لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا: ایران از هر اقدام مغایر با برجام خودداری کند


مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز جزئیات «گام سوم» کاهش تعهدات برجامی را اعلام نکرده و تنها گفته‌اند که در این مرحله «تحقیقات درباره انواع سانتریفیوژها» گسترش می‌یابد
مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز جزئیات «گام سوم» کاهش تعهدات برجامی را اعلام نکرده و تنها گفته‌اند که در این مرحله «تحقیقات درباره انواع سانتریفیوژها» گسترش می‌یابد

در پی اعلان تصمیم ایران درباره دور جدید کاهش تعهدات اتمی‌اش، بریتانیا از این اقدام بشدت ابراز نگرانی کرد، فرانسه از جمهوری اسلامی خواست که از هر اقدام مغایر با برجام بپرهیزد و یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز تصمیم جدید ایران را «ناسازگار» با توافق هسته‌ای خواند.

اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه ۱۴ شهریور در نشستی خبری اظهار داشت: «ایران باید از هر اقدام عینی که مغایر با تعهداتش است و می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود، خودداری کند».

وی سپس اضافه کرد که پاریس همراه شرکای خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی این تصمیم جدید ایران را بررسی خواهد کرد.

همزمان یک مقام اتحادیه اروپا نیز اقدام ایران را «ناسازگار» با برجام خواند و به جمهوری اسلامی نسبت به انجام اقداماتی که می‌تواند توافق اتمی را تحت‌الشعاع قرار دهد هشدار داد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای که شامگاه پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، منتشر شد اعلام کرد: «طرح ایران برای تعلیق محدودیت‌هایش در گسترش تحقیقات هسته‌ای عمیقا نگران‌کننده است».

در این بیانیه همچنین آمده است: اجرای «گام سوم» ایران در توقف برخی تعهدات برجامی‌اش «در زمانی که ما و شرکای اروپایی و بین‌المللی‌مان برای کاستن از تنش‌ها با ایران بشدت کار می‌کنیم به ویژه باعث نومیدی است».

ساعتی پیش‌‌تر کارلوس روئیز، سخنگوی کمیسیون اروپا، هم در نشستی خبری در بروکسل گفته بود: «در راستای اجرای توافق هسته‌ای، ما مؤکدا از ایران می‌خواهیم که این گام‌ها را لغو کند و از انجام اقدامات بیشتری که به توافق هسته‌ای لطمه می‌زند، بپرهیزد».

یک دیپلمات ارشد روسیه نیز گفته است وزیران خارجه ایران و پنج کشور عضو برجام بزودی در نیویورک درباره «اجرای برجام» رایزنی خواهند کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که تهران از برداشتن گام سوم در کاهش تعهداتش در برجام خبر داد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که «گام سوم» کاهش تعهدات هسته‌ای اجرایی می‌شود.

حسن روحانی که پس از نشست مشترک سران سه قوه سخن می‌گفت به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داد که در این مرحله «محدودیت‌های تحقیق و توسعه» برنامه هسته‌ای ایران را بردارد.

به گفته او، از روز جمعه «شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژها و سانتریفیوژهای جدید و هر آن چه برای غنی‌سازی نیاز داریم خواهیم بود».

رسانه‌های داخل ایران خبر داده‌اند که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی و اقدامات سازمان انرژی اتمی را روز شنبه در نشستی خبری تشریح می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر نسبت به دستیابی به توافق با اروپایی‌ها ابراز ناامیدی کرده بودند.

فرانسه که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای است طی روزهای اخیر تلاش کرده بود یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای تجارت با ایران راه‌اندازی شود؛ این پیشنهاد منوط به موافقت آمریکا و صدور معافیت برای خریداران نفت از ایران است.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تأکید کرده است تحریم‌ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد.

از سوی دیگر تلاش اروپا برای حفظ برجام و همچنین مذاکرات رئیس جمهور فرانسه با ایران با انتقاد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روبه‌رو شده است.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه پیش از ترک تل‌آویو به مقصد لندن، تصمیم جدید جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات هسته‌ای را «تجاوزی دیگر» و «اقدام تحریک‌آمیز دیگر» خواند و هشدار داد: «الان وقت مذاکره با رژیم ایران نیست، بلکه وقت تشدید فشارها علیه آن است».

ایران با تأکید بر اینکه پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها دیگر نفعی از توافق هسته‌ای نمی‌برد، از ۱۸ اردیبهشت امسال مهلت‌هایی ۶۰ روزه به طرف‌های اروپایی برای نجات برجام داده و گفته است «گام سوم» کاهش تعهدات اتمی‌اش را از روز جمعه ۱۵ شهریور اجرایی می‌کند.

جمهوری اسلامی در نخستین گام اعلام کرد دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده (سقف سیصد کیلوگرم) پایبند نیست و در گام دوم نیز از سقف تعیین‌شده برای سطح غنی‌سازی اورانیوم (۳.۶۷ درصد) عبور کرد و به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ۴.۵ درصد رساند.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، ایتارتاس، ایسنا و رادیو فردا؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG