لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

نام سپاه پاسداران به طور رسمی در «فهرست تروریستی» آمریکا ثبت شد


با رسمی شدن قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا، به نظر می‌رسد که کنگره ایالات متحده با آن مخالفتی نداشته است.
با رسمی شدن قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا، به نظر می‌رسد که کنگره ایالات متحده با آن مخالفتی نداشته است.

نام سپاه پاسداران به طور رسمی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا تصویب شد و همزمان، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران طرحی را تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی دولت موظف به «اقدام حقوقی» علیه این تصمیم است.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۶ فروردین در روزنامه رسمی فدرال ایالات متحده ثبت شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۹ فروردین سپاه پاسداران را «ابزار اصلی حکومت ایران برای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم» دانست و اعلام کرد که سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا بیش از ۶۰ گروه و سازمان را از جمله القاعده، گروه حکومت اسلامی (داعش)، حزب‌الله لبنان و برخی از تشکیلات فلسطینی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داده است.

با قرار گرفتن سپاه در این لیست، کنگره آمریکا یک هفته فرصت داشت تا این تصمیم را بررسی و موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند. حال با رسمی شدن قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا، به نظر می‌رسد که کنگره با آن مخالفتی نداشته است.

در روزهای گذشته تعدادی از مقامات و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی شدیدا به این اقدام آمریکا اعتراض کرده‌اند.

تعدادی از فرماندهان نظامی نیز تهدید کرده‌اند که آمریکا با این اقدام «امنیت نیروهای خود را در اقصی نقاط دنیا، به ویژه نیروهای سِنتکام را به خطر انداخته» است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، موسوم به «سِنتکام»، فرماندهی نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را برعهده دارد.

ساعاتی پس از اعلام تصمیم آمریکا، شورای‌عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که «فرماندهی مرکزی آمریکا» در غرب آسیا «موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

مجلس ایران نیز طرحی را در این باره در دستور کار دارد. در همین حال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه روز دوشنبه خود این طرح را تصویب کرد. این طرح باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود.

به گفته علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در صورت تصویب نهایی این طرح دولت موظف است که «در مراجع بین‌المللی» درباره این اقدام آمریکا «اقدام حقوقی» انجام دهد.

براساس این طرح، همچنین نیروهای مسلح در صورت اجازه رهبر جمهوری اسلامی موظفند «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی مذکور در این قانون که در منطقه غرب آسیا و … فعالیت می‌کنند و منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند».

سال گذشته نیز مجلس در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا در تشدید تحریم‌ها علیه ایران «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» را تصویب کرده بود.

در همان زمان برخی از کارشناسان اعلام کردند که این قانون تنها جنبه تبلیغاتی دارد و اقدامات متقابل ایران تهدیدی را برای منافع آمریکا به وجود نخواهد آورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ رویترز و خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا /ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG