لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

ویروس «کرونا» و افت مصرف نفت برای نخستین بار در یک دهه گذشته


آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد کاهش مصرف نفت چین باعث شده است که برای نخستین بار طی یک دهه گذشته، مصرف جهانی نفت طی سه ماهه اول سال میلادی روند کاهشی داشته باشد.

این آژانس در این گزارش پیش‌بینی کرده که در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان تقاضای جهانی نفت نسبت به دور مشابه پارسال، روزانه ۴۳۵ هزار بشکه کاهش داشته باشد.

علت این اتفاق، کاهش چشمگیر تقاضای نفت چین به خاطر شیوع ویروس کرونا در این کشور اعلام شده است.

در سه ماهه اول سال جاری میلادی تقاضای نفت چین ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و انتظار می‌رود مصرف نفت این کشور در کل سال به طور متوسط ۵۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته میلادی افت داشته باشد.

چین پارسال روزانه ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه واردات نفت داشت که معادل حدود ۱۰ درصد کل تولید نفت جهان بود.

رفت‌وآمد خودروها در برخی از شهرهای چین به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار محدود شده و نیاز به سوخت به شدت کاهش یافته است. همچنین بسیاری از شرکت‌های صنعتی خارجی، از جمله شرکت‌های خودروسازی‌ فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی خود برای رشد مصرف نفت جهان در کل سال جاری را با ۳۶۵ هزار بشکه کاهش نسبت به گزارش قبلی خود، حدود ۸۲۵ هزار بشکه اعلام کرد.

این میزان کمترین میزان رشد تقاضا از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو است.

در ماه ژانویه به دلیل افت تولید امارات و لیبی، عرضه نفت در جهان ۸۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل آن کاهش یافت و به ۱۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسید. با این حال، قیمت نفت باز هم ۱۰ دلار کاهش یافت.

هم اکنون قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی حدود ۵۷ دلار است.

تولید نفت اوپک به دلیل اوج‌گیری تولید دیگر کشورها و نبود تقاضا، همچنین تحریم‌های ایران حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته و انتظار می‌رود در سه ماهه اول سال جاری تولید روزانه این مجموعه تنها ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه باشد.

بر اساس آمارهای اوپک، این مجموعه در ماه ژانویه روزانه ۲۸ میلیون و ۸۵۹ هزار بشکه نفت تولید داشته است که نسبت به ماه قبل از آن ۵۰۹ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

اکنون آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید این رقم دوباره کاهش خواهد یافت و در سه ماهه ابتدایی سال حدود ۲۷.۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه دو سال قبل توافق کردند که تولید روزانه خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق مستثنی هستند، اما هر سه کشور با افت چشمگیر تولید مواجه‌ شده‌اند.

منابع: آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک، گمرک چین/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG