لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

حذف اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای اوکراینی از وب‌سایت این سازمان


سازمان هواپیمایی کشوری ادعای ستاد کل نیروهای مسلح درباره انحرف هواپیمایی اوکراینی از مسیر خود را کرده است
سازمان هواپیمایی کشوری ادعای ستاد کل نیروهای مسلح درباره انحرف هواپیمایی اوکراینی از مسیر خود را کرده است

اطلاعیه سازمان هواپیمایی ایران درباره منحرف نشدن هواپیمای اوکراینی از مسیر خود و اطلاع نداشتن مقامات این سازمان از شلیک موشک به این هواپیما، دقایقی پس از انتشار از وب‌سایت این سازمان حذف شد.

این سازمان در اطلاعیه خود اعلام کرده بود که ستاد کل نیروهای مسلح، درباره اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی «هیچگونه» اطلاعی به این سازمان نداده بود.

مقامات سازمان هواپیمایی کشوری پیش از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح احتمال شلیک به هواپیمای اوکراینی را رد کرده بودند.

به گفته این سازمان همچنین «هیچگونه انحراف پروازی از سوی هواپیمای سانحه دیده به اثبات نرسیده است، البته این موضوع باید با استفاده از اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما نیز مورد تایید قرار گیرد.»

در این اطلاعیه تاکید شده که این پرواز «در قالب کریدورهای استاندارد و مورد تایید شبکه یکپارچه پدافند کشور (طرح خروجی IKA1A) در حال پرواز بوده است و هیچ مشکلی برای کنترل هواپیما از سوی خلبان گزارش نشده است.»

ستاد کل نیروهای مسلح ایران در اطلاعیه خود مدعی انحراف این هواپیما از مسیر خود شده بود.

این ستاد اعلام کرده بود که این هواپیما «درهنگام چرخش، کاملا در حالت نزدیک‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته است».

پنهان‌کاری از طرف مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به حاکمیت درباره علت اصلی سقوط پرواز تهران-کی‌یف که منجر به مرگ ۱۷۶ نفر از جمله ۱۴۴ مسافر ایرانی شد، انتقادهای بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

در همین حال گروهی از دانشجویان و مردم مقابل دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف در اعتراض به حادثه شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری و پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی تجمع کردند.

XS
SM
MD
LG