لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

اجتماع هزاران نفر در پاکستان در حمایت از قاتل یک متهم به کفرگویی


تظاهرات در پیشاور در حمایت از فیصل خان قاتل یک شهروند آمریکایی متهم به کفرگویی
تظاهرات در پیشاور در حمایت از فیصل خان قاتل یک شهروند آمریکایی متهم به کفرگویی

روز جمعه ۱۰ مرداد هزاران نفر در شهر پیشاور پاکستان در حمایت از مردی که روز چهارشنبه یک شهروند آمریکایی متهم به کفرگویی را در جلسه دادگاه به قتل رساند، اجتماع کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این شهروند آمریکایی به نام طاهر نسیم قبل از انتقال به بیمارستان بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله جان خود را از دست داد و ضارب به نام فیصل خان توسط پلیس بازداشت شد.

وزارت خارجه آمریکا می گوید طاهر نسیم «با فریب» به سفر به پاکستان تشویق شده بود و در آن کشور طبق قوانین بحث برانگیز «کفر گویی» که گروههای مدافع حقوق بشر خواستار لغو آن هستند محاکمه شد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در مورد دلایل سفر طاهر نسیم به پاکستان توضیحات بیشتری ارائه نداد.

طبق قانون کفرگويی هر فردی که به مقدسات اسلام توهین کند به مجازات مرگ محکوم خواهد شد. ولی حتی طرح چنین اتهامی ممکن است باعث شورش گروههای خشمگین و قتل متهم شود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود که روز پنجشنبه منتشر شد می گوید:«ما از قتل طاهر نسیم در صحن دادگاه بسیار متاسف و منزجر شده‌ایم.»

مقامات دولت پاکستان می‌گویند٬ طاهر نسیم پس از آنکه خود را پیامبر اسلام اعلام کرد به کفرگویی متهم شد. پلیس شهر پیشاور می گوید او حدود دو سال پیش بازداشت شده بود.

هنوز مشخص نیست که ضارب چگونه توانسته بود با اسلحه از کنترل امنیتی عبور کرده و وارد جلسه دادگاه شود.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود می‌گوید:«ما از پاکستان می خواهیم قانون کفرگویی و سیستم دادگاه‌های این کشور که حقوق افراد را نقض می کند بلادرنگ اصلاح کند تا حقوق همه متهمان به بهترین شکل تضمین شود.»

آسوشیتدپرس می‌گوید، ولی در کشوری به شدت سنتی نظیر پاکستان هر اقدامی برای اصلاح قانون کفرگویی همواره با مخالفت شدید و شورش گروه‌های اسلامی و پیروان آنها روبرو شده است.

شرکت کنندگان در اجتماع پیشاور پلاکاردهایی در حمایت از فرد ضارب در دست داشتند، خواهان آزادی سریع او شده و گفتند به دلیل کندی روند بررسی پرونده‌های مربوط به کفرگویی او طاهر نسیم را کشته است.

روحانی که این اجتماع را رهبری می‌کرد در سخنان خود گفت:«ما طرفدار دخالت در اجرای قانون نیستیم ولی فیصل خان کاری کرد که دولت باید دو سال پیش انجام می داد.»

با وجودیکه دولت پاکستان تاکنون هیچ موردی از مجازات مرگ به دلیل کفرگویی را اجرا نکرده تعداد زیادی از متهمان به ارتکاب این جرم در انتظار اعدام هستند. اکثر این افراد مسلمان و بیشتر آنها پیروان فرقه احمدیه هستند که از نظر مراجع سنی مذهب پاکستان مرتد تلقی می شوند.

علاوه بر وزارت خارجه آمریکا کمیسیون آزادی‌های مذهبی آمریکا نیز این قتل را محکوم کرده و در بخشی از بیانیه خود گفت:«حکومت پاکستان باید از آزادی مذهبی تمامی افراد از جمله کسانی که به کفرگویی و ارتداد متهم می شوند حفاظت کند.»

این کمیسیون در گزارش سال ۲۰۲۰ پاکستان را در فهرست کشورهایی قرار داده که نحوه رفتار با اقلیت‌های مذهبی جای نگرانی دارد.

باوجود تلاش‌های عمران خان، نخست وزیر پاکستان در ترویج تساهل حملات خشونت بار به اقلیت‌های مذهبی در پاکستان تشدید شده است. کارشناسان معتقدند که به دلیل تناقض یبن اقدامات نخست وزیر و اعتقاد شخصی او به اسلام سنتی حملات خشونت بار مذهبی افزایش خواهد یافت.

منبع: آسوشیتدپرس، ش.ر
XS
SM
MD
LG