لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

اقدام دو وزارتخانه آمریکا علیه افراد و نهادهای مرتبط با حملات سایبری سپاه پاسداران


مریک گارلند، دادستان کل آمریکا اقدامات سایبری ایران را «مجرمانه» خواند
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا اقدامات سایبری ایران را «مجرمانه» خواند

وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین فرد و نهاد ایرانی را به اتهام فعالیت‌های مخرب سایبری در فهرست‌ تحریم‌های خود قرار داد و وزارت دادگستری آمریکا نیز از اقدام قانونی علیه چهار هکر ایرانی خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت اعلام کرد چهار فرد و دو شرکت را به دلیل دست داشتن در «فعالیت‌های مخرب سایبری» تحریم کرده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد و شرکت‌های تحریم‌شده «به نمایندگی از فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کردند».

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده‌ است که افراد و شرکت‌های تحریم شده سال‌ها از طریق عملیات سایبری از جمله «فیشینگ هدفمند» و «حملات بدافزار»، بیش از ده‌ها شرکت و نهاد دولتی آمریکا را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

به گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی «این بازیگرانِ مخرب سایبری جمهوری اسلامی همچنان با یک کمپین هماهنگ و چندوجهی، به شرکت‌ها و نهادهای دولتی ایالات متحده حمله می‌کنند تا زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را بی ثبات کنند و به شهروندان آسیب بزنند».

شرکت مهرسام اندیشه‌ساز، شرکت داده‌افزار سامان (وابسته به فرماندهی امنیت سایبری سپاه)، علیرضا شفیعی‌نسب، رضا کاظمی‌فر، حسین محمد هارونی، کمیل برادران سلمانی در فهرست تحریم‌های این وزارتخانه قرار گرفته‌اند.

همزمان وزارت دادگستری آمریکا خبر داد که دادگاه فدرال منهتن علیه حسین هارونی، رضا کاظمی‌فر، کمیل برادران سلمانی و علیرضا شفیعی‌نسب کیفرخواستی به اتهام دخالت آنها در کارزار حملات سایبری علیه دولت و شرکت‌های خصوصی آمریکایی، از جمله وزارت خزانه‌داری، پیمانکاران حوزه دفاعی و دو شرکت در نیویورک صادر کرد.

اتهام این افراد مشارکت در یک کمپین سایبری برای نفوذ به نهادهای دولتی و خصوصی ایالات متحده از جمله وزارتخانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه، پیمانکاران دفاعی و دو شرکت مستقر در نیویورک، است.

علیرضا شفیعی نسب پیشتر در ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ نیز به همین اتهامات متهم شده بود. متهمان همچنان فرار‌ی‌اند و دادستان ارشد منطقه جنوبی نیویورک از مردم خواسته چنانچه اطلاعاتی درباره این افراد دارند با وزارت أمور خارجه ایالات متحده تماس بگیرند.

این بیانیه می‌افزاید جایزه‌ای ۱۰ میلیون دلاری برای کسانی که اطلاعاتی در رابطه با شناسایی و مکان این گروه و اعضای آن ارائه دهند، در نظر گرفته شده است.

مریک گارلند دادستان کل آمریکا در همین زمینه اعلام کرد: «فعالیت‌های مجرمانه از طرف ایران تهدیدی جدی برای امنیت ملی و ثبات اقتصادی آمریکا است. گفته می‌شود چهار متهم یاد شده در یک کارزار هک هماهنگ و چند ساله از سوی ایران که ده‌ها شرکت آمریکایی و ایالات متحده را هدف قرار داده، مشارکت داشته‌اند».

کریستوفر رِی رئیس اف‌بی‌آی نیز گفته است ما همواره شاهد طیفی از حملات سایبری خطرناک و توطئه‌های مرگبار جمهوری اسلامی، از سرکوب شهروندان و ساکنان ما تا حمله به زیرساخت‌های حیاتی بوده‌ایم.

این بیانیه می‌افزاید اقدام روز جاری نشان‌دهنده تعهد اف‌بی‌آی به استفاده از هر ابزار قانونی در همکاری با شرکای داخلی و بین‌المللی‌مان برای برهم زدن تهدیدات ایران برای شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی است.

تحریم‌های روز سه‌شنبه، آخرین تحریم‌ها از سلسه تحریم‌هایی است که توسط ایالات متحده و متحدانش علیه تهران به دلیل حمایت از گروه‌های نیابتی ضد اسرائیل در خاورمیانه و ارائه کمک نظامی به جنگ روسیه در اوکراین اعمال می‌شود.

هفته گذشته، ایالات متحده و بریتانیا در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل ، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه برنامه پهپادهای نظامی ایران اعلام کردند.

یک روز پس از اعلام این تحریم‌ها، ایالات متحده یک شرکت مستقر در تایلند را نیز به دلیل بیش از ۴۵۰ مورد نقض احتمالی تحریم‌های ایران، ۲۰ میلیون دلار جریمه کرد.

این موارد شامل پردازش نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار حواله برای شرکتی متعلق به شرکت ملی نفت ایران بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ س.پ، د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG