لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

روزنامه همشهرى پس از یک روز، رفع توقیف شد


در حالى که هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور توقیف روزنامه همشهرى را صادر کرده بود، تنها یک روز بعد دادگسترى استان تهران دستور توقیف این روزنامه را لغو کرد.

دادگسترى استان تهران روز سه ‌شنبه با رفع توقیف از روزنامه همشهرى به آن اجازه داد تا پس از توقیف یک روزه، روز چهارشنبه انتشار خود را از سر گیرد.

هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامى عصر روز دوشنبه به دلیل درج یک آگهى گردشگرى در شماره روز یکشنبه این روزنامه دستور توقیف روزنامه همشهرى را صادر کرده بود. در این آگهى تصویرى از معبد لوتوس، یکى از مراکز بهاییان در هند، دیده مى‌شود.

هر چند روزنامه همشهرى در شماره روز دوشنبه خود به خاطر انتشار این آگهی، که آن را اشتباه سهوى خوانده بود، عذرخواهى کرد، با این حال محمدعلى رامین، معاون مطبوعاتى وزیر ارشاد و دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات صبح روز سه‌شنبه اعلام کرد، توقیف روزنامه همشهرى تا زمان تشکیل دادگاه ادامه خواهد داشت.

توقیف همشهرى، که از مؤسسات وابسته به شهردارى تهران به شمار مى‌آید و مدیر عامل آن نیز از سوى شهردار تهران منصوب مى‌شود، با انتقاد گسترده اصولگرایان منتقد دولت روبرو شده بود.

اکثر اعضاى شوراى شهر تهران در نشست صبح روز سه‌شنبه خود به انتقاد از توقیف همشهرى پرداخته و خواستار «سعه صدر مدیران مربوطه و پرهیز از برخوردهاى دوگانه با مطبوعات و دادن بهانه‌هاى تبلیغاتى به بدخواهان» شده بودند.

همچنین ناصر سراج، معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور، و یکى از اعضاى هیئت نظارت بر مطبوعات نیز دلیل اعلام شده براى توقیف موقت روزنامه همشهرى را «غیر منطقى» خواند و گفت: «روزنامه همشهرى ‌مدتى قبل در ویژه نامه‌اى با ۴۰۰ هزار تیراژ مخالفت خود را با فرقه بهائیت اعلام کرده است و زدن این اتهام به این روزنامه اصولگرا دور از ذهن است.»

در این میان برخى از منتقدان تصمیم وزارت ارشاد در اعلام توقیف روزنامه همشهرى از این اقدام به عنوان «بهترین تبلیغ» برای بهاییان یاد کرده‌اند، که در ایران تحت تعقیب قرار مى‌گیرند.

مهدى مهدى‌زاده، نماینده اصولگراى عضو کمیسیون امنیت ملى مجلس شوراى اسلامى، در این باره گفته است: «توقیف شدن روزنامه همشهرى خود تبلیغى براى بهائیت محسوب مى‌شود و نباید به این خاطر چنین نشریه‌اى توقیف شود.»

همچنین على اصغر محکى، مدیر مسئول روزنامه همشهرى، نیز با «شتابزده» خواندن تصمیم دولت براى توقیف این روزنامه گفته است، چنین اقدامى «مى تواند دستاویزى براى تبلیغات بدخواهان نظام در رسانه‌هاى خارج از کشور شود.»

به گفته وى، تصویر منتشر شده در آگهى روز یکشنبه روزنامه همشهرى پیشتر در روزنامه‌هاى دیگر از جمله روزنامه «خورشید»، از روزنامه‌هاى حامى دولت، چاپ شده بود.

مدیر مسئول همشهرى افزوده است: «اطمینان دارم تا قبل از صدور این حکم شاید بیش از ۹۹ درصد آحاد جامعه از اینکه این عکس مربوط به یک معبد مربوط به فرقه ضاله است، اطلاعى نداشتند اما اکنون با صدور این حکم مى‌توان تصور کرد که بزرگترین تبلیغ براى این معبد صورت گرفت.»
XS
SM
MD
LG