لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

شکايت مديران مسئول نشریات دانشجویی به رييس قوه قضایيه


تجمع دانشجویان دانشگاه امير کبير در اعتراض به توزیع نشریاتی که گفته می شود به رهبر ایران توهین کرده اند.
تجمع دانشجویان دانشگاه امير کبير در اعتراض به توزیع نشریاتی که گفته می شود به رهبر ایران توهین کرده اند.

مديران مسئول ۴ نشريه دانشجوئی دانشگاه امير کبير در نامه ای به رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی ضمن تاکيد بر جعلی بودن نشريات توزيع شده،از عاملان اين اقدام اعلام شکايت کردند.


پويان محموديان،احمد قضابان،مجيد شيخ پور و مقداد خليل پور مديران مسئول چهار نشريه دانشجويی ريوار،سحر،سرخط، و آتيه در نامه خود به محمود هاشمی شاهرودی نوشته اند«اينجانبان مديران مسئول نشريات فوق ضمن محکوم کردن اين عمل موهن و ناپسند، شکايت خود را از عاملان اين اعمال بی شرمانه اعلام نموده و از جنابعالی خواهشمنديم که دستورات لازم را برای پيگيری اين مسئله و شناسايی و محاکمه عاملان آن مطابق قانون صادر فرمائيد».


به گزارش خبرگزاری ايسنا در اين نامه مديران مسئول اين چهار نشريه دانشجوئی بر جعلی بودن نشريات توزيع شده در دانشگاه امير کبير تاکيد کرده و نوشته اند«چندی پيش شخص يا اشخاصی مجهول الهويه با جعل نام نشريات دانشجويی سحر، ريوار، سرخط و آتيه به ساحت مقدس پيامبر گرامی اسلام و ائمه معصومين توهين و بی حرمتی کرده و آن ها را به نام اينجانبان در دانشگاه صنعتی اميرکبير (پلی تکنيک تهران) منتشر کرده اند».


بازداشت چند غير دانشجو


صبح چهارشنبه نيز سخنگوی قوه قضایيه در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که ۵ غير دانشجو در ارتباط با توزيع نشريات جعلی در دانشگاه امير کبير بازداشت شده اند.


عليرضا جمشيدی در خصوص وقايع اخير دانشگاه اميرکبير، گفت«در مورد وقايع اين دانشگاه تاکنون چهار تا پنج نفر از کسانی که در انتشار نشريه‌‏های توهين‌‏کننده به ساحت امامان معصوم نقش داشتند، بازداشت شده‌‏اند».


انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير هدف «کليد خوردن پروژه جديد امنيتی» را «حاکم کردن فضای رعب و وحشت در دانشگاه با طرح درخواست اخراج فعالين دانشجويی و اعضای انجمن اسلامی دانشجويان» عنوان کرده و تاکيد کرده که طراحان آن خواسته اند «درخت تناور آزادی خواهی را در دانشگاه صنعتی اميرکبير ريشه کن کنند»

به گفته سخنگوی قوه قضاييه، در بين افراد بازداشت‌‏شده،هيچ دانشجويی وجود ندارد.


وی تاکيد کرد که توهين به مقدسات از جمله جرايمی است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است و در يک جامعه اسلامی از نظام قضايی اين انتظار وجود دارد که رأساً در مورد توهين به ائمه اطهار و مقدسات وارد اقدام شود.


آقای جمشيدی همپنين گفت«در مورد دانشگاه اميرکبير نيز دستوراتی از سوی قضات دادسرا صادر شد و افرادی هم تحت تعقيب قرار گرفتند».


سخنگوی قوه قضائيه از ارائه جزئيات بيشتر در اين مورد خودداری کرد و گفت«چون پرونده آنها در مرحله ابتدايی است، بگذاريد جزئيات دقيق پرونده را پس از مشخص شدن زوايای کامل آن اعلام کنم».


در همين حال سايت اينترنتی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير گزارش کرد که غير از بابک زمانی يکی از داشنجويان اين دانشگاه که از هفته گذشته و پيش از انتشار اين نشريات در بازداشت به سر می برد، تاکنون هيچ دانشجوی ديگری بازداشت نشده است.


خبرنامه امير کبير بر همين اساس نوشت«با توجه به عدم بازداشت دانشجويان دانشگاه اميرکبير برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است برخی از افرادی که با جعل لوگوی نشريات دانشجويی در صدد توطئه عليه انجمن اسلامی دانشجويان بودند توسط قوه قضاييه بازداشت شده اند».


«امنيت ملی را خدشه دار کردند»


رسانه های اينترنتی حامی دولت و دانشجويان بسيجی کماکان خواستار بازداشت مديران مسئول دانشجوئی هستند.اين درخواست که تاکنون در سطح اعضای بسيج دانشجوئی عنوان می شد به دنبال اعلام خبر دستگيری افراد غير دانشجو از سوی سخنگوی قوه قضائيه،از سوی برخی از مقامات بلندپايه نزديک به دولت نيز مطرح شد.


خبرگزاری مهر امروز به نقل از احمد خاتمی، عضو هيات ریيسه مجلس خبرگان رهبری نوشت« قوه قضائيه و مسئولان مربوطه بايد با جلوگيری از انتشار اين نشريات، عاملان اصلی اين توهين ها را به مجازات برسانند».


وی که از روحانيان نزديک به آقای احمدی نژاد است، در عين حال مسئولان نشريه دانشجويی دانشگاه صنعتی امير کبير را «افرادی تفرقه افکن»خواند و گفت« اينها کسانی هستند که امنيت ملی را خدشه دار کردند و بايد به جد با آنها مقابله شود».


وی به طور ضمنی مقامات دولت محمد خاتمی رييس جمهور سابق را نيز به توهين به مقدسات متهم کرد، و گفت« بعد از۲۸ سال از پيروزی انقلاب قلم به دستانی فاسد و منحرف در چند نشريه داخلی و در سالی که به عنوان انسجام اسلامی ناميده شده است ، به پيامبر اکرم، به امام زمان و مقدسات مهم توهين می کنند.اينها کسانی هستند که به اردوگاهی تعلق دارندکه ۸ سال پيامبر را خشونت طلب معرفی می کردند».


احمد خاتمی که به گفته ناظران از جمله روحانيان تندرو محسوب می شود،در عين حال از روحانيون و مراجع نيز خواست تا به ميدان بيايند و تاکيد کرد« دفاع ازدين گاه با کتاب نوشتن است، گاهی با سخنرانی کردن است گاهی با حمايت است، گاهی با فرياد است».


«آتش افروزی عمال استبداد»


در همين حال انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير تهران با انتشار بيانيه ای تحليلی با تاکيد بر جعلی بودن نشريات توزيع شده در اين دانشگاه،اين اقدام را«آتش افروزی عمال استبداد و کليد خوردن پروژه امنيتی جديدی به عملگی آنان و فرماندهی اربابانشان» ناميد و آن را سندی معرفی کرد که عيان می کند «در دولت مهرورز سرکوب دانشجويان آزادی خواه هرگز از ياد نخواهد رفت و دانشجويان آزاده و فهيم پلی تکنيک همواره در معرض انتقام جويی ياران دولت به پاس اعتراضاتشان هنگام حضور احمدی نژاد در دانشگاه قرار دارند.».


در اين بيانيه آمده«دولت اقتدارگرا پس از به شکست انجاميدن کليه پروژه های سرکوب اعم از تخريب ساختمان انجمن اسلامی دانشجويان، تعليق و ممنوع الورود کردن اعضای انجمن، ايجاد انجمن موازی، باز گذاشتن دست تشکل پادگانی بسيج برای امنيتی کردن فضا و برخورد با دانشجويان، توقيف نشريات دانشجويی و… اين بار پروژه اخراج فعالين دانشجويی از دانشگاه و بازداشت آنان از سوی نهادهای امنيتی را به مبتذل ترين وجه ممکن و با چاپ جعلی نشريات مستقل دانشجويی و سپس سازمان دادن تجمعات از پيش هماهنگ شده بسيجيان به کار گرفته است».


انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير هدف «کليد خوردن پروژه جديد امنيتی» را «حاکم کردن فضای رعب و وحشت در دانشگاه با طرح درخواست اخراج فعالين دانشجويی و اعضای انجمن اسلامی دانشجويان» عنوان کرده و تاکيد کرده که طراحان آن خواسته اند درخت تناور آزادی خواهی را در دانشگاه صنعتی اميرکبير ريشه کن کنند.


اين بيانيه از «يکسان بودن بخش عمده ای از مطالب نشريات مجعول»، و «يکسان بودن کاريکاتور موهن چاپ شده در اين نشريات» به عنوان اسنادی از جعل برنامه ريزی شده نشريات دانشجوئی نامبرده و تاکيد شده است که «لوگوی نشريات جعلی به وضوح اسکن شده و به صورت تقلبی چاپ شده است».


دانشجويان در عين حال تاکد کرده اند«رويکرد مطالب چاپ شده و نوع عبارات و جملات به کار رفته در آنها بر خلاف رويه فعاليتهای يکسال گذشته انجمن اسلامی و نشريات نزديک به آن و همچنين بر خلاف رويه چندين ساله گذشته اين نشريات بوده است».


انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير ضمن«محکوم کردن سوء استفاده از نام و لوگوی نشريات مستقل دانشجويی و چاپ مطالب اين نشريات که طبق بيان روشن و تکذيب صريح مديران مسئول آنها، بدون کوچکترين اطلاعی از سوی آن ها توسط محافل شبه امنيتی و توطئه گر جعل شده» نسبت به آنچه تهديد به جانی دانشجان توسط نيروهای شبه نظامی در دانشگاه خوانده هشدار داده است.


اين بيانيه در پايان با «ابراز نگرانی در خصوص اخذ اعترافات دروغين از بابک زمانيان عضو انجمن اسلامی دانشجويان برای تکميل اين پروژه شوم»، از کليه دانشجويان و اعضای جامعه دانشگاهی پلی تکنيک خواسته «با هوشياری و حضور مدنی خود در برابر خط سرکوب جنبش دانشجويی و تحديد هر چه بيشتر فضای دانشگاه ها بايستند»


XS
SM
MD
LG