لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

یک درجه تنزل رتبه اعتبار مالی آمریکا در یکی از سه مؤسسه اعتبارسنجی


پس از آن که یک مؤسسه اعتبارسنجی مالی آمریکا روز جمعه برای نخستین بار در تاریخ، اعتبار مالی ایالات متحده را یک رتبه تنزل داد، کاخ سفید در واکنشی فوری و حاکی از عصبانیت تحلیل «استاندارد اند پورز» را «کاملا نادرست» و «دارای انگیزه‌های سیاسی» دانست.

موسسه مالی مذکور ضمن تنزل دادن رتبه اعتبار آمریکا اظهار داشته است که «سیاستمداران آمریکا به طور فزاینده از مهار کسری‌های کلان مالی و کشیدن بار بدهی‌ها خود را ناتوان نشان داده‌اند».

بنا بر گزارش‌ها، مؤسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» که تاکنون در گزارش‌های خود رتبه اعتباری ایالات متحده را با امتیاز "AAA" به معنی درجه ممتاز مشخص می‌کرد هم‌اینک این رتبه را در گزارشی تازه به «+AA» که یک رتبه پایین‌تر از ممتاز است کاهش داده ‌است.

این مؤسسه همچنین در گزارش خود چشم‌اندازی منفی برای رتبه ایالات متحده ترسیم کرده و گفته ‌است که اگر دولت این کشور موفق به پر کردن بخشی از شکاف عظیم بودجه‌اش نشود ممکن است رتبه اعتباری آن طی دو سال آینده بار دیگر تنزل پیدا کند.

اعلام این تنزل رتبه در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رفت رشد خوب اشتغال‌زایی طی ماه ژوئیه در ایالات متحده باعث تقویت وجهه اقتصادی این کشور در مؤسسات اعتبارسنجی شود.

اقدام موسسه استاندارد اند پورز در حالی است که دو مؤسسه اصلی اعتبارسنجی دیگر، یعنی «مؤسسه مودی» و «مؤسسه فیچ»، اعلام کرده‌اند که در گزارش‌های جدید خود رتبه ممتاز (AAA) را برای ایالات متحده هم‌چنان حفظ می‌کنند.

این رتبه‌بندی مربوط به اوراق قرضه بلندمدت است و رتبه ممتاز به این معنی است که صاحب رتبه در بالاترین سطح اعتبار مالی قرار دارد و در بازپرداخت‌های خود با مشکلی مواجه نیست.

«استاندارد اند پورز» پیش از این هشدار داده‌ بود در صورتی‌که کنگره آمریکا کمتر از چهار هزار میلیارد دلار صرفه‌جویی کند اقدام به تنزل رتبه خواهد کرد.

از آنجا که بر اساس توافق جدید مبلغ این صرفه‌جویی ۲۴۰۰ میلیارد دلار اعلام شده، مؤسسه مذکور نیز رتبه ممتاز را برای اعتبار مالی آمریکا حذف کرده‌ است.

اقدام «استاندارد اند پورز» ممکن است در درازمدت باعث افزایش هزینه‌های وام‌گیری برای دولت آمریکا و شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان این کشور بشود.

مقامات خزانه‌داری آمریکا اما روز جمعه در واکنش به اقدام مؤسسه «استاندارد اند پورز» گفتند که این مؤسسه دچار خطای محاسباتی شده، خطایی که میزان کسری مالی ایالات متحده را «دو تریلیون دلار بیشتر» از میزان واقعی نشان می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی است که کاخ سفید تحلیل «استاندارد اند پورز» را «به شدت نادرست» و «دارای انگیزه‌های سیاسی» دانسته ‌است.

یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «آنها در این تصمیم‌گیری واقعیات امر را زیر پا گذشته‌اند. تحلیل آنها به بیراهه رفته و قصد تغییر عقیده هم ندارند.»

در همین حال چین که بزرگ‌ترین دارنده اوراق بهادار آمریکا به ارزش بالغ بر ۱٫۱۶ تریلیون دلار است در واکنش به خبر تنزل رتبه اعتباری آمریکا گفته ‌است که تمامی تقصیرها در این مورد متوجه ایالات متحده است و مقام‌های چینی خواستار ایجاد یک واحد پول جدید و باثبات برای ذخیره جهانی شده‌اند.

اما گزارش‌ها حاکی است مقام‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند که این تحول تأثیری بر میزان اعتماد آنها به خزانه‌داری آمریکا نخواهد داشت «و این اقدام از جذابیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد آمریکا نمی‌کاهد».

نخست‌وزیر استرالیا نیز در واکنش به این خبر تأثیر آن را محدود دانست و گفت که این امر تأثیر چندانی بر اعتماد اقتصادی ندارد.

کاهش رتبه اعتماد مالی دولت آمریکا پس از آن رخ می‌دهد که بازارهای مالی جهان نیز روز جمعه وضع پرتلاطمی را گذراندند و میزان ضرر شاخص‌های عمده سهام در اروپا در طول یک هفته به بیشترین حد خود در طول سه سال گذشته رسید.

پیش از این کشورهای کانادا و استرالیا با تنزل از رتبه ممتاز اعتبار مالی روبه‌رو شده‌بودند ولی توانستند با گذر زمان مجدداً به رتبه AAA دست پیدا کنند. «استاندارد اند پورز» در سال ۲۰۰۱ میلادی رتبه ممتاز ژاپن را تنزل داد و رتبه اعتباری این کشور مقروض هم‌اینک هم‌چنان در سطح «-AA» قرار دارد.
XS
SM
MD
LG