لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

لاریجانی: اتفاق شیراز به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز ۲۵ اسفند ماه در آخرین گفت‌وگوی خبری خود در سال جاری خورشیدی، در مورد حمله به علی مطهری، نماینده تهران، در شیراز، گفته است این رخداد «به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد و به نظام نیز کمکی نکرد».

رئیس مجلس ایران ابراز امیدواری کرده است که دستگاه‌های اجرایی و قضائی با رخداد شیراز برخورد کرده و «مسئله حل شود».

یک هفته پیش از این علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس ایران، که برای سخنرانی به شیراز رفته بود، با حمله گروهی به تاکسی حامل خود روبه‌رو شد. مهاجمان از «سنگ، چوب، چماق و اسپری فلفل» استفاده کردند.

این موضوع واکنش‌های گوناگونی را همراه داشته است و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در نامه‌ای به وزیران اطلاعات و کشور دستور به پیگیری و تعقیب «قانون‌شکنان»، «عوامل پشت‌ پرده» و مسئولانی که در این رابطه تقصیر داشته‌اند، داده است.

با همه این‌ها، سخنگوی وزارت کشور ۲۵ اسفند ماه گفت هنوز کسی در این رابطه بازداشت نشده است.

این سخنان در حالی مطرح شده که به گفته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، در فیلمی که از ماجرای حمله گرفته شده، چهره مهاجمان «تقریبا» مشخص است.

علی لاریجانی در نشست خبری خود گفته است «این گونه رفتارها به هیچ‌وجه قابل قبول برای کشور نیست و نظامی که مردم‌سالاری و آزادی بیان یکی از ارکان آن است، افراد باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند.»

سخنان رئیس مجلس ایران در مورد «مردم‌سالاری» و «آزادی بیان» در ایران، در حالی‌ست که احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به حقوق بشر در ایران، از تهران خواسته است تا قوانين محدودکننده آزادی بيان و رسانه‌ها را لغو، روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را آزاد کند و به ارسال پارازيت‌های ماهواره‌ای و مسدود کردن وبسايت‌ها پايان دهد.

XS
SM
MD
LG