لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

تکذیب خودداری از ارسال جعبه سیاه؛ اوکراین به دنبال راستی‌آزمایی برخورد موشک با هواپیما


علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

در حالی که رسانه‌های داخلی روز گذشته در مصاحبه با علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی ایران، نوشته بودند که جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ سقوط‌کرده در استان تهران به شرکت سازنده آمریکایی داده نخواهد شد، او چهارشنبه شب خودداری از ارسال جعبه‌ سیاه هواپیما به خارج از کشور را تکذیب کرده و آن را ناشی از «برداشت اشتباه خبرنگار» دانست.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که بازرسان اوکراینی قصد دارند گمانه برخورد «موشک روسی» با این هواپیمای مسافربری را نیز راستی‌آزمایی کنند.

روز گذشته ازجمله در خبرگزاری مهر آمده بود که علی عابدزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار دربارهٔ این‌که «آیا قرار است جعبه سیاه این بوئینگ در آمریکا بازخوانی شود؟» گفت: «جعبه سیاه را به شرکت سازنده و آمریکایی‌ها نخواهیم داد. فعلاً معلوم نیست جعبه سیاه برای بازخوانی به کدام کشور می‌رود.»

اما به نوشته وب‌سایت سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده اکنون این امر را تکذیب می‌کند؛ این در حالی است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، نیز روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایسنا مبنی بر این‌ که «آیا جعبه سیاه هواپیما به شرکت سازنده آن یا کشور دیگری می‌رود؟» گفت: «این اتفاق نخواهد افتاد و جعبه سیاه این هواپیما در ایران و توسط گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به اضافه اعضای صلاحیت‌دار شرکت سازنده این هواپیما مورد بررسی قرار گرفته و خوانده می‌شود.»

تکذیبیه آقای عابدزاده در گزارش اولیه این سانحه هوایی قید شده است.

به‌ طور معمول جعبه سیاه که داده‌های پرواز و صداهای کابین خلبان در آن ضبط شده برای بازخوانی به کشور تولیدکننده ارسال می‌شود و توانایی تحلیل جعبه‌های سیاه از هر کشوری ساخته نیست.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که بامداد چهارشنبه فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و در صباشهر از توابع شهرستان شهریار سقوط کرد.

به گفته علی عابدزاده، هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند.

او توضیح داده است که ۱۴۶ نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، ۱۰ نفر دارای گذرنامه افغانستانی، ۵ نفر دارای گذرنامه کانادایی، ۴ نفر دارای گذرنامه سوئدی و ۲ نفر دارای گذرنامه اوکراینی و ۹ نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بوده‌اند.

ایران می‌گوید اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت هواپیما، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده و سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این هواپیما بودند صادر شده است.

هواپیما «در راه بازگشت به فرودگاه» بود

مسئولان می‌گویند هواپیما در همین مسیر در حال بازگشت بوده است
مسئولان می‌گویند هواپیما در همین مسیر در حال بازگشت بوده است

به گزارش وب‌سایت سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده رئیس این سازمان در تشریح شرایط پروازی این هواپیما گفت: «هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می‌کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است.»

به گفته آقای عابدزاده در گزارش اولیه، «مطابق گزارش‌های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده‌اند) آتش‌سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می‌شود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می‌پیوندد و مسیر برخورد هواپیما نشان‌دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.»

وی در ادامه گفت: «مستندات سایت سانحه نشان می‌دهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.»

ورود تیم اوکراینی به تهران و بررسی گمانه‌ها و شایعه‌ها

روز پنج‌شنبه خبرگزاری صدا و سیما، از ورود یک تیم اوکراینی برای بررسی علت سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ این کشور، به تهران خبر داد.

در همین زمینه به گزارش خبرگزاری رویترز، اولکسی دانیالف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، گفته است که مأموران اوکراینی به بررسی یکی از گمانه‌ها، مربوط به شایعه وجود قطعات یک موشک روسی در محل سقوط هواپیما هم خواهند پرداخت.

او گفت که بازرسان اوکراینی اطلاعاتی در مورد این موشک روسی در اینترنت دیده‌اند و در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «اوکراین در حال جستجوی دلایل مختلف احتمالی سقوط هواپیمای اوکراینی، از جمله حمله موشکی احتمالی، برخورد، انفجار موتور یا تروریسم است.»

همزمان «هیئت امنیت ترابری» وابسته به دولت کانادا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر پایه توافقات بین‌المللی، ایران رهبری تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی را در دست خواهد داشت و هیئت کانادایی کارشناسی را برای نظارت بر این تحقیقات برگزیده است.

روز چهارشنبه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دربارهٔ شایعات مربوط به «طبیعی نبودن» علت سقوط این هواپیما به ایسنا گفت: «شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن، انفجار یا تیراندازی به هواپیما به عنوان علت بروز سانحه و سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی درست نیست و نقص فنی دلیل این حادثه بوده است.»

وی با بیان این که «اگر چنین اتفاقاتی که در فضای مجازی و برخی سایت‌های خارجی عنوان می‌شود رخ داده بود، هواپیما باید در آسمان منفجر می‌شد» افزود: «اما این اتفاق نیفتاد چرا که نقص فنی هواپیما موجب شد هواپیما دچار آتش‌سوزی شود و پس از قطع سیستم‌های مخابراتی و کنترلی سقوط کند. شاهدان عینی نیز این موضوع را دیده و تأیید می‌کنند.»

منابع: مهر، ایسنا، سایت هواپیمایی کشوری، رویترز و رادیوفردا/ پ. پ/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG