لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

رژه سالگرد تشکیل کره شمالی «بدون موشک‌های قاره‌پیما» برگزار شد


کره شمالی به‌مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل این کشور یک رژه نظامی بزرگ برگزار کرد. در حالی‌که نحوه انجام این مراسم و پیامد‌های آن از نزدیک زیر نظر قرار دارد، گزارش شده کره شمالی از نمایش موشک‌های پیشرفته خودداری کرده‌است.

مراسم روز یک‌شنبه ۱۸ شهریور ماه در کره شمالی، با حضور هزاران تن از نیروهای ارتش، صدها خودرو و ادوات نظامی دیگر برگزار شد.

آن‌طور که اسوشیتدپرس و برخی دیگر رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند انتظار می‌رفت پیام کره شمالی از یک‌سو نمایش موشک‌های پیشرفته و از سوی دیگر تاکید دستگاه رهبری آن بر پیشرفت و تحول اقتصادی باشد.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، به نقل از «کارشناسان» گفته بود همسایه شمالی در حالی‌که توانایی‌های نظامی خود را به نمایش خواهد گذاشت، احتمالا تلاش خواهد کرد از ایجاد بحران در مذاکرات با آمریکا در مورد غیر اتمی شدن، خودداری کند؛ مذاکراتی که در حال حاضر با تنش‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

ظهر روز یک‌شنبه به‌وقت شبه‌جزیره کره، گزارش شد که پیونگ‌یانگ در نهایت از نمایش موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما و دیگر موشک‌های فوق‌پیشرفته خودداری کرده‌است. موشک‌هایی که گفته می‌شود به خاک آمریکا دسترسی دارند و از دلایل عمده نگرانی‌ها در مورد ظرفیت‌های نظامی کره شمالی به شمار می‌روند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در محل مراسم بوده گفته موشک‌های قاره‌پیما نمایش داده نشدند. خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز گزارش داده‌است که این مراسم بزرگ بدون نمایش پیشرفته‌ترین موشک‌ها انجام شده و بخش بزرگی از آن نیز بر تلاش‌ها برای بازسازی کشور و وضعیت اقتصادی متمرکز بود.

ان‌کی‌نیوز: رژه تمام شد، موشک‌های قاره‌پیما و میان‌برد نمایش داده نشدند. این عکسی از مهم‌ترین ادوات نظامی نمایش داده شده است.

این‌ گزارش‌ها هنوز به طور رسمی تائید نشده‌اند. آمریکا و دیگر کشورهایی که با کره شمالی مذاکره یا تعامل دارند، هنوز رسما به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی نیز در این مراسم سخنرانی نکرده‌است.

کنسرت دولتی در ۱۷ شهریور ماه؛ بخشی از مراسم هفتادمین سالگرد تشکیل کره شمالی
کنسرت دولتی در ۱۷ شهریور ماه؛ بخشی از مراسم هفتادمین سالگرد تشکیل کره شمالی

مذاکرات «معلق»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دوم شهریور ماه اعلام کرد از مایک پومپئو، وزیر خارجه دولتش خواسته فعلا به کره شمالی سفر نکند. قرار بود پومپئو در همین ماه به پیونگ‌یانگ برود.

آقای ترامپ گفته پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره، دیده نشده‌است.

دو هفته بعد از آن خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از رهبر آن کشور گفت پیونگ‌یانگ به روند غیر اتمی شدن در شبه‌جزیره متعهد است.

کیم جونگ‌اون علاوه بر ابراز «تعهد»، نارضایتی خود را از «بدبینی‌های خارجی» ابراز کرده و خواستار «اقدامات برآمده از حسن نیت» شده بود.

آخرین باری که کره شمالی اقدام به نمایش توانایی‌های موشکی خود کرد زمستان گذشته بود. این هفتمین رژه نظامی در کره شمالی از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون در سال ۲۰۱۱ میلادی‌ست.

رهبران دو کره نیز قرار است به‌زودی برای سومین بار، دیدار و گفت‌وگو کنند که خود این موضوع نیز احتمالا بر وضعیت فعلی و آینده پیش‌رو پیامدهایی خواهد داشت.

شماری از مقام‌های کشورهای دیگر؛ از جمله لی ژانگ، سومین مقام ارشد حزب حاکم چین، و والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنای روسیه)، در مراسم رژه شرکت کردند. پس از آن‌که به‌طور رسمی مشخص شد شی جین‌پینگ، رهبر چین به این مراسم نخواهد رفت، عملا رهبر هیچ یک از قدرت‌های بزرگ در مراسم روز یک‌شنبه شرکت نکرده‌است.

اسوشیتدپرس، یون‌هاپ، کیودو، خبرگزاری فرانسه|ت
XS
SM
MD
LG