لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

دیوان عالی آمریکا: دولت می‌تواند برای دیوار مرزی از بودجه پنتاگون استفاده کند


حصارهای مرزی بین آمریکا و مکزیک؛ ساخت دیوار در این مرز از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود
حصارهای مرزی بین آمریکا و مکزیک؛ ساخت دیوار در این مرز از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود

دیوان عالی ایالات متحده به دولت دونالد ترامپ اجازه داده برای ساخت دیوار در مرز مکزیک از بخشی از بودجه وزارت دفاع استفاده کند؛ رای این دیوان یک پیروزی برای دولت ترامپ برآورد می‌شود.

دیوان عالی آمریکا که در حال حاضر از اکثریت قضات محافظه‌کار در برابر اقلیت لیبرال برخوردار است، با پنج رای موافق در برابر چهار رای مخالف، استفاده از ۲.۵ میلیارد دلار از بودجه پنتاگون را برای ساخت دیوار در مرز مکزیک، مجاز دانسته‌است.

در خرداد ماه هایوود گیلیام، یک قاضی فدرال در ایالت کالیفرنیا، حکم داد پول ساخت بخشی از دیوار مکزیک که از بودجه دفاعی کشور گرفته شده بود، متوقف شود؛ چراکه بودجه مستقیما به تائید کنگره نرسیده است.

بین دونالد ترامپ و کنگره بر سر اختصاص ۶.۷ میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار، کشمکشی طولانی درگرفته بود که زمانی به تعطیلی دولت انجامید. در نهایت کنگره در زمستان گذشته با تخصیص ۱.۳۸ میلیارد دلار برای بخشی از این پروژه موافقت کرد. دونالد ترامپ اما با اعلام وضعیت اضطراری، بقیه مبلغ را از بودجه دفاعی و خزانه‌داری کشور گرفت.

ساخت دیوار در مرز مکزیک، از وعده‌های مهم انتخاباتی آقای ترامپ بود. به گفته او دیوار می‌تواند به‌طور مشخصی از جرم و جنایت بکاهد، جلوی مهاجران غیرقانونی را بگیرد و به امنیت آمریکا کمک کند. مخالفان اما می‌گویند برای جلوگیری از تمامی مسائل راه‌های بهتری به جز کشیدن دیوار وجود دارد.

حال با مجوز دیوان عالی آمریکا، راه دولت برای فرجام دادن به پروژه‌هایی که منابع مالی آن‌ها از بودجه پنتاگون تامین شده بود، هموار شده‌است.

دونالد ترامپ پس از رای دیوان عالی کشورش در توئیتر خود نوشته این یک پیروز بزرگ است: «یک پیروزی بزرگ برای امنیت و حاکمیت قانون».

شکایت‌نامه‌ای که جلوی تخصیص بودجه را گرفته بود از سوی «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» به دیوان عالی ارائه شده بود و یکی از وکلای این اتحادیه به اسوشیتدپرس گفته «نبرد هنوز پایان نیافته‌است».

با این حال خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید رای دیوان عالی، پیروزی نهایی گروه‌هایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی را برای جلوگیری از ساخت دیوار بسیار مشکل خواهد کرد.

رویترز، اسوشیتدپرس/ت
XS
SM
MD
LG