لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

ادامه اعتراضات در عراق؛ «مقاومت برابر نامزد مورد توجه تهران برای ریاست دولت»


معترضان عراقی خواستار اصلاحات گسترده از جمله در سیستم انتخاباتی کشور هستند
معترضان عراقی خواستار اصلاحات گسترده از جمله در سیستم انتخاباتی کشور هستند

بنا بر گزارش رسانه‌های داخلی عراق و خبرگزاری‌های بین‌المللی اعتراضات در آن کشور با حضور ده‌ها هزار نفر و مسدود کردن برخی پل‌ها و مسیرها و خیابان‌ها ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده اعتراضات چه به نامزد مورد توجه تهران و «دخالت‌های جمهوری اسلامی» و چه سیاستمداران و قانون‌گذارانی که هنوز نتوانسته‌اند کشور را از بن‌بست بیرون ببرند، ادامه پیدا کرده‌است.

شبکه تلویزیونی السومریه گزارش داده است که معترضان در روز دوم دی ماه «تمامی پل‌ها» در مرکز ذی‌قار را مسدود کردند.

گزارش‌های دیگر حاکی‌ست که گروهی از معترضان با تحصن در ورودی بخشی از میدان نفتی «غرب القرنه ۱» در بصره، مانع از ورود کارمندان به آن شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید اعتراضات ضد دولتی در شهرهای بزرگ عراق ادامه داشته و ده‌ها هزار معترض در گوشه‌وکنار کشور به آتش‌زدن تایر و تجمعات ادامه داده‌اند؛ آن‌چه به بسته‌شدن مدارس و اداره‌های دولتی انجامیده‌است.

مذاکرات برای پیدا کردن جایگزینی که بر کرسی نخست‌وزیری بنشیند و جای عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی را بگیرد هنوز فرجامی نیافته؛ در حالی‌که آخرین مهلت از سوی رئیس‌جمهوری نیز شب یک‌شنبه به پایان رسید.

تا کنون نام قُصی السهیل وزیر آموزش عالی در دولت عادل عبدالمهدی به میان آمده بود، اما پس از آن‌که نام او به میان آمد اعتراضات همچنان ادامه پیدا کرد.

گفته می‌شود قُصی السهیل مورد حمایت تهران است و جمهوری اسلامی خواستار انتخاب او در پست نخست‌وزیری‌ست.

بنا بر گزارش‌ها معترضان عراقی مخالفت خود با نخست‌وزیری قصی السهیل را آشکارا اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی‌که اعتراضات به «دخالت» تهران در اوضاع داخلی عراق ادامه دارد، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، هم در برابر او مقاومت کرده‌است.

یک منبع خبری در دفتر ریاست‌جمهوری عراق به این خبرگزاری گفته آقای صالح گزینش او را «وتو» کرده‌است.

جمهوری اسلامی دخالت در امور داخلی عراق را رد می‌کند. دفتر ریاست‌جمهوری عراق رسما اظهار نظری در مورد نامزدی السهیل نکرده‌است.

شبکه کردی روداو می‌گوید رقابت اصلی در حال حاضر بین دو ائتلاف بزرگ در پارلمان است که هر دو در نامه‌هایی به برهم صالح، گفته‌اند بزرگ‌ترین تشکل سیاسی در پارلمان هستند.

تشکل یا ائتلافی که اکثریت داشته باشد بنا بر قوانین عراق می‌تواند نامزد مورد نظر خود را معرفی کند. اما دیوان عالی فدرال عراق از نام بردن یکی از ائتلاف‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف خودداری کرده‌است.

ائتلاف‌های اصلی یکی «البناء» است که دربرگیرنده متحدان جمهوری اسلامی، از جمله اعضای حشد الشعبی‌ست و دیگری «اصلاح» است که رهبری آن در دست مقتدی صدر، روحانی شیعه قرار دارد.

قصی سیهل، نامزد مورد نظر البناء بود.

با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از شماری از معترضان می‌گوید آن‌ها اساسا خواستار معرفی چهره‌ای هستند مستقل، که از زمان سرنگونی صدام حسین و شکل‌گیری سازوکار سیاسی فعلی، در دولت‌ها و احزاب حاکم نقشی نداشته است.

به هر حال انتظار می‌رود قانون‌گذاران عراقی در پارلمان آن کشور به رایزنی‌ها برای معرفی نخست‌وزیر تازه ادامه دهند.

السومریه، بغداد تودی، خبرگزاری فرانسه، روداو/ت
XS
SM
MD
LG