لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

رویترز: هشدار رییس جمهور چین درباره تاثیر مقابله با شیوع کرونا بر اقتصاد کشور


تصویری از رئیس جمهور چین در یک مرکز درمانی پیرو شیوع ویروس کرونا
تصویری از رئیس جمهور چین در یک مرکز درمانی پیرو شیوع ویروس کرونا

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ارشد دولت چین گزارش داد که رئیس جمهور این کشور خواستار کاهش «اقدامات سخت‌گیرانه» احتیاطی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شده و هشدار داده که این اقدامات «بیش از حد است و به اقتصاد چین لطمه می‌زند».

این خبرگزاری در گزارش اختصاصی خود نوشت، رئیس جمهور چین هفته گذشته و چند روز قبل از آن که دولت اقدامات خود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد، هشدار داده بود که این اقدامات بیش از حد است و به اقتصاد چین لطمه می‌زند.

رشد اقتصادی چین به نازل‌ترین حد طی سه دهه اخیر کاهش یافته است.

به نوشته رویترز، شی جین پینگ روز ۱۴ بهمن و پس از بررسی گزارش کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات و سایر ادارات اقتصادی دولت در مورد ایپدمی کرونا گفته که برخی از اقدامات برای کنترل این اپیدمی به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

بر اساس این گزارش که به نقل از دو منبع مطلع بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است، رئیس جمهور چین از ممات ارشد دولتی و حزب خواسته که از اجرای «اقدامات سخت‌گیرانه بیشتر» خودداری کنند.

ادارات دولتی محلی در خارج از شهر ووهان که منشا گسترش این ویروس قلمداد می‌شود، مدارس و کارخانه ها را تعطیل، جاده‌ها و خطوط راه آهن را مسدود و برگزاری اجتماعات را ممنوع کرده بودند. به گفته منابع مطلع، رئیس جمهور چین گفته که برخی از این اقدامات عملی نیستند و هراس را در مردم تشدید کرده است.

خبرگزاری دولتی شین هوآ در گزارشی از جلسه دفتر سیاسی حزب کمونیست در روز دوشنبه شیوع ویروس کرونا را «چالشی بزرگ برای نظام چین و توانایی حکومت» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه «از تمامی کمیته‌های حزبی و ادارات دولتی خواسته شده که اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی امسال را اجرا کنند».

پس از آن جلسه، بانک مرکزی چین اعلام کرد که اقداماتی را برای حمایت از اقتصاد کشور و کاهش لطمه‌های اقتصادی اجرا خواهد کرد. کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات نیز دو روز پیش در گزارشی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها به خصوص «صنایع کلیدی» همچون مواد غذایی و دارو خواست فعالیت خود را از سر بگیرند.

در همین حال معاون رئیس بانک مرکزی چین روز جمعه گفت: «در شرايط اپیدمی و فشار به اقتصاد کشور، حفظ رشد اقتصادی اهمیت بیشتری دارد».

روز دوشنبه دولت محلی چجیانگ، یکی از قطب‌های اقتصادی مهم در شرق چین به ادارات محلی دستور داد محدودیت‌های مربوط به رفت و آمد و فعالیت فروشگاه‌های اقلام اساسی و مواد غذایی را کاهش دهند.

دولت چین در راستای کاهش هزینه اقتصادی این اپیدمی برای شرکت‌های تولیدی یک سیاست مالیاتی جدید را اعلام کرده است.

همزمان با پیش بینی‌ها در مورد تاثیر این اپیدمی بر بیلان اقتصادی سه ماهه اول سال میلادی دولت چین خود را برای اجرای اقداماتی نظیر تزریق پول به اقتصاد کشور و کاهش نرخ بهره آماده می‌کند.

بسیاری از مردم چین از روز دوشنبه و پس از تمدید ۱۰ روزه تعطیلات سال نو به سر کار بازگشتند ولی میزان رفت و آمد در ساعات کاری به نسبت وضعیت عادی کمتر است و تعداد زیادی از کارخانه‌ها هنوز تعطیل هستند.

به گفته یک منبع مطلع که حاضر نشد نامش فاش شود، دفتر تبلیغات حزب کمونیست چین هفته گذشته به رسانه‌های دولتی دستور داد بر روی «رشد اقتصادی» تمرکز کنند.

رسانه‌های دولتی چین تلاش می‌کنند اوضاع را آرام جلوه دهند. در همین حال روزنامه مردم، ارگان حزب کمونیست چین در سر مقاله روز دوشنبه از مردم خواست که با این اپیدمی با «روحیه مثبت» برخورد کنند.

XS
SM
MD
LG