لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

اسرائیل و معضل رشد سریع ابتلا به کرونا در محلات مذهبی


پلیس اورشلیم در حال بستن کنیسه‌ای متعلق به مذهبیون محافظه‌کار
پلیس اورشلیم در حال بستن کنیسه‌ای متعلق به مذهبیون محافظه‌کار

در حالی که اسرائیل از حدود سه هفته پیش شرایط قرنطینه را برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا برقرار کرده، رشد ابتلا به کرونا در شهرها و محله‌های مذهبیون محافظه‌کار در این کشور، بالاتر از سایر نقاط است.

مقامات اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که یک سوم از ساکنان شهر مذهبی بنی براک در شرق تل‌آویو مبتلا به کرونا باشند.

حاخام آریه درعی، وزیر کشور اسرائیل که خود رهبر حزب مذهبی ارتدکس تندرو «شاس» است، یکشنبه گفت، وضعیت ابتلا به کرونا در محله‌های مذهبی اورشلیم/بیت‌المقدس «وخیم‌تر از بنی براک است».

مقررات قرنطینه در بنی براک از سایر نقاط بیشتر است و نظامیان ارتش بیماران مبتلا به کرونا را در این شهر به مسافرخانه‌های میزبان این بیماران هدایت می‌کنند.

وضعیت مشابهی در شهرک مذهبی العاد برقرار است؛ شهرک کریات یائاریم در حومه اورشلیم نیز که از ماه گذشته کانون ابتلا به کرونا تشخیص داده شد، در زیر مقررات شبه حکومت نظامی قرار دارد.

رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند که عدم آگاهی مذهبیون از خطرات کرونا دلیل مقاومت آنها علیه رعایت قرنطینه در روزهای نخست این مقررات بود، و در این رابطه سیاستمداران مذهبی را متهم می‌کنند که در آگاه کردن خاخام‌ها و هدایت آنها به صدور فتاوی و احکامی که پیروانشان را وادار به رعایت مقرارت کنند، کوتاهی کرده‌اند.

خاخام لیتزمن، وزیر ۷۱ ساله بهداشت و یکی از سیاستمداران حزب محافظه‌کار مذهبی «یهودیت توراتی» متهم است که در آگاهی دادن به جامعه مذهبیون در مورد خطرات کرونا «سکوت» کرد. او و همسرش خود در قرنطینه ابتلای به کرونا هستند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، با وجود دستور دولت به بستن همه کنیسه‌ها، کنیسه محله زندگی خاخام لیتزمن در اورشلیم تا روز جمعه گذشته همچنان فعال بود. در یک نظرسنجی، اکثر مردم خواهان خلع وزیر بهداشت شدند.

عدم آگاهی مذهبیون از وجود کرونا و خطرات آن به این دلیل است که آنها از رادیو، تلویزیون و اینترنت استفاده نمی‌کنند. براساس فتاوی خاخام‌ها، مقلدین آنها تلفن‌های همراه قدیمی تنها برای مکالمه دارند یا حداکثر اینترنتی به‌شدت محدود و «مباح».

غیر از عدم آگاهی، تراکم شدید جمعیت در شهرها و محله‌های مذهبی دلیل عمده دیگر سرایت کرونا است. اکثر خانواده‌های مذهبی در محله‌های فقیر، گاه تا ده فرزند یا بیشتر دارند و در خانه‌های چند ده متری زندگی می‌کنند.

نیایش‌های متعدد روزانه در کنیسه‌ها، تراکم طلبه‌های یهودی در مدارس و آیین‌های بی‌وقفه‌ای که مذهبیون را در ساعات شبانه‌روز در کنار هم قرار می‌دهد، دلیل دیگر ابتلای بیشتر آنها به کرونا نسبت به مردم غیرمذهبی است.

از جمله، جشن و آیین‌های عید مذهبی «پوریم» در ماه گذشته هم در اسرائیل و هم در نیویورک و کانادا، یکی از دلایل ابتلای گسترده مذهبیون به کرونا عنوان شده است.

وزیر کشور اسرائیل یکشنبه ۱۷ فروردین گفت، محله‌های زندگی یهودیان مذهبی در اسرائیل، نیویورک و کانادا به طور یکسان در خطر این ویروس است.

ظاهراً در روزهای نخست سرایت کرونا، در میان اهالی نیویورک نیز میزان ابتلا به این ویروس در محله‌های یهودی‌نشین این شهر بالاتر از بقیه محلات بوده است.

اما سران جامعه یهودیان در برخی نقاط کانادا خود زودتر از مسئولان این کشور به مقامات محلی پیشنهاد کرده بودند که قرنطینه را در محله‌های زندگی آنها برقرار کند.

رئیس‌جمهوری اسرائیل یکشنبه گفت علیه متهم کردن یهودیان مذهبی به پراکندن بیماری کرونا در اسرائیل «فریاد برمی‌آورد» بلکه باید به آنها آگاهی داد و کمک کرد.

در این میان، با وجود توقف پروازها از جهان به اسرائیل یا بالعکس از ماه گذشته، غیر از مواردی محدود، شرکت آمریکایی یونایتد ایرلاین هنوز بین نیویورک و تل‌آویو پرواز می‌کند؛ رسانه‌های اسرائیل در مورد چرایی ادامه پروازها از نیویورک که کانون کرونا در آمریکا بوده، سؤال کردند اما وزیر دفاع اسرائیل گفت حتی دستور نخست‌وزیر برای بردن مسافران این پروازها به هتل‌های قرنطینه «غیرقانونی است».

با وجود این، تلفات مبتلایان کرونا در اسرائیل یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در مقایسه با سایر کشورهای درگیر این بیماری را دارد؛ از میان حدود ۹ هزار اسرائیلی مبتلا به کرونا تا بامداد یکشنبه، ۴۷ تن جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG