لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

هشدار آمریکا درباره سفر به ايران


وازرت امور خارجه آمریکا به شهروندان خود توصیه کرده است خطرات سفر به ایران را به دقت بررسی کنند
وازرت امور خارجه آمریکا به شهروندان خود توصیه کرده است خطرات سفر به ایران را به دقت بررسی کنند

وزارت امورخارجه آمريکا در بیانیه ای به شهروندان این کشور هشدار داده است خطرات سفر به ايران را به دقت بررسی کنند.


بيانيه وزارت خارجه آمريکا همچنين ياد آور می شود ايرانيان دارای تابعيت دوگانه ممکن است هنگام خروج از ايران با مشکل روبه رو شوند


وزارت امورخارجه آمریکا با اشاره به «اظهارات برخی از مقام های جمهوری اسلامی ايران و نيز وجود احساسات ضد امريکایی در جامعه، گفته می شود شهروندان آمريکا ممکن است هنگام مسافرت به ايران يا اقامت در آن کشور مورد آزار قرار گيرند يا دستگير شوند».


وزارت امور خارجه آمريکا اقداماتی را که اخيرا عليه برخی از آمريکايی- ايرانی تبار در جريان سفر به ايران صورت گرفت ياد آور می شود و به چنين افرادی توصيه می کند «پيش از برنامه ريزی برای سفر به ايران، خطراتی را که ممکن است با آنها روبه رو شوند بررسی کنند».


دولت ايران شهروندی دوگانه را به رسميت نمی شناسد، و مقامات ايرانی ممکن است از دسترسی ايرانيان دارای تابعيت دوگانه به دفتر حافظ منافع امريکا در سفارت سويس در تهران جلوگيری کنند، زيرا آنها از نظر جمهوری اسلامی شهروندان ايران تلقی می شوند.


آمريکا روابط ديپلماتيک خود را با ايران از سال ۱۳۵۸ خورشيدی و در پی به گروگانگيری ۵۲ تن از ديپلمات هايش در تهران به دست دانشجويان تندرو قطع کرد. اين ديپلمات ها که در سفارت آمريکا در تهران کار می کردند، به مدت ۴۴۴ روز در ايران، در گروگان باقی ماندند.


وزارت امورخارجه آمريکا اضافه می کند:«جمهوری اسلامی به سرکوب اقليت های مذهبی و قومی، از جمله بهايی ها، اعراب، کردها و ديگران، ادامه می دهند. در نتيجه، برخی از مناطق در داخل کشور، که اين اقليت ها در آنها زندگی می کنند، همچنان نا امن هستند».


وزارت امور خارجه آمريکا با ياد آور شدن تظاهرات گسترده ای که در چند سال گذشته در بخش های گوناگون ايران برپا شده است، شهروندان آمريکا را که علی رغم اين هشدار قصد دارند به ايران سفر کنند، به احتياط فرا می خواند .


جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی مدیر بخش مطالعات ودروو ویلسون،علی شاکری، تاجر آمریکایی-ایرانی ساکن کالیفرنیا، و کیان تاجبخش، جامعه شناس ایرانی-آمریکایی، را بازداشت کرد و پس از چند ماه آزاد کرد.


این شهروندان ایرانی- آمریکایی که برخی از آنها به دلیل شخصی به ایران سفر کرده بودند به هنگام خروج از کشور دچار مشکل شده و یا بازداشت شدند.


جمهوری اسلامی برخی از ایرانی- آمریکایی را متهم به «برانداز نرم» متهم کرده بود.


هاله اسفندیاری پس از خروج از ایران در يک کنفرانس خبری حاضر شده و گفته بود که در مدت طولانی زندان، «تنها يک بار با او بدرفتاری شده و بعد از آن همواره بازجويانش با او با حترام سخن می گفته اند.»


به گفته خانم اسفندياری، گروهی در وزارت اطلاعات ايران معتقدند که آمريکا در تلاش است به کمک مراکز مطالعاتی، نظام سياسی ايران را به شيوه گرجستان و اوکراين، بدون خونريزی تعيير دهد.


XS
SM
MD
LG