشته است. اين شرکت در سال ۱۹۹۷، قراردادی برای همکاری در توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کرد.

در سال ۲۰۰۸ ميلادی و با تصويب سومين قطعنامه تحريمی عليه برنامه هسته‌ای ايران، چندين شرکت نفتی از جمله شرکت بريتانيايی-هلندی رويال داچ شل، اينپکس ژاپن، استات اويل نروژ و توتال فرانسه از ايران رفته يا افزايش سرمايه‌گذاری خود را متوقف کردند.

کريستوف مارژری، مدير عامل شرکت توتال، در مرداد ماه سال جاری در مصاحبه ای با روزنامه انگليسی زبان «فايننشال تايمز»، چاپ لندن گفته بود: «امروزه سرمايه گذاری در ايران برای ما خطر سياسی دارد، چون مردم خواهند گفت که توتال برای پول حاضر است به هر کاری دست بزند.»

صنعت نفت و گاز ايران به دليل تحريم های بين المللی به ويژه از سوی ايالات متحده آمريکا از کمبود سرمايه گذاری رنج می برد و بر اساس گزارش های منتشره، سالانه بيش از ۳۰۰ هزار بشکه از ظرفيت توليد اين کشور کاسته می شود.

کارشناسان می گويند که شرکت های اروپايی از سوی دولت های خود و همچنين ايالات متحده تحت فشار قرار دارند تا به سرمايه گذاری خود در ايران به دليل اصرار اين کشور بر ادامه برنامه اتمی اش پايان دهند. در حال حاضر بسياری از اين شرکت ها فعاليت های خود را در ايران متوقف کرده اند.

يوئروئن ون در وير، مدير عامل شل، نيز در این زمینه گفته بود: «به دليل تحريم های آمريکا ما نمی توانيم از تکنولوژی و تجهيزات آمريکايی استفاده کنيم و برای اين پروژه به زمان بيشتری برای آمادگی نياز داريم.»
XS
SM
MD
LG