لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

درگیری شدید بین معترضان «جلیقه زرد» و نیروهای پلیس در پاریس


روز شنبه در درگیری بین معترضان به افزایش قیمت سوخت در فرانسه و پلیس پاریس ده‌ها نفر زخمی شدند و نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش برای جلوگیری از حرکت معترضان به سمت ساختمان‌های دولتی استفاده کردند.

نیروهای پلیس همچنین تعدادی از معترضان را که به «جلیقه زردها» معروف شده‌اند بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه حدود سه هزار نیروی پلیس روز شنبه در خیابان‌های پاریس مستقر شده بودند. صبح شنبه حدود هشت هزار معترض در پاریس و حدود پنج هزار نفر در خیابان معروف شانزه لیزه گردآمدند و به سمت میدان کنکورد در حرکت بودند که درگیری‌هایی میان آنها و نیروهای پلیس رخ داد.

بر اساس گزارش‌ها گروهی از معترضان اقدام به کندن سنگفرش‌های خیابان و آتش زدن برخی از وسایل کردند و همچنین قصد حرکت به سمت ساختمان‌های دولتی را داشتند که نیروهای پلیس مانع آنان شدند.

به گفته برخی رسانه‌ها تجمع معترضان در شب نیز ادامه یافت.

این گروه از معترضان که جلیقه‌های زرد به تن دارند از هشت روز پیش اعتراض خود را به طرح دولت برای افزایش مالیات سوخت آغاز کرده‌اند. آنان همچنین به هزینه‌های بالای زندگی اعتراض دارند و دولت را متهم می‌کنند که سیاست‌هایش تنها در جهت منافع ثروتمندان است.

بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه، حدود ۸۱ هزار نفر در این کشور در تظاهرات اعتراضی روز شنبه شرکت کردند.

وزیر کشور فرانسه گفته عامل این درگیری‌ها شماری از راست‌گرایان افراطی بوده‌اند که به نیروهای امنیتی یورش برده‌اند.

وی مارین لوپن رهبر راست‌گرایان افراطی فرانسه و رقیب امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری را متهم کرده که معترضان را به این اقدامات تشویق کرده است. خانم لوپن این اتهام را رد کرده است.

براساس گزارش‌ها در این درگیری‌ها همچنین برخی از گروه‌های چپ افراطی نیز حضور داشتند. با این حال «جلیقه‌ زردها» اعلام کرده‌اند که این حرکت اعتراضی فراتر از گروه‌های سیاسی است.

این جنبش به شکل خودجوش آغاز شده و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری آن ایفا کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های فرانسه،شبکه آ. اِر. د آلمان، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ا.م /س.ن
XS
SM
MD
LG