لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی ونزوئلا؛ مادورو کنترل کامل کشور را در دست گرفت


با انتخابات روز یکشنبه، کنگره ملی به عنوان آخرین نهادی که در دستان حزب حاکم سوسیالیست نبود، در اختیار متحدان مادورو قرار می‌گیرد.
با انتخابات روز یکشنبه، کنگره ملی به عنوان آخرین نهادی که در دستان حزب حاکم سوسیالیست نبود، در اختیار متحدان مادورو قرار می‌گیرد.

کمیته انتخابات ونزوئلا روز دوشنبه ۱۷ آذر اعلام کرد نامزدهای طرفدار نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش زیر سوال رفته است، برنده انتخابات کنگره ملی این کشور شده‌اند.

مخالفان مادرو با اعلام این‌که انتخابات پارلمانی مشروعیت ندارد و در آن تقلب صورت می‌گیرد، شرکت در رای‌گیری روز یکشنبه را تحریم کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایندیرا آلفونزو رئیس کمیته انتخابات در بیانیه‌ای که تلویزیون دولتی این کشور آن را قرائت کرد، گفت: ۶۷.۶ درصد از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار رای ریخته شده به صندوق‌ها، متعلق به نامزدهای طرفدار مادورو است.

او با این حال اعلام کرد که فقط ۳۱ درصد از افراد واجد شرایط در انتخابات روز یکشنبه شرکت کردند.

با اعلام نتیجه انتخابات، کنگره ملی به عنوان آخرین نهادی که در دستان حزب حاکم سوسیالیست نبود، در اختیار متحدان مادورو قرار می‌گیرد.

سقوط شدید اقتصاد ونزوئلا همراه با تشدید تحریم‌های آمریکا و کاهش صادرات نفت آن باعث شده است که پنج میلیون نفر از کشور مهاجرت کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، صف‌های رای‌گیری در انتخابات روز یکشنبه به‌دلیل بایکوت آن از سوی خوان گایدو، رهبر مخالفان، خلوت بود. در برخی مناطق، صف‌های تشکیل شده برای خرید سوخت طولانی‌تر از حوزه‌های رای‌گیری بود.

نمایندگان جدید کنگره ملی ابزارهای محدودی برای بهبود اوضاع زندگی مردم کشوری دارند که حقوق ماهانه آن‌ها به ندرت کفاف زندگی‌شان را می‌دهد. انتخاب این نماینده‌ها همچنین باعث نخواهد شد که موقعیت مادورو نزد کشورهای غربی بهبود یابد. او متهم به سوء مدیریت و نقض حقوق بشر است.

خوان گوایدو که ریاست کنگره فعلی را به عهده دارد، گفته که ونزوئلایی‌ها باید این انتخابات را رد کنند و در نظرسنجی روز ۱۲ دسامبر شرکت کنند که از شهروندان پرسیده می‌شود آیا انتخابات روز یکشنبه را رد خواهند کرد و خواهان تغییر دولت هستند.

او و متحدان بین‌المللی‌اش اعلام کرده‌اند که مادورو نتوانسته است انتخاباتی آزاد برگزار کند.

XS
SM
MD
LG